Guide: Byta framhjulslager VFR 1990-1993
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Guide: Byta framhjulslager VFR 1990-1993
Ena sidan har ett större hål vid lagerstoppet.
För att få ut ett lager
peta undan röret inne i hjulet. Från den sida som har minst hål i lagerbrunnen.
Tryck/bänd längst ner på lagerröret med en kraftig metallstång som är platt i ändarna, helst. Bänd tills du ser var lagret sitter och känga på med en liten slägga eller en rejäl hammare, på två eller fyra diametrala punkter tills lager och packbox/dammskydd trillar ur.
Knacka ur lagret så här.
Och gör samma på andra sidan
Lagerrör, eller spännlagerrör, vilket som
Här är petigt att göra ordentligt rent, för mycket skit får lagret att sitta snett i brunnen/recessen/ställetdetskasittai, gör även lagerrörets kortsidor väldans rena, rörets längd är exakt för att spänna lagren lagom mellan gaffelbenen när man drar hjulaxeln/bulten, om det är skit/smuts där så spänner det lagret utåt och därmed pressar kullagren mot/ur sina lägen i lagerbanorna i lagret, när man knackar dit lagren. Inget bra alls!
image share
Börja vid det "lilla hålet" i hjulet först, knacka försiktigt dit lagret , enbart på ytterkant av lagret OBS! OBS! OBS! ALDRIG! på innerringen eller inkapslingsskölden, SKITVIKTIGT!
Diametralt eller eller knacka i dom "fyra vädersträcken" eller klockans "12" "3" "6" "9", vilket som faller på läppen, man behöver väl inte påpeka sådäringa försynt att man ska knacka "torrt"/lätt med hammaren/dornet
Ja jag vet Adrian, en Biltemahammare, sluta dreggla.
photo sharing
Använd ett dorn runt om sista biten, samma där enbart knacka på ytterring, med "torra" korta/hårda knacks ända tills det låter/känns stumt i dornet när man knackar. Använd ett dorn som är lagom och täcker i ca 60-70% av ytterringen med sin spets, var även petnoga med att hålla dornet spikrakt, och inte vinklar det mot lagret.
Vänd på hjulet stoppa dit det rengjorda lagerröret
OBS- Glöm inte det, man kan bli apskogstokig för mindre, tro mig...
Upprepa proceduren med lagret och smacka dit packboxarna, dom kan man klämma dit för hand.
Klart!
För att få ut ett lager
peta undan röret inne i hjulet. Från den sida som har minst hål i lagerbrunnen.
Tryck/bänd längst ner på lagerröret med en kraftig metallstång som är platt i ändarna, helst. Bänd tills du ser var lagret sitter och känga på med en liten slägga eller en rejäl hammare, på två eller fyra diametrala punkter tills lager och packbox/dammskydd trillar ur.
Knacka ur lagret så här.
Och gör samma på andra sidan
Lagerrör, eller spännlagerrör, vilket som
Här är petigt att göra ordentligt rent, för mycket skit får lagret att sitta snett i brunnen/recessen/ställetdetskasittai, gör även lagerrörets kortsidor väldans rena, rörets längd är exakt för att spänna lagren lagom mellan gaffelbenen när man drar hjulaxeln/bulten, om det är skit/smuts där så spänner det lagret utåt och därmed pressar kullagren mot/ur sina lägen i lagerbanorna i lagret, när man knackar dit lagren. Inget bra alls!
image share
Börja vid det "lilla hålet" i hjulet först, knacka försiktigt dit lagret , enbart på ytterkant av lagret OBS! OBS! OBS! ALDRIG! på innerringen eller inkapslingsskölden, SKITVIKTIGT!
Diametralt eller eller knacka i dom "fyra vädersträcken" eller klockans "12" "3" "6" "9", vilket som faller på läppen, man behöver väl inte påpeka sådäringa försynt att man ska knacka "torrt"/lätt med hammaren/dornet
Ja jag vet Adrian, en Biltemahammare, sluta dreggla.
photo sharing
Använd ett dorn runt om sista biten, samma där enbart knacka på ytterring, med "torra" korta/hårda knacks ända tills det låter/känns stumt i dornet när man knackar. Använd ett dorn som är lagom och täcker i ca 60-70% av ytterringen med sin spets, var även petnoga med att hålla dornet spikrakt, och inte vinklar det mot lagret.
Vänd på hjulet stoppa dit det rengjorda lagerröret
OBS- Glöm inte det, man kan bli apskogstokig för mindre, tro mig...
Upprepa proceduren med lagret och smacka dit packboxarna, dom kan man klämma dit för hand.
Klart!
Senast redigerad av blacken den sön feb 07, 2021 22:30, redigerad totalt 4 gång.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Guide: Byta framhjulslager VFR 1990-1993
Du glömde en liten men viktigt detalj.
Innan det nya lagret monteras ska det matas fullt med fett (om det inte är dubbeltätat vill säga).
Innan det nya lagret monteras ska det matas fullt med fett (om det inte är dubbeltätat vill säga).
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Guide: Byta framhjulslager VFR 1990-1993
När man börjar att bli gammal o lat, finns det något annat alternativ, än färdigfettade dubbelintätade/kapslade lager ifrån SKF?Tyrannosaurus skrev:Du glömde en liten men viktigt detalj.
Innan det nya lagret monteras ska det matas fullt med fett (om det inte är dubbeltätat vill säga).
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Guide: Byta framhjulslager VFR 1990-1993
Går det lika bra med AllBalls(dubbeltätat) kullager som jag tänkte smacka dit nu i vinter? Tänkte om kvaliteten håller SKFklass..annars byter jag märke.blacken skrev:När man börjar att bli gammal o lat, finns det något annat alternativ, än färdigfettade dubbelintätade/kapslade lager ifrån SKF?Tyrannosaurus skrev:Du glömde en liten men viktigt detalj.
Innan det nya lagret monteras ska det matas fullt med fett (om det inte är dubbeltätat vill säga).
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Guide: Byta framhjulslager VFR 1990-1993
Jag satte i Allballs-styrlager på Dominatrixen. Funkar klockrent.
Fö gillar jag känslan att själv smeta och pressa in fettet i lagret.
Fö gillar jag känslan att själv smeta och pressa in fettet i lagret.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Guide: Byta framhjulslager VFR 1990-1993
Liasom SKF är ju världsledande på området, och har bäst kvalitutta, men andra märken funkar dom åsså, en del bra, en del sämre, men man kan ha dom ett tag. Bara det att det är så liten prisskillnad mellan dom bättrigare märkena, så varför inte satsa på det som är bäst?.vroom skrev:Går det lika bra med AllBalls(dubbeltätat) kullager som jag tänkte smacka dit nu i vinter? Tänkte om kvaliteten håller SKFklass..annars byter jag märke.blacken skrev:När man börjar att bli gammal o lat, finns det något annat alternativ, än färdigfettade dubbelintätade/kapslade lager ifrån SKF?Tyrannosaurus skrev:Du glömde en liten men viktigt detalj.
Innan det nya lagret monteras ska det matas fullt med fett (om det inte är dubbeltätat vill säga).
Satte i All balls koniska styrlager i Bettan, har dock ej utvärderat dom ännu.Jag satte i Allballs-styrlager på Dominatrixen. Funkar klockrent.
Den där meningen satte en bild i huvet som e svår att bli av med. Och är inte särskilt trevlig att betrakta.För gillar jag känslan att själv smeta och pressa in fettet i lagret
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Guide: Byta framhjulslager VFR 1990-1993
Egen fantasi, eget ansvar.blacken skrev:Den där meningen satte en bild i huvet som e svår att bli av med. Och är inte särskilt trevlig att betrakta.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Guide: Byta framhjulslager VFR 1990-1993
Jo, jo, du e sååå oskyldig sååå...adrian_vg skrev:Egen fantasi, eget ansvar.blacken skrev:Den där meningen satte en bild i huvet som e svår att bli av med. Och är inte särskilt trevlig att betrakta.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Guide: Byta framhjulslager VFR 1990-1993
Liasom SKF är ju världsledande på området, och har bäst kvalitutta, men andra märken funkar dom åsså, en del bra, en del sämre, men man kan ha dom ett tag. Bara det att det är så liten prisskillnad mellan dom bättrigare märkena, så varför inte satsa på det som är bäst?.vroom skrev: Går det lika bra med AllBalls(dubbeltätat) kullager som jag tänkte smacka dit nu i vinter? Tänkte om kvaliteten håller SKFklass..annars byter jag märke.
[/quote]
Då går jag allin på ballsen. Har beställt inv. avdragare och undrar om du blacken värmde/ kylde lagersätet innan montering?
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Re: Guide: Byta framhjulslager VFR 1990-1993
Bra guide blacken! har nu klämt in "ballarna" i navet och det gick lättare än jag trodde. Skulle smort utsidan av lagren innan jag stoppade dom i frysen..fett och kallt stål harmonierar icke
Men! hade smort lagersätena och efter en timma i frysen tappades lagren ner i dom värmepistoluppvärmda banor där dom ska sitta. Hamrade dom lite på plats innan dom drevs ner lätt o smidigt med hjälp av de kasserade lagren och en träkloss som dorn. Spännrör emellan..
Inte meningen att trådkapa din utmärkta guide men ville inte starta ny för min årsmodell.
Men! hade smort lagersätena och efter en timma i frysen tappades lagren ner i dom värmepistoluppvärmda banor där dom ska sitta. Hamrade dom lite på plats innan dom drevs ner lätt o smidigt med hjälp av de kasserade lagren och en träkloss som dorn. Spännrör emellan..
Inte meningen att trådkapa din utmärkta guide men ville inte starta ny för min årsmodell.
- Bilagor
-
- lagerbyte färdig.jpg (51.36 KiB) Visad 9917 gånger
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892