
Classic racing vfr750
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Classic racing vfr750
Konvertering till insprut är jag ganska nyfiken på... mer bilder!
VFR750F -92, grön
Re: Classic racing vfr750
Har plockat en insprutningsbrygga från 2003:a och plockat isär den i molekyler, kallstartsanordningen(den som ger lite mera luft vid kallstart) skrotas och kanalerna till den pluggas, jag justerar tändningen elektroniskt mot högre varv vid kallstart och bränslemängden sköter elektroniken om.. Insugningshålen på 750 -86 är 49 mm bredare isär så bryggan måste skarvas på mitten,,, med andra ord spjällaxlar delas och skall förlängas, själva spjällhusen och bensinrören går samma väg, insugningsgummina från 2003 passar nästan, lite modifiering nödvändig. insugningsrören på 2003 är parallella men -86 följer dom 90 graders v:et det gör att det blir extra trångt mellan spjällhusen. För att få det att funka får jag vrida spjällhusen 180grader. Kan vara en fördel för insprutarna pekar rakt ner mot ventiltallrikarna på ett annat sätt, vilket ökar hästkraferna med några % men tänkte lägga i motorn först så man får exakt avstånd mellan ramen.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Classic racing vfr750
Grymt!
Också lika nyfiken på konverteringsresultatet som Tersan!
Också lika nyfiken på konverteringsresultatet som Tersan!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Classic racing vfr750
Boomer, svarvinköpet gick åt skogen, så axeljobben får vänta tills jag får tag i en ny svarv, ingen som vet en liten svarv till salu?
Re: Classic racing vfr750
I väntan på svarv så provas passformen på dom nya spjällhusen, lite ombyggnad av bränsle ledningarna måste ske, flytta slangen från bränslepumpen och förbindelsen mellan bryggorna flyttas...
Re: Classic racing vfr750
Blir nog riktigt bra detta 

Re: Classic racing vfr750
Ilägg av 49 mm bitar för att bredda spjällhusen, 10 mm stålaxel för att spjällenaxeln skall passa och tvingar för att hålla allt rakt ,,,
Re: Classic racing vfr750
är härligt att se folk med egna lösningar som man kommer långt med, en liten 90graders profil så blir spjällhusen i linje 

Re: Classic racing vfr750
Ja Jimmy, man får ta till dom enkla knepen
Då var spjällhusen svetsade, fn vilket orent aluminium jag fick tag tog timmar att få ihop husen med mina små profiler, inte blev det snyggt heller men det blev rakt och bra, det får duga. Bränsleledningarna/insprutnings hållarna förlängda och ombyggda. bränsletrycksgivare fick jag dit en också.
Nästa blir att förlänga spjällhusaxlarna...
Då var spjällhusen svetsade, fn vilket orent aluminium jag fick tag tog timmar att få ihop husen med mina små profiler, inte blev det snyggt heller men det blev rakt och bra, det får duga. Bränsleledningarna/insprutnings hållarna förlängda och ombyggda. bränsletrycksgivare fick jag dit en också.
Nästa blir att förlänga spjällhusaxlarna...
- Bilagor
-
- IMG_2825.JPG (55.24 KiB) Visad 20883 gånger