Ett litet förord....
Skriver här en förenklad guide över ventilkontroll och ventiljustering. Det är relativt enkelt att göra om man är noggrann och systematiskt. Det går relativt fort att kolla bara man har fått hojen strippad, vilket är det som tar längst tid. Ventilkontroll är ett jobb som behövs göras enligt serviceschemat vid varje 2400 mil. Dvs då vid 2400 mil, 4800 mil, 7200 och osv. Detta är för RC46 årsmodell 98-01. Principen är densamma för RC36, dock så skiljer sig lite med hur grejerna sitter (bl a kylare) och hur man kolla TDC (Top Dead Center) . Avgasventilerna är där snävare på 0,2 istället för 0,3. Annars så är den också uppbyggd med shimssystem när man ska justera ventiler.
Min hoj har nu rullat 4800 mil o ska ha då den andra ventilkontrollen. Vid förra kontrollen vid 2400 mil så behövdes ingen justering.
Förutom de vanliga verktygen så behövs utöver det:
- Momentnyckel som klarar de små momenten
- Ventilblad som finns på 0,13 (0,16) 0,19 och 0,27 (0,30) 0,33 .
- Glykol för återfyllning: Då ethylen, blå/grön. Absolut inte röd som är longlife och inte blandbar med blå/grön.
Ventilblad skaffade jag via ebay då de små är lite udda (toleranserna verkar bygga på inch systemet, så det är sådana jag skaffade). De går även att få tag på via Meca såg jag här på forumet. Vid justering och då shimsbyte så behövs verktygslådan även kompletteras med någon sorts magnet.
Moment att hålla koll på:
Kamaxelhållarna 12 N-m och gängorna ska vara oljade (tas ju bara bort ifall man behöver justera ventil)
Ventilkåpslock: 10 N-m
Nu mått som ska kontrolleras:
På insugsventiler 0,16 +/- 0,03 (dvs toleransen får ligga max på 0,19 och som minst 0,13 vid kontroll)
På avgasventiler: 0,30 +/- 0,03 (dvs toleransen får ligga max på 0,33 och som minst 0,27 vid kontroll)
Steg 1.
Strippa hojen på sidokåpor, sadel o tank.
När ni tar bort tanken tar bort tanken så töm den på soppa så mycket ni kan så blir den enklare att hantera viktmässigt. Den är rätt så enkel att bortmontera. Den som sitter rätt hårt då de är lite mjukare bult för tätning är den till bensinpumpen. Men med större insexnyckel går det relativt lätt.
Steg 2:
Ta sen och töm kylaren med glykol. Ni tömmer den genom att skruva bort tömningsbulten som sitter på vattenpumpen. Vattenpumpen sitter längst ner på vänster sida (det är den lilla bulten längst ner på vattenpumpen). När ni återfyller sen så går det åt knappt två liter.
Ta och skruva borde bultar som fäster kylarna på varje sida och häng ned dem. Det går en kylarslang som kopplar ihop kylarna som man sen lossar slangen på ena sidan. (Det finns de som är oerhört akrobatiska och kan lyckas med att kolla insugsventilerna fram utan att lossa denna slang och kylarna, jag tillhör inte dom, då slipper man momentet att tömma den på glykol).
Lossa den lilla oljekylaren som sitter på ett stag fram med två små bultar. Vinkla den framåt. Staget kan ni vinkla uppåt så att ni kommer åt bättre sen.
Ta ut tändhattarna och slangarna som sitter fästade på ventilkåpan. Jag tog inte ut tändstiften då det kändes som onödigt moment, gör ni det dock så blir det lättare att snurra runt motorn när man senare ska kolla TDC lägen.
För att få god plats så kan man även ta bort luftburken. Jag gjorde inte det för att mäta själva ventilerna, men valde att lyfta bort luftburken en liten bit bakåt när jag skulle ta bort kammen vid justering. Så att jag kunde komma åt lättare. Märkte sen vid då efterkontroll att det blev riktigt bra åtkomst att mäta insugsventilerna ,så att lyfta bort luftburken förenklar betydligt.
Lossa slangarna och lossa sen topplockskåpan med de fyra bultarna den är fäst med. Ta bort ventilkåpan. Nu ser ni hela härligheten med kugghjul, kammar och ventilkoppar

Ta bort den lilla silverfärgade kåpan som är på kopplingskåpan som finns på höger sida. Under den sen så ser ni olika märkningar. De är 1T l 2T l 3T l 4 T l.