Griffon skrev:Jag umgicks med både Grottis å Kalle , att fika med båda var vansinnigt kul då de hela tiden tråkade varandra , Grottis gillade inte riktigt Kalles förmåga att få bättre mellanregister vid samma toppeffekt , han kallade Kalles portningar för typ "traktorkomponenter" ...men i Kalles frånvaro var han smått imponérad.
Har Kalle respektive Peter någon firma eller verkstad där de håller till?
Det här är ju skitintressant! Jag behöver iofs inte porta nu (redan fixat av DRP) men jag vet andra som nog är intresserade.
Telefonnumret till Peter som du skrev tidigare verkar vara privat enligt Hitta.se
Själv skulle jag nog vara benägen att anpassa sprutet till 750;in , Cosworth kolvar å Megacycle kammar kan nog fortfarande gå att få tag på eller snarare , med en modern portning så sänker man förbränningsrumstaket för att inte hindra flamfronten å på så sätt kan man till och med åka standardkolvar eller smidda varianter därav. Man kan till och med tänka sig att bygga en ren E-85 maskin med 13-1 i komp å ett rackarns svar i maskin!!
Megacyclecams finns fortfarande
http://www.megacyclecams.com dom, har t.o.m. kammar till den gamle...
Vad det gäller andra bränslen... Polarn håller på att labba och slabba med diverse E85, Aceton, Diesel och "you name it" i sin turbobil (Rover 75 1,8) med skiftande framgång och får ofta diverse olika felkoder från datorn.
Själv tänker jag inte labba och slabba i bilen, det är en BMW 6:a med alldeles för mycket elektronik för att ta risken att det lägger av, för då blir det DYRT! Bl.a. sitter det 4(!) lambdasonder på den, två på grenrören (en för tre), en före katten och en efter katten. Så det väntar jag med tills jag VET.
Men hojen skulle jag kunna tänka mig att testa på, även om jag är mer rädd om den än om bilen, men den har ingen elektronik mer än CDI-tändningen.
Men som sagt, vad det gäller andra bränslen... Något som jag är väldigt nyfiken på är vätgas. Etanolen har ju lägre energiinnehåll än soppa, därför går det åt mer. Men det kyler bättre så man kan få mer effekt den vägen, samtidigt är nackdelen att det också "tvättar" (cylinderväggarna) bättre än soppa.
Vätgasen har däremot högre energiinnehåll än soppa och med en grafitnanofibertank som rymmer enorma mängder på förhållandevis liten aria och i princip är idiotsäkert (blir garanterat ingen ny Hindenburg) så skulle det vara klart intressant även att köra i en förbränningsmotor (de flesta tror ju att man snackar bränslecell så fort man nämner vätgas). I det läget skulle det inte heller vara så allvarligt om det kostar en slant att bygga med tanke på att körningen sen i stort sett blir gratis när man i princip kan tanka vatten