Ingen direkt stor "ombyggnad", men jag kände att jag ville ha en snyggt (diskret) monterad standard kontakt för att ladda diverse saker, mobil och gps för det mesta. Så efter jobbet/skolan idag tog jag och fixade det.
Jag tänkte inte på att nån kanske ville se det, så blev väldigt sparsamt med bilder i början, kom på det sen när jag nästan var klar; "Hej, folk jag inte känner på internet kanske vill se hur jag gjorde ifall dom vill göra liknande?". Så här kommer i alla fall lite bilder. (Jag vet hur mycket forum gillar bilder på saker )
Eftersom jag har både cigarettändaruttagsladdare till mobil och GPS så kändes det givet, plus att det är billigt, enkelt och, det är ju ändå ett fordon.
Biltemas cigarettändaruttag för 35 spänn funkade bra, eftersom den har lock och verkar kunna vara någorlunda vattentät.
Jag använde även deras relä med inbyggd flatstiftssäkringshållare, för att enbart ha ström när tändningen var på, och säkring behövs.
Som sagt så började jag sent med bilderna, men här har jag satt dit uttaget och relät, även kopplat lite.
Jordningen i ramen.
Plus.
Sjysta "striiipes". Gör så att kabeln inte ska ligga mot motorn och smälta (förhoppningsvis... och nej, jag hade inga kortare)
Styrström från parkeringsljuskabeln. Jord från ramen, och pluset från batteriet. Ingen märkning på kablarna säger säkert nån nu? Men det är väldigt lätt att se vad som är vad om man bara följer varje kabel en dm. Jag använde även högtalarkabel, så det är skillnad på plus och minus iaf.
Platsen jag valde kändes som gjord för detta (kanske är det till o med?).
Inte världens bästa bild här, men tanken var att visa hur lite den syns från den mest synliga vinkeln.
Jag måste säga att jag blev väldigt nöjd med resultatet (och ja, det går att vrida på styret helt normalt även när det sitter en stor GPS laddare där i)
Så, är det några fler som har gjort så här? Eller är det kanske rentav standard på nyare och tyngre modeller?
Ström vid styret
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Ström vid styret
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Ström vid styret
Jag har samma uttag på min fyrhjuling, dock inget lika avancerat med relä och grejor.
Hos mig kopplar jag in elhandskarna på uttaget.
Din lösning ser dock väldigt proffsig ut!
Hos mig kopplar jag in elhandskarna på uttaget.
Din lösning ser dock väldigt proffsig ut!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Ström vid styret
Koppla elhandskarna i var ju en smart idé.
Tackar! Då lyckades jag
Eftersom posten flyttades till rätt subforum nu så blev det ingen ombyggnad längre, utan guide istället. Så det är bara fråga om det är nån som behöver hjälp att göra samma sak och något var oklart.
Tackar! Då lyckades jag
Eftersom posten flyttades till rätt subforum nu så blev det ingen ombyggnad längre, utan guide istället. Så det är bara fråga om det är nån som behöver hjälp att göra samma sak och något var oklart.
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Ström vid styret
De som undrar får ställa frågorna här.
Guiden var mer översiktlig antar jag. Vill du lägga till mer är det bara att editera!
Guiden var mer översiktlig antar jag. Vill du lägga till mer är det bara att editera!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!