Installation av Power Commander 5 på en 2009
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Installation av Power Commander 5 på en 2009
Det är ju inga konstigheter egentligen att montera på en PC på hojen och det är bra instruktioner med i förpackningen. Men det kan ju vara trevligt för några att se hur man gör innan man eventuellt köper en.
Olika mappar finns ju på Power Commanders hemsida att ladda hem beroende på hur man har hojen bestyckad.
Så nu ger vi oss av ut i garaget:
Nu är vi klara för lite seriöst meckande.
PC:n är programmerad, grejerna på bordet och vätskor till husse.
Vi börjar med att öppna en pilsner och funderar på hur vi ska lägga upp det hela.
Plocka bort sidokåporna och lyft tanken i framkant.
Vem fan förresten har hittat på de där jävla clipsen som sitter underst på kåporna.
Jag har nog aldrig lyckats med att plocka ut ett sådant helt någon gång, denna gången är inget undantag.
Här bakom kåpan ska PC:n sitta.
Hmm...det är ju där jag har verktygen, får väl flytta dom till andra sidan, men där ligger ju insatserna till piporna.
Ja ja vi får kolla upp det senare var insatserna ska vara.
Lägg ner PC:n och dra ut kablarna, de två kontaktstyckena ner på höger sida och minnuskabeln till batteriet.
Koppla in minuskabeln på batteriets minuspol.
Leta reda på kontaktstycket som ni ska ta isär och montera på PC:n. Sitter lite dolt mellan ramen och motorn.
När man väl hittat den ska man ta isär den.
Jag som knappt klarat av att öppna en modern plastförpackning utan att ta till svordomar och knivar/saxar får naturligtvis omedelbart problem med detta moment. Hur jag än gör får jag inte isär skiten.
Nåväl, en pilsner till och lite lugn och ro innan vi försöker igen skadar inte.
Just då kommer frugan in i garaget och undrar hur det går och jag talar om med väl valda ord vad jag tycker om Hondas elsystem och kontaktstycken och alla andra plastförpackningar som skulle förbjudas globalt för att bespara människor som mig mental kolaps och andra mörka tankar.
-Är det den här du ska ta isär, frågar frugan och tar isär den efter att ha tittat på den i cirka 5 sekunder.
Frugan förpassas vänligen, men bestämt ut ur garaget och ny pilsner öppnas för att fundera på livets orättvisor.
Att sätta ihop kontaktstyckena klarade till och med jag av.
Det var lite trångt att klämma ner dom dit dom skulle, men det fungerade efter lite pill.
Nu är vi klara på denna sidan, så vi går över till den andra sidan.
På vägen till andra sidan passerar vi bänken och då passar det bra att ta en vätskepaus.
Här ska vi koppla in två stycken O2-sensorer.
Leta reda på de bägge kontaktstyckena och ta isär dom. Ja, här är det en annan typ av kontakter som jag naturligtvis får problem med att ta isär. Men aldrig att jag skulle gå in och hämta frugan, en bra karl reder sig själv.
När man tryckt på de bägge sensorerna så är man klar.
Nu är det bara att plocka ihop grejerna igen, sätta fast PC:n ordentligt med det medskickade kardborrebandet och ut och provköra.
Eller så kan man göra som jag.
Ställ hojen i garageporten och provstarta samtidigt som du förbannar dig själv att du hinkade i dig pilsner under tiden det tog att mecka ihop grejerna.
Nåväl, jag får väl provköra imorgon. Det är bättre att gå in och sätta sig och fira att man har en PC-bestyckad hoj.
Om man hoppar över alla ölen så tar det inte lång tid att göra detta, jag tror nog att alla kan göra det själva med hjälp av den medskickade instruktionen.
Det enda skruvandet är att ta bort kåporna och lyfta på tanken. Lätt som en plätt.
Skål!!!
Olika mappar finns ju på Power Commanders hemsida att ladda hem beroende på hur man har hojen bestyckad.
Så nu ger vi oss av ut i garaget:
Nu är vi klara för lite seriöst meckande.
PC:n är programmerad, grejerna på bordet och vätskor till husse.
Vi börjar med att öppna en pilsner och funderar på hur vi ska lägga upp det hela.
Plocka bort sidokåporna och lyft tanken i framkant.
Vem fan förresten har hittat på de där jävla clipsen som sitter underst på kåporna.
Jag har nog aldrig lyckats med att plocka ut ett sådant helt någon gång, denna gången är inget undantag.
Här bakom kåpan ska PC:n sitta.
Hmm...det är ju där jag har verktygen, får väl flytta dom till andra sidan, men där ligger ju insatserna till piporna.
Ja ja vi får kolla upp det senare var insatserna ska vara.
Lägg ner PC:n och dra ut kablarna, de två kontaktstyckena ner på höger sida och minnuskabeln till batteriet.
Koppla in minuskabeln på batteriets minuspol.
Leta reda på kontaktstycket som ni ska ta isär och montera på PC:n. Sitter lite dolt mellan ramen och motorn.
När man väl hittat den ska man ta isär den.
Jag som knappt klarat av att öppna en modern plastförpackning utan att ta till svordomar och knivar/saxar får naturligtvis omedelbart problem med detta moment. Hur jag än gör får jag inte isär skiten.
Nåväl, en pilsner till och lite lugn och ro innan vi försöker igen skadar inte.
Just då kommer frugan in i garaget och undrar hur det går och jag talar om med väl valda ord vad jag tycker om Hondas elsystem och kontaktstycken och alla andra plastförpackningar som skulle förbjudas globalt för att bespara människor som mig mental kolaps och andra mörka tankar.
-Är det den här du ska ta isär, frågar frugan och tar isär den efter att ha tittat på den i cirka 5 sekunder.
Frugan förpassas vänligen, men bestämt ut ur garaget och ny pilsner öppnas för att fundera på livets orättvisor.
Att sätta ihop kontaktstyckena klarade till och med jag av.
Det var lite trångt att klämma ner dom dit dom skulle, men det fungerade efter lite pill.
Nu är vi klara på denna sidan, så vi går över till den andra sidan.
På vägen till andra sidan passerar vi bänken och då passar det bra att ta en vätskepaus.
Här ska vi koppla in två stycken O2-sensorer.
Leta reda på de bägge kontaktstyckena och ta isär dom. Ja, här är det en annan typ av kontakter som jag naturligtvis får problem med att ta isär. Men aldrig att jag skulle gå in och hämta frugan, en bra karl reder sig själv.
När man tryckt på de bägge sensorerna så är man klar.
Nu är det bara att plocka ihop grejerna igen, sätta fast PC:n ordentligt med det medskickade kardborrebandet och ut och provköra.
Eller så kan man göra som jag.
Ställ hojen i garageporten och provstarta samtidigt som du förbannar dig själv att du hinkade i dig pilsner under tiden det tog att mecka ihop grejerna.
Nåväl, jag får väl provköra imorgon. Det är bättre att gå in och sätta sig och fira att man har en PC-bestyckad hoj.
Om man hoppar över alla ölen så tar det inte lång tid att göra detta, jag tror nog att alla kan göra det själva med hjälp av den medskickade instruktionen.
Det enda skruvandet är att ta bort kåporna och lyfta på tanken. Lätt som en plätt.
Skål!!!
Senast redigerad av Ralsbo den fre jun 17, 2011 22:54, redigerad totalt 1 gånger.
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Installation av Power Commander 5 på en 2009
Verkar ju enkelt! Kontaktstyckena från katten som hänger lösa nu, ska dessa tejpas upp och förseglas på nåt sätt så inte vatten kommer in?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Installation av Power Commander 5 på en 2009
Hur många öl var det kvar när du var färdig med patienten?
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2142
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Installation av Power Commander 5 på en 2009
Och firandet! ?Ajax skrev:Hur många öl var det kvar när du var färdig med patienten?
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: Installation av Power Commander 5 på en 2009
Så länge du kör med PC:n kommer du inte att använda dessa mer, men jag tejpade dom ändå. Man vet ju aldrig vad som händer, dom kan ju vara bra att ha i bra skick en vacker dag.adrian_vg skrev:Verkar ju enkelt! Kontaktstyckena från katten som hänger lösa nu, ska dessa tejpas upp och förseglas på nåt sätt så inte vatten kommer in?
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00
Re: Installation av Power Commander 5 på en 2009
Det tog fyra pilsner att klara denna operation, men minst en eller kanske två gick åt till att komma över att frugan klarade av att ta isär kontaktstycket på 5 sekunder som jag hade jobbat med forever.Ajax skrev:Hur många öl var det kvar när du var färdig med patienten?
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00
Re: Installation av Power Commander 5 på en 2009
Still working on it!!Tommy Gsson skrev:Och firandet! ?Ajax skrev:Hur många öl var det kvar när du var färdig med patienten?
Cheers boys and girls
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00
Re: Installation av Power Commander 5 på en 2009
Cheers!Ralsbo skrev:
Still working on it!!
Cheers boys and girls
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme
Re: Installation av Power Commander 5 på en 2009
Nice...hehe
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Installation av Power Commander 5 på en 2009
Ok. Vad händer med katalysatorn då, har den någon funktion mer om du kopplar ur den?Ralsbo skrev:Så länge du kör med PC:n kommer du inte att använda dessa mer, men jag tejpade dom ändå. Man vet ju aldrig vad som händer, dom kan ju vara bra att ha i bra skick en vacker dag.adrian_vg skrev:Verkar ju enkelt! Kontaktstyckena från katten som hänger lösa nu, ska dessa tejpas upp och förseglas på nåt sätt så inte vatten kommer in?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Installation av Power Commander 5 på en 2009
Inte en aning faktiskt.adrian_vg skrev:Ok. Vad händer med katalysatorn då, har den någon funktion mer om du kopplar ur den?Ralsbo skrev:Så länge du kör med PC:n kommer du inte att använda dessa mer, men jag tejpade dom ändå. Man vet ju aldrig vad som händer, dom kan ju vara bra att ha i bra skick en vacker dag.adrian_vg skrev:Verkar ju enkelt! Kontaktstyckena från katten som hänger lösa nu, ska dessa tejpas upp och förseglas på nåt sätt så inte vatten kommer in?
Har försökt googla runt lite och se om jag kan hitta någon info om detta, men har inte hittat något direkt.
Men eftersom du sätter i ett motstånd istället för givarna så går väl elektroniken på något fix värde som gör att katten gör sitt jobb på ett eller annat vis. Men som sagt, jag har inte en aning, spekulerar vilt i detta ämne.
Men jag ska fortsätta leta efter info. Återkommer om jag hittar något.
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Installation av Power Commander 5 på en 2009
Ok!Ralsbo skrev:Inte en aning faktiskt.
Har försökt googla runt lite och se om jag kan hitta någon info om detta, men har inte hittat något direkt.
Men eftersom du sätter i ett motstånd istället för givarna så går väl elektroniken på något fix värde som gör att katten gör sitt jobb på ett eller annat vis. Men som sagt, jag har inte en aning, spekulerar vilt i detta ämne.
Men jag ska fortsätta leta efter info. Återkommer om jag hittar något.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!