Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstift

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstif

#46 Inlägg av Rydh »

Var tuff nog att bara köpa en liter så jag har ingen marginal...
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstif

#47 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:
Rydh skrev:Vad kan man använda för att skölja ur gafflarna?
Kan man inte bara ta gaffelolja?
Billig gaffelolja. Tänk Biltema.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Snapphanarna
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: lör aug 04, 2012 18:41
Ort: Hässleholm

Re: Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstif

#48 Inlägg av Snapphanarna »

Billigre än så. Vi sköljer ur benen med diesel på våra enduro gafflar.
Häng upp benen en stund så vätskan rinner ut.
Blås torrt med tryckluft.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstif

#49 Inlägg av adrian_vg »

Snapphanarna skrev:Billigre än så. Vi sköljer ur benen med diesel på våra enduro gafflar.
Häng upp benen en stund så vätskan rinner ut.
Blås torrt med tryckluft.
Är inte diesel lite aggressivt för eventuella packningar som är kvar "inombords"?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstif

#50 Inlägg av Rydh »

Är det här trådkapning jag håller på med så får ni hojta till men jag tänker att det är vettigt att samla frågor kring ämnet i samma tråd.

Någon previous owner har tryckt ner den högra packboxen med en skruvmejsel. Packboxen är skadad och lite rostangripen. Insidan på gaffelbenet ser ut så här;

Bild

Det är som att det ärgat och nu funderar jag på om det kan se ut såhär eller om jag måste få det rent. Om det ska bort, hur?
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstif

#51 Inlägg av adrian_vg »

Jag skulle börja med en kemisk rengöring först, kanske en rostlösare, och se hur mycket man kan få bort.
Toleranserna är väl ganska små där, så slipning eller smärgling skulle jag vara försiktig med.

Edit: yttre gaffelbenet väl av alu, så ärgen är inte rost. I bästa fall är det bara smutsigt. Börja med nåt kemiskt först och se hur det blir. Kanske gno med en trasa och olja.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstif

#52 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:I bästa fall är det bara smutsigt. Börja med not kemiskt först och se hur det blir. Kanske gno med en trasa och olja.
+1. Börja med en nylonborste och nån rostlösare. Hjälper inte det så ta till gradvis grövre grejor.

Den där ytan är ju inte kritisk för funktionen, men det är förstås trevligt om det är snyggt när man monterar ihop sakerna igen.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstif

#53 Inlägg av vroom »

Rydh skrev: Det är som att det ärgat och nu funderar jag på om det kan se ut såhär eller om jag måste få det rent. Om det ska bort, hur?
Det här är det bästa ihop med valfri svamp/skrubbhandskar. Fungerar som både poler/rengöringsmedel speciellt för aluminium som ärgat.
100_1045.JPG
100_1045.JPG (96.92 KiB) Visad 28534 gånger
För övrigt måste jag tacka ts Conseal för denna guide som fick mig att ta steget mot bättre väghållning iom fjäder/oljebyte.

Kläm ihop glidbussningen(slider bushing ) och tryck ner i benet. Räcker att den glider in någon mm så man vet att den kommer på plats. Annars kan inte backup ringen driva ner bussningen lika lätt.
Bild
Bild

Ett litet tips, linda en glidskyddsmatta för bestick runt röret och slå ner nya packboxen med. Innerröret fungerar då som en glidhammare. Gamla packboxen behöver inte delas om denna användes som dorn. Hissa upp röret och ta nytt tag med mattan så inte röränden smackar i botten på gaffelbenet när det ska slås till.
100_0882.JPG
100_0882.JPG (72.4 KiB) Visad 28503 gånger
Senast redigerad av vroom den mån mar 20, 2017 20:14, redigerad totalt 4 gång.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstif

#54 Inlägg av blacken »

Rydh skrev:Är det här trådkapning jag håller på med så får ni hojta till men jag tänker att det är vettigt att samla frågor kring ämnet i samma tråd.

Någon previous owner har tryckt ner den högra packboxen med en skruvmejsel. Packboxen är skadad och lite rostangripen. Insidan på gaffelbenet ser ut så här;

Bild

Det är som att det ärgat och nu funderar jag på om det kan se ut såhär eller om jag måste få det rent. Om det ska bort, hur?
Det är inte så farligt som det ser ut. "Skitiga" delen/området är det som håller packbox med låsring. bara att göra som dom andra säger, rengöra försiktigt med valfri metod, prova med stålull och massor av vatten, eller något liknande så att allt löst försvinner. Det är inne i röret/gaffelbenet som är den "kritiska" delen så att säga, och där ser det fint ut.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

mackan_
Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: sön nov 10, 2019 21:21

Re: Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstif

#55 Inlägg av mackan_ »

Hej!

Första inlägget för mig och detta med ett litet trådlyft.
Har en 750F -93 som gått ca 9000 mil och fjädringen är allt annat än bra, men då det är min första hoj och bara två säsonger med mc-kort så tänkte jag fråga om er expertis.

Jag behöver såklart byta olja, men frågan är om jag behöver byta fjädrar med? Med så många mil bör det behövas tänker jag?

Som jag upplever framgaffeln så niger hojen så fort man rör frambromsen, därför tänker jag att fjädrarna bör vara uttjänade också?

Jag har god vana av att meka (maskinist på fartyg och mekat mycket bilar) så jag tror inte det ska vara några konstigheter att få till framgafflarna med denna fina guide!

/Marcus

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstif

#56 Inlägg av Tyrannosaurus »

mackan_ skrev:Hej!

Första inlägget för mig och detta med ett litet trådlyft.
Har en 750F -93 som gått ca 9000 mil och fjädringen är allt annat än bra, men då det är min första hoj och bara två säsonger med mc-kort så tänkte jag fråga om er expertis.

Jag behöver såklart byta olja, men frågan är om jag behöver byta fjädrar med? Med så många mil bör det behövas tänker jag?

Som jag upplever framgaffeln så niger hojen så fort man rör frambromsen, därför tänker jag att fjädrarna bör vara uttjänade också?

Jag har god vana av att meka (maskinist på fartyg och mekat mycket bilar) så jag tror inte det ska vara några konstigheter att få till framgafflarna med denna fina guide!

/Marcus
Roligare gaffelfjädrar är aldrig fel. Originalarna brukar vara lite svampiga på lite äldre hojar. Men framför allt, byt gaffelolja. Det är en serviceåtgärd som ofta är eftersatt på många hojar och som kan göra underverk speciellt om oljan aldrig eller sällan eller för väldigt länge sen är bytt då är det mest vatten och den luktar allt annat än mums när man tappar ur den.

Sen får du testa dig fram vilken tjocklek du vill ha på oljan. En tjockare olja ger stummare gaffel. Börja med originaltjocklek och gå uppåt och du tycker den är för svampig, men överfyll inte, det gör inte gaffeln hårdare, risken är då bara att packboxarna går. Byt sen olja vartannat år så kommer hojen att uppträda betydligt bättre.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

mackan_
Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: sön nov 10, 2019 21:21

Re: Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstif

#57 Inlägg av mackan_ »

Börjar mee oljebyte så får vi se hur känslan blir, tack för info!
Tyrannosaurus skrev:
mackan_ skrev:Hej!

Första inlägget för mig och detta med ett litet trådlyft.
Har en 750F -93 som gått ca 9000 mil och fjädringen är allt annat än bra, men då det är min första hoj och bara två säsonger med mc-kort så tänkte jag fråga om er expertis.

Jag behöver såklart byta olja, men frågan är om jag behöver byta fjädrar med? Med så många mil bör det behövas tänker jag?

Som jag upplever framgaffeln så niger hojen så fort man rör frambromsen, därför tänker jag att fjädrarna bör vara uttjänade också?

Jag har god vana av att meka (maskinist på fartyg och mekat mycket bilar) så jag tror inte det ska vara några konstigheter att få till framgafflarna med denna fina guide!

/Marcus
Roligare gaffelfjädrar är aldrig fel. Originalarna brukar vara lite svampiga på lite äldre hojar. Men framför allt, byt gaffelolja. Det är en serviceåtgärd som ofta är eftersatt på många hojar och som kan göra underverk speciellt om oljan aldrig eller sällan eller för väldigt länge sen är bytt då är det mest vatten och den luktar allt annat än mums när man tappar ur den.

Sen får du testa dig fram vilken tjocklek du vill ha på oljan. En tjockare olja ger stummare gaffel. Börja med originaltjocklek och gå uppåt och du tycker den är för svampig, men överfyll inte, det gör inte gaffeln hårdare, risken är då bara att packboxarna går. Byt sen olja vartannat år så kommer hojen att uppträda betydligt bättre.

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstif

#58 Inlägg av lappen »

Hur in i h-e sitter bottenskruven, eller är den felgängad? Dragit av två insex nu....

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstif

#59 Inlägg av Tommy Gsson »

Rättgängad, om du har ett bits så sätt i det och knacka på bitset rejält.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstif

#60 Inlägg av lappen »

Klappat på utav h-e...släpper inte?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Skriv svar