Guide: Ventilkontroll och Ventiljustering årsmodell 98-01
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Guide: Ventilkontroll och Ventiljustering årsmodell 98-01
Guide: Ventilkontroll och Ventiljustering vfr 800 årsmodell 98-01 ( RC46 :1)
Ett litet förord....
Skriver här en förenklad guide över ventilkontroll och ventiljustering. Det är relativt enkelt att göra om man är noggrann och systematiskt. Det går relativt fort att kolla bara man har fått hojen strippad, vilket är det som tar längst tid. Ventilkontroll är ett jobb som behövs göras enligt serviceschemat vid varje 2400 mil. Dvs då vid 2400 mil, 4800 mil, 7200 och osv. Detta är för RC46 årsmodell 98-01. Principen är densamma för RC36, dock så skiljer sig lite med hur grejerna sitter (bl a kylare) och hur man kolla TDC (Top Dead Center) . Avgasventilerna är där snävare på 0,2 istället för 0,3. Annars så är den också uppbyggd med shimssystem när man ska justera ventiler.
Min hoj har nu rullat 4800 mil o ska ha då den andra ventilkontrollen. Vid förra kontrollen vid 2400 mil så behövdes ingen justering.
Förutom de vanliga verktygen så behövs utöver det:
- Momentnyckel som klarar de små momenten
- Ventilblad som finns på 0,13 (0,16) 0,19 och 0,27 (0,30) 0,33 .
- Glykol för återfyllning: Då ethylen, blå/grön. Absolut inte röd som är longlife och inte blandbar med blå/grön.
Ventilblad skaffade jag via ebay då de små är lite udda (toleranserna verkar bygga på inch systemet, så det är sådana jag skaffade). De går även att få tag på via Meca såg jag här på forumet. Vid justering och då shimsbyte så behövs verktygslådan även kompletteras med någon sorts magnet.
Moment att hålla koll på:
Kamaxelhållarna 12 N-m och gängorna ska vara oljade (tas ju bara bort ifall man behöver justera ventil)
Ventilkåpslock: 10 N-m
Nu mått som ska kontrolleras:
På insugsventiler 0,16 +/- 0,03 (dvs toleransen får ligga max på 0,19 och som minst 0,13 vid kontroll)
På avgasventiler: 0,30 +/- 0,03 (dvs toleransen får ligga max på 0,33 och som minst 0,27 vid kontroll)
Steg 1.
Strippa hojen på sidokåpor, sadel o tank.
När ni tar bort tanken tar bort tanken så töm den på soppa så mycket ni kan så blir den enklare att hantera viktmässigt. Den är rätt så enkel att bortmontera. Den som sitter rätt hårt då de är lite mjukare bult för tätning är den till bensinpumpen. Men med större insexnyckel går det relativt lätt.
Steg 2:
Ta sen och töm kylaren med glykol. Ni tömmer den genom att skruva bort tömningsbulten som sitter på vattenpumpen. Vattenpumpen sitter längst ner på vänster sida (det är den lilla bulten längst ner på vattenpumpen). När ni återfyller sen så går det åt knappt två liter.
Ta och skruva borde bultar som fäster kylarna på varje sida och häng ned dem. Det går en kylarslang som kopplar ihop kylarna som man sen lossar slangen på ena sidan. (Det finns de som är oerhört akrobatiska och kan lyckas med att kolla insugsventilerna fram utan att lossa denna slang och kylarna, jag tillhör inte dom, då slipper man momentet att tömma den på glykol).
Lossa den lilla oljekylaren som sitter på ett stag fram med två små bultar. Vinkla den framåt. Staget kan ni vinkla uppåt så att ni kommer åt bättre sen.
Ta ut tändhattarna och slangarna som sitter fästade på ventilkåpan. Jag tog inte ut tändstiften då det kändes som onödigt moment, gör ni det dock så blir det lättare att snurra runt motorn när man senare ska kolla TDC lägen.
För att få god plats så kan man även ta bort luftburken. Jag gjorde inte det för att mäta själva ventilerna, men valde att lyfta bort luftburken en liten bit bakåt när jag skulle ta bort kammen vid justering. Så att jag kunde komma åt lättare. Märkte sen vid då efterkontroll att det blev riktigt bra åtkomst att mäta insugsventilerna ,så att lyfta bort luftburken förenklar betydligt.
Lossa slangarna och lossa sen topplockskåpan med de fyra bultarna den är fäst med. Ta bort ventilkåpan. Nu ser ni hela härligheten med kugghjul, kammar och ventilkoppar
Ta bort den lilla silverfärgade kåpan som är på kopplingskåpan som finns på höger sida. Under den sen så ser ni olika märkningar. De är 1T l 2T l 3T l 4 T l.
Ett litet förord....
Skriver här en förenklad guide över ventilkontroll och ventiljustering. Det är relativt enkelt att göra om man är noggrann och systematiskt. Det går relativt fort att kolla bara man har fått hojen strippad, vilket är det som tar längst tid. Ventilkontroll är ett jobb som behövs göras enligt serviceschemat vid varje 2400 mil. Dvs då vid 2400 mil, 4800 mil, 7200 och osv. Detta är för RC46 årsmodell 98-01. Principen är densamma för RC36, dock så skiljer sig lite med hur grejerna sitter (bl a kylare) och hur man kolla TDC (Top Dead Center) . Avgasventilerna är där snävare på 0,2 istället för 0,3. Annars så är den också uppbyggd med shimssystem när man ska justera ventiler.
Min hoj har nu rullat 4800 mil o ska ha då den andra ventilkontrollen. Vid förra kontrollen vid 2400 mil så behövdes ingen justering.
Förutom de vanliga verktygen så behövs utöver det:
- Momentnyckel som klarar de små momenten
- Ventilblad som finns på 0,13 (0,16) 0,19 och 0,27 (0,30) 0,33 .
- Glykol för återfyllning: Då ethylen, blå/grön. Absolut inte röd som är longlife och inte blandbar med blå/grön.
Ventilblad skaffade jag via ebay då de små är lite udda (toleranserna verkar bygga på inch systemet, så det är sådana jag skaffade). De går även att få tag på via Meca såg jag här på forumet. Vid justering och då shimsbyte så behövs verktygslådan även kompletteras med någon sorts magnet.
Moment att hålla koll på:
Kamaxelhållarna 12 N-m och gängorna ska vara oljade (tas ju bara bort ifall man behöver justera ventil)
Ventilkåpslock: 10 N-m
Nu mått som ska kontrolleras:
På insugsventiler 0,16 +/- 0,03 (dvs toleransen får ligga max på 0,19 och som minst 0,13 vid kontroll)
På avgasventiler: 0,30 +/- 0,03 (dvs toleransen får ligga max på 0,33 och som minst 0,27 vid kontroll)
Steg 1.
Strippa hojen på sidokåpor, sadel o tank.
När ni tar bort tanken tar bort tanken så töm den på soppa så mycket ni kan så blir den enklare att hantera viktmässigt. Den är rätt så enkel att bortmontera. Den som sitter rätt hårt då de är lite mjukare bult för tätning är den till bensinpumpen. Men med större insexnyckel går det relativt lätt.
Steg 2:
Ta sen och töm kylaren med glykol. Ni tömmer den genom att skruva bort tömningsbulten som sitter på vattenpumpen. Vattenpumpen sitter längst ner på vänster sida (det är den lilla bulten längst ner på vattenpumpen). När ni återfyller sen så går det åt knappt två liter.
Ta och skruva borde bultar som fäster kylarna på varje sida och häng ned dem. Det går en kylarslang som kopplar ihop kylarna som man sen lossar slangen på ena sidan. (Det finns de som är oerhört akrobatiska och kan lyckas med att kolla insugsventilerna fram utan att lossa denna slang och kylarna, jag tillhör inte dom, då slipper man momentet att tömma den på glykol).
Lossa den lilla oljekylaren som sitter på ett stag fram med två små bultar. Vinkla den framåt. Staget kan ni vinkla uppåt så att ni kommer åt bättre sen.
Ta ut tändhattarna och slangarna som sitter fästade på ventilkåpan. Jag tog inte ut tändstiften då det kändes som onödigt moment, gör ni det dock så blir det lättare att snurra runt motorn när man senare ska kolla TDC lägen.
För att få god plats så kan man även ta bort luftburken. Jag gjorde inte det för att mäta själva ventilerna, men valde att lyfta bort luftburken en liten bit bakåt när jag skulle ta bort kammen vid justering. Så att jag kunde komma åt lättare. Märkte sen vid då efterkontroll att det blev riktigt bra åtkomst att mäta insugsventilerna ,så att lyfta bort luftburken förenklar betydligt.
Lossa slangarna och lossa sen topplockskåpan med de fyra bultarna den är fäst med. Ta bort ventilkåpan. Nu ser ni hela härligheten med kugghjul, kammar och ventilkoppar
Ta bort den lilla silverfärgade kåpan som är på kopplingskåpan som finns på höger sida. Under den sen så ser ni olika märkningar. De är 1T l 2T l 3T l 4 T l.
Senast redigerad av Mister den ons aug 14, 2013 22:35, redigerad totalt 1 gånger.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Re: Guide: Ventilkontroll och justering årsmodell 98-01
Innan man börjar med att ställa varje cylinder i rätt TDC läge så är det god ide att göra en enkel skiss över motorn. (nu gjorde jag en i paint istället för min kladd som är rätt förvirrande). Så har ni schemat över vad ni ska kontrollera. Rita upp en fyrkant i den fyrkanten delarn ni den för att representera varje cylinder, därefter rita upp en ring som representerar varje ventil. När man mäter så skriver man upp varje mått. I min paintskiss så har jag skrivit in de måtten som det ska vara. I min egen skiss så har jag någon liten variation. (tipset är sen att spara den här, för det är lite småkul o se förändringar som kan ske till nästa ventilkontroll)
Bild över mätpunkter bakre cylindrar. De yttre ventilerna är lätta och se och komma åt. De inre ser man inte riktigt och har då ritat upp i bilden på deras ungefärliga placering (på frihand i paint...)
Här ser man hur det ser ut på insugssidan på främre cylinderad, där kopparna och kam möts som ska mätas när det sen står i rätt TDC för varje cylinder.
Bild över mätpunkter bakre cylindrar. De yttre ventilerna är lätta och se och komma åt. De inre ser man inte riktigt och har då ritat upp i bilden på deras ungefärliga placering (på frihand i paint...)
Här ser man hur det ser ut på insugssidan på främre cylinderad, där kopparna och kam möts som ska mätas när det sen står i rätt TDC för varje cylinder.
Senast redigerad av Mister den ons aug 14, 2013 09:42, redigerad totalt 1 gånger.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Re: Guide: Ventilkontroll och Ventiljustering årsmodell 98-
Börja med att hitta då inställt TDC för cylinder 1. Det gör ni genom att titta på strecket efter 1T vilket då ska stå i paritet med urgröpingen. Nu fick jag rätt kass bild på det här, men bör vara förhoppningsvis förståeligt.
Kontrollera sen kuggarna ifall de sträcken står som i bilden för TDC cylinder 1. Gör den inte det, rotera runt medurs till 1 T l kommer igen och strecken står på kuggarna som bilden. Nu är det dags att mäta.
För att sen ställa in varje TDC läge är det sen bara att fortsätta medurs på samma sätt med cylinder 3. Därefter cylinder 2 och sen cylinder fyra.
Bild på 1, 3 bakre och 2 och 4 främre. Över hur kammarna ska stå.
Kontrollera sen kuggarna ifall de sträcken står som i bilden för TDC cylinder 1. Gör den inte det, rotera runt medurs till 1 T l kommer igen och strecken står på kuggarna som bilden. Nu är det dags att mäta.
För att sen ställa in varje TDC läge är det sen bara att fortsätta medurs på samma sätt med cylinder 3. Därefter cylinder 2 och sen cylinder fyra.
Bild på 1, 3 bakre och 2 och 4 främre. Över hur kammarna ska stå.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Re: Guide: Ventilkontroll och Ventiljustering årsmodell 98-
Och så kan man inte har mer än tre bilder per inlägg så nu kommer resten över TDC lägen.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Re: Guide: Ventilkontroll och Ventiljustering årsmodell 98-
Själva mätningen görs nu med bladmått som man sticker in mellan kamaxeln och ventilkoppen. När man sticker in bladmåttet så ska man då känna ifall det ligger rätt. Det ska inte gå för lätt att stoppa in, men det ska heller inte vara för trögt utan lagom ”mjukt” motstånd. Testa av de olika bladmåtten och skriv upp vad ni får för resultat så har ni det på pränt.
Om allt är inom toleranserna så är det bara nu att skruva tillbaka allting i motsatt ordning. Kolla ventilkåpan om det finns silikonpackningsrester. Om det finns ta nu bort dessa och stryk ett mycket tunt lager ny silikonpackning (då vid gummiflärparna kan tätningen vara lite känslig därav detta). Tänk nu på att dra ventilkåpan med moment, då det är aluminium och det är känsligt material för högt moment. På sen med kylarslangar mm o montera klart. Glöm inte fylla på med ny kylarvätska och glöm framförallt inte berömma dig själv för bra jobb!
Om allt är inom toleranserna så är det bara nu att skruva tillbaka allting i motsatt ordning. Kolla ventilkåpan om det finns silikonpackningsrester. Om det finns ta nu bort dessa och stryk ett mycket tunt lager ny silikonpackning (då vid gummiflärparna kan tätningen vara lite känslig därav detta). Tänk nu på att dra ventilkåpan med moment, då det är aluminium och det är känsligt material för högt moment. På sen med kylarslangar mm o montera klart. Glöm inte fylla på med ny kylarvätska och glöm framförallt inte berömma dig själv för bra jobb!
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Re: Guide: Ventilkontroll och Ventiljustering årsmodell 98-
Men om man har något som ligger utanför toleranserna så blir det nu fördjupning.......
I mitt fall så låg alla ventiler utom en inom toleranserna. Den som låg utanför var på främre cylinderraden och tvåans cylinder ena insugsventil som var för tight.
Steg 1.
Ställ nu cylindrarna i TDC för cylinder nummer fyra. (se hur positionerna ska vara ovan) Detta gäller oavsett vilken shims ni ska byta på motorn.
Nu ska övre kammen bort för att komma åt själva shimset som döljs under ventilkoppen
Steg 2 vid justering är att märka upp kuggarna. Dra ett litet sträck mellan kamhjulskuggen och nedre kuggen så blir det betydligt enklare att hitta rätt position vid återmontering av kammen. Lätt annars att hamna en kugge fel. Obs, tar ni väck fler än en kam om fler ventiler ska ändras. Märk då upp kammarna så att samma kam hamnar på sin gamla plats vid återmontering.
Bild där jag har tagit lite vit färg för märkning, se inne i den gröna ringen.
Skruva sen bort den stora kamaxelhållaren (8 bultar). Skruva därefter bort den lilla, som har två bultar.
Bild på kamaxelhållaren. Notera att det är kopparbrickor på de bultar som är i centrum och inte på de andra.
Lyft ur kammen. Den sitter med stor precision och tight så man får knixa lite för att få upp den.
I mitt fall så låg alla ventiler utom en inom toleranserna. Den som låg utanför var på främre cylinderraden och tvåans cylinder ena insugsventil som var för tight.
Steg 1.
Ställ nu cylindrarna i TDC för cylinder nummer fyra. (se hur positionerna ska vara ovan) Detta gäller oavsett vilken shims ni ska byta på motorn.
Nu ska övre kammen bort för att komma åt själva shimset som döljs under ventilkoppen
Steg 2 vid justering är att märka upp kuggarna. Dra ett litet sträck mellan kamhjulskuggen och nedre kuggen så blir det betydligt enklare att hitta rätt position vid återmontering av kammen. Lätt annars att hamna en kugge fel. Obs, tar ni väck fler än en kam om fler ventiler ska ändras. Märk då upp kammarna så att samma kam hamnar på sin gamla plats vid återmontering.
Bild där jag har tagit lite vit färg för märkning, se inne i den gröna ringen.
Skruva sen bort den stora kamaxelhållaren (8 bultar). Skruva därefter bort den lilla, som har två bultar.
Bild på kamaxelhållaren. Notera att det är kopparbrickor på de bultar som är i centrum och inte på de andra.
Lyft ur kammen. Den sitter med stor precision och tight så man får knixa lite för att få upp den.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Re: Guide: Ventilkontroll och Ventiljustering årsmodell 98-
Nu ser ni kopparna. Den högra ska nu lyftas bort. Vilket görs med hjälp av magnet.
Jag hittade en köksmagnet (sån man hänger knivarpå från IKEA) som jag hämtade och lyfte upp ventilkoppen. Fördelen med att använda sig av magnet är att det går enkelt samt man får med sig även shimset som då fastnar och följer med ventilkoppen. nedan blev det visst lite mkt närbild.
Här ser ni nu shimset jag ska byta. Det är inte stort….. Ni ser även min papperslapp där jag håller reda på mina mått.
Nu blev det en resa till lokala mc-verkstan för att köpa nytt shims. Köpte ett nytt shims istället för det som var monterat (de är alla märkta med måttnummer, dvs jag köpte ett som var då var mindre.. Mitt gamla shims köptes in för 30nkr och handlarn tog då 50kr för det nya shimset. (handlarn tog annars 80 kr)
Som en parantes när man ska välja shims att räkna ut det innan så vet ni vad ni vill ha. Vill ni ha 0,05 lägre (dvs vid tight spel) ta då ett där måttet är 0,05 lägre. Finns det inte 0,05 exempelvis, ta då det som ligger då lite till lägre exempelvis 0,07 (vilket även det är inom tolerans). Då det är betydligt bättre och ger större säkerhet att ha lite överspel än underspel när det gäller toleranserna.
Jag hittade en köksmagnet (sån man hänger knivarpå från IKEA) som jag hämtade och lyfte upp ventilkoppen. Fördelen med att använda sig av magnet är att det går enkelt samt man får med sig även shimset som då fastnar och följer med ventilkoppen. nedan blev det visst lite mkt närbild.
Här ser ni nu shimset jag ska byta. Det är inte stort….. Ni ser även min papperslapp där jag håller reda på mina mått.
Nu blev det en resa till lokala mc-verkstan för att köpa nytt shims. Köpte ett nytt shims istället för det som var monterat (de är alla märkta med måttnummer, dvs jag köpte ett som var då var mindre.. Mitt gamla shims köptes in för 30nkr och handlarn tog då 50kr för det nya shimset. (handlarn tog annars 80 kr)
Som en parantes när man ska välja shims att räkna ut det innan så vet ni vad ni vill ha. Vill ni ha 0,05 lägre (dvs vid tight spel) ta då ett där måttet är 0,05 lägre. Finns det inte 0,05 exempelvis, ta då det som ligger då lite till lägre exempelvis 0,07 (vilket även det är inom tolerans). Då det är betydligt bättre och ger större säkerhet att ha lite överspel än underspel när det gäller toleranserna.
Senast redigerad av Mister den ons aug 14, 2013 09:44, redigerad totalt 1 gånger.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Re: Guide: Ventilkontroll och Ventiljustering årsmodell 98-
Stoppa nu in det nya shimset i hålet i hållaren.
Stoppa tillbaka ventilkoppen. Sätt tillbaka kammen i rätt position som märktes upp innan. Montera tillbaka kamaxelhållarna och dra bultarna med rätt moment. Dvs, 12 N-m och gängorna ska vara oljade.
Mät igen! Är det ok så är det bara att montera tillbaka om inte, gör om proceduren och sätt dit ett annat shims som kan passa bättre.
Tillbaka med ventilkåpan (som beskrevs innan) och dra den med rätt moment och återmontera sen allt i omvänd ordning. Luftburken är lite bökig med återmontering av slangarna. När allt är återmonterat så är allt klart!
För mig blev ventilkontroll och ventiljusteringskostnaden en knapp hundralapp, vilket var då glykolen och shimset. Verktstadstid är dyrt....Så frågan är nu vad jag ska göra för alla pengar jag har sparat .....
Stoppa tillbaka ventilkoppen. Sätt tillbaka kammen i rätt position som märktes upp innan. Montera tillbaka kamaxelhållarna och dra bultarna med rätt moment. Dvs, 12 N-m och gängorna ska vara oljade.
Mät igen! Är det ok så är det bara att montera tillbaka om inte, gör om proceduren och sätt dit ett annat shims som kan passa bättre.
Tillbaka med ventilkåpan (som beskrevs innan) och dra den med rätt moment och återmontera sen allt i omvänd ordning. Luftburken är lite bökig med återmontering av slangarna. När allt är återmonterat så är allt klart!
För mig blev ventilkontroll och ventiljusteringskostnaden en knapp hundralapp, vilket var då glykolen och shimset. Verktstadstid är dyrt....Så frågan är nu vad jag ska göra för alla pengar jag har sparat .....
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Re: Guide: Ventilkontroll och Ventiljustering årsmodell 98-
Suveränt bra guide
Detta ska jag göra under vintern på min!
Fast frågorna lär nog komma i alla fall
Detta ska jag göra under vintern på min!
Fast frågorna lär nog komma i alla fall
Re: Guide: Ventilkontroll och Ventiljustering årsmodell 98-
Skall också göra det i vinter så det e kanon, pengarna du sparar lägger du i spargrisen märkt Österrike 2014
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Guide: Ventilkontroll och Ventiljustering årsmodell 98-
Fixar bilderna snart. Efter nattningen...
Edit: Fixat. Kolla att bilderna kom på rätt håll.
Suveränt bra guide fö!
Edit: Fixat. Kolla att bilderna kom på rätt håll.
Suveränt bra guide fö!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Guide: Ventilkontroll och Ventiljustering årsmodell 98-
Jaha vad har man lärt sig idag, jo att läsa ordentligt. Trodde det skulle vara 0,20 på insug och hade 4 ventiler som behöver justeras. Nu läste jag att dom får vara ner till 0,13 vilket betyder att dom klarar sig. Okej ja det är bara att montera tillbaks kammarna då alla står rätt.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera