GUIDE: Byte av frambromsskivor på VFR 1994-1997

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Skriv svar
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

GUIDE: Byte av frambromsskivor på VFR 1994-1997

#1 Inlägg av adrian_vg »

Guide för byte av frambromsskivor på VFR 1994-1997:

MC:
Honda VFR750F-V (RC36) 1997.

Förutsättningar:
* Nya bromsskivor.
* Nya bromsbelägg.
* Depåstöd fram (ej nödvändigt, men underlättar enormt. Bäst är ett som man sätter fast i hålet under styrkronan).
* Verktyg; Momentspärrnyckel, flatmejsel, hylsnycklar, insexnycklar, hammare, drivare, (röd)sprit edyl och trasor
* En mekarhandbok skadar inte (men behövdes inte denna gång). Haynes ISBN 1859603653 rekommenderas.

Förord:
Denna guide är tänkt för VFR-generationen mellan 1994 och 1997. På övriga årsmodeller borde dock tillvägagångssättet vara liknande.

Nå, en vältning med ett glömt skivbromslås i vänster frambromsskiva och en slagen skiva till höger, antagligen pga de välbromsande Biltemabeläggen, senare och tillsammans med ett irriterande klonkande i höger ok pga slaget i skivan (sannolikt värmeöverhettning - Biltemabeläggen tar BRA), fann jag mig tvungen att byta båda skivorna fram trots att det fanns bra med slityta kvar. Valet föll på Armstrongs Wave bromsskivor från http://www.bikersneed.se för ca 1990kr/st.

I samband med skivbromsbyte bör man montera nya bromsbelägg. Man kan byta en skiva bara, om bara en är skadad, det är alltså inte nödvändigt att byta både som på en bil. En mc drar inte snett när man bromsar då hjulen ligger i linje och inte bredd som på en bil. I mitt fall skaffade jag vågiga bromsskivor, så det var inte tal om att bara byta en skiva. Det skulle ha sett ganska konstigt ut...

Idag fick jag iaf hem de nya skivorna och så fort jag kommit in genom dörren packades de raskt upp. Det var lite som julafton i april! ;-)

Den flashiga ytterkartongen. "Sports Brake Disc" låter väldigt lovande!
Bild

Och så öppnar vi, och där finner vi en styck portionsförpackad bromsskiva.
Bild

Med darrande händer plockas den andaktsfullt fram. Ytterkanterna är rakknivassa!
Bild

De nya bromsbeläggen som ska monteras samtidigt; Carbone Lorraine. Tydligen lite av überbelägg enl vissa källor... Får se om de håller vad de lovar! Ett klistermärke ingick i ena paketet.
Bild

Utan vidare distraktioner...


Utförande:

1. Plocka fram all erforderliga verktyg och ställ viffern på centralstödet, och sen upp med depåstödet.

Bild

2. Ta tag i oket och använd skivan eller vad som nu är tillgängligt som mothåll för att trycka in kolvarna i kaliprarna så gott det går. Man trycker alltså inåt mot hjulet. Det rör sig om ca 5 mm, inte mer. Det är på sin plats med en varning; från och med detta moment - rör inte frambromshandtaget!

Bild

2.1 Börja med att skruva av bultarna som håller fast oken i öronen på gaffelbenen. Jag pekar på öronen. Knacka först lätt på bultarna med drivaren och en hammare för att slå loss ev korrosion i gängorna. Ta inte i för mycket när du slår...

Bild

3. När oket är av, häng upp det med lite ståltråd edyl så att inte bromsslangen belastas onödigt mycket.

Bild

4. Lossa på hjulaxeln. Man får ev hålla emot på andra sidan med en liten pinne om det bara snurrar runt utan att "ta".

Bild

5. Lossa på klamparna.

Bild

6. Då var det dags för hjulaxeln. Knacka försiktigt ut den om du inte kan dra ur den med handkraft från andra sidan.

Bild

7. Stöd hjulet och dra försiktigt ut hela axeln. Tappa inte bort distanserna på vardera sidan!

Bild

8. Et voilá, hjulet är av!

Bild

9. Ge akt på rotatinsriktningspilen som är ingjuten på fälgen. Jag tog en krita och gjorde ett "H" på höger sida av däcket. Fult men praktiskt. :)

Bild

10. Nu är det dags att se om hålen på de nya skivorna passar i fälgen. Måtta alltså genom att lägga nya skivan ovanpå den gamla och kolla att det ser ok ut. I det här fallet ser det perfekt ut! Man ser också hur mycket material som skalats bort på vågskivorna, de är märkbart lättare än originalskivorna.

Bild

11. Ta fram spriten och torka av de nya skivorna. Vi vill ha bort allt ev fett som är kvar sen tillverkningen. Jag använde 95% labbsprit, men vanlig T-röd funkar bra också. Lägg skivorna åt sidan så de får torka lite.

Bild

12. Lägg upp fälgen på en plats i bekväm arbetshöjd och nåt mjukt under. Skruva av den gamla skivan och torka rent på anliggningsytan.

Bild

13. Lägg på den nya skivan, och inga händer, fingrar eller oljiga mekhandskar på bromsytan! Kommer du åt den ändå, torka med sprit. Skruva åt skruvarna växelvis i stjärnform. Dra bara åt lite grann, så att skivan sitter stumt mot fälgen.

Bild

14. Plocka fram momentspärrnyckeln och dra åt på samma sätt i växelvis stjärnform med rätt moment.

Bild

15. Så var det den andra skivans tur. Glöm inte sprita av den!

Bild

16. Ta-dah! Två nya skivor monterade!

Bild

17. Montera de nya bromsbeläggen enl guiden på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2332. Kladdar du på skivorna under monteringen av bromsbeläggen, sprita av skivorna igen för säkerhets skull.

18. Montera på hjulet och hjulaxeln först, men dra inte åt hjulaxeln eller klamparna. Montera tillbaka oken och dra åt med rätt moment. Nu kan man dra åt hjulaxeln och klamparna lite grann, bara så att de sitter lite fast. Ta av viffern från depåstödet och gunga upp och ner. Få inte panik när ni gungar och håller emot med frambromsen och inget händer i bromsväg. Jag gungade av misstag ner viffern från centralen och for iväg framåt... Under lätt panik när inte bromsen tog, tryckte jag iväg ett halvdussin snabba - alldeles säkert värdiga ett ABS-system! - och bromsen tog igen, innan jag for in i staketet. Fortsätt gunga lite till så att gaffelben och axel sätter sig.

19. Dra åt hjulaxel och klampar lite hårdare, och gunga lite till. Dra sen åt hjulaxel och klampar med momentnyckeln.

19.1. Innan man drar åt klamparna längst ner på gaffeln ska man enl mekmanualen kolla att det är ett 0,7mm spel mellan skivorna och beläggen, dvs på alla fyra sidorna. Är det inte 0,7mm ska man kunna skjuta hjulaxeln, och hjulet, åt ena eller andra sidan tills rätt spel uppnåtts. Jag lyckades inte med det, utan beläggen ligger lite lätt an mot skivan. Jag antar att detta kommer med lite tid när beläggen slitits lite grann. (Tack til Gsson för påminnelsen!)

Manualen beskriver detta på engelska på följande sätt:
"If the clearance is not 0.7 mm or more, loosen the left axle pinch bolt and pull the left fork outward or push inward [to] adjust the clearance. Then tighten the axle pinch bolt to the specified torque."

Edit: Sent omsider gick det upp ett ljus. I manualen fanns faktiskt en bild på hur det ska vara. Det är inte spelet mellan belägg och skiva, utan mellan det faktiska oket och skivan. Gsson fick mig på rätt spår. Se bilden nedan.

Bild

Edit2: En bild som kanske är enklare att se på. Den översta gula pilen pekar på 0,7mm-bladmåttet. Pilen längst till vänster pekar på bromsskivan och pilen till höger på ok-biten som kan ligga för nära skivan. Spelet ska som sagt även kollas på andra sidan av samma ok (inga bilder på detta, omöjligt att fota...). I mitt fall var spelet på yttersidorna tre-fyra millimeter, ena innerspelet två-tre millimeter och det andra innerspelet 0,7mm. Det blir inte bättre än så tycker jag. ;-)

Bild

19.2.Kolla att inga skruvar och bultar blev kvar. Leta reda på ståltråden du använde för att hänga upp oken vid avmonteringen, innan den trasslar in sig i nåt som är dyrt att nyinförskaffa. :roll:

19.3. Om du inte redan gjort det, tryck in frambromshandtaget några gånger tills du känner att kolvarna i oken tryckts ut som de ska. Det kommer annars att bli mycket spännande första gången man ska bromsa sen... (Tack till Gsson för påminnelsen!)

20. Klart!

Efterord:
Hela proceduren tog ca två timmar, inkl allt. Svårighetsgraden är heller inte speciellt hög tycker jag. Ta det bara lugnt och tänk igenom saker och ting steg för steg innan, så ska det gå bra.

De gamla skivorna var verkligen vinda, den ena av dem iaf... Efter att jag monterat av bromsoken men innan jag monterade av hjulet, snurrade jag på hjulet och kollade att de verkligen var vinda. Högerskivan var nära nog skålformad och bitvis slagen, ca två mm i sidled med ögonmått mätt. Inte undra på att den klonkat mot bromsbeläggen... Den vänstra skivan såg jag inga problem med, förutom att den också var lätt skålformad. Jag skyller detta på Biltemas bromsbelägg, de är mjuka och tar enormt bra. Men effektiviteten har sitt pris; det verkar slita rejält på (original)skivorna.

Om ni har frågor mm, ställ dem här i tråden!

Bilder på de monterade vågiga skivorna nedan.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av adrian_vg den fre apr 30, 2010 16:17, redigerad totalt 8 gång.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#2 Inlägg av Conseal »

Snyggt jobbat.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#3 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Snyggt jobbat.
Tack.

Det enda jag är osäker på är spelet på 0,7mm, §19.1.

Nån som någonsin kollar det i samband med beläggbyte (Förutom Gsson då... ;-))?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#4 Inlägg av adrian_vg »

adrian_vg skrev:Det enda jag är osäker på är spelet på 0,7mm, §19.1.
Problemet löst. Se tilläggen på §19.1 samt bilderna där.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re:

#5 Inlägg av adrian_vg »

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: GUIDE: Byte av frambromsskivor på VFR 1994-1997

#6 Inlägg av adrian_vg »

Bilderna fixade!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar