GUIDE: Byte Av Stator & Voltregulator

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Skriv svar
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
TobLind
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 77
Blev medlem: ons jan 07, 2009 21:27
Ort: tollarp

GUIDE: Byte Av Stator & Voltregulator

#1 Inlägg av TobLind »

Okay! Vad som behövs:

Ny packning till statorkåpan eller flänstätning eller liquidgasket
8mm hylsa med förlängare
10mm hylsa
Torx-bit till Statorn T27 eller T30 var det se till att ha denna innan!
Insex-bits
Även en momentnyckel rekommenderas till montering (moment står i texten)
Döööh voltregg och stator (kolla www.electrexworld.co.uk bra priser snabb leverans)

Guiden täcker även montering av så kallat VfrNess www.wiremybike.com


Alright!

Ställ upp Viffern på centralstödet

Väck me sadeln! Koppla ur batteriet! Bort bakre kåpan!

Bild

Dessa kontakter har en hake de lossar man genom att trycka på den nedre delen närmast kablarna och dra ut den

Bild

Okay nu så lossar du buntbandet som håller kablarna till stator & voltreggen för att komma åt den dra undan bälgen som sitter där.
Dra isär kontakten till statorn, den med 3 st gula kablar vänster i bild
för att göra det smidigt att dra bort statorkablarna genom ramen så klipper ni bort kontakten så att kabeln sedan bara följer med då ni sedan drar bort statorkåpan.
På denna bild har jag även kopplat ur kablarna som kopplar voltreggen till resten av elsystemet den högra i bild

Bild

Lossa sedan vänstra sidokåpan så ser ni härligheten!
Denna bild visar statorkåpan och expansionskärlet bortskruvat pilarna visar var bultarna till expansionskärlet satt (10mm)

Bild

Okay nu har vi blottat statorkåpan och tagit bort alla de bultar (8mm) som håller den. Pilarna på bild visar var brytflänsarna finns. Eftersom statorn omges av en magnet så måste man bända och bryta för att få loss den, det sitter även 2 st styrstift där under. Jag använde kedjespännarverktyget för att bryta, fungerar ypperligt!
Var beredd på att det kommer att rinna lite olja, det är ingen fara. Statorn och magneten kyls nämligen av oljan så det finns alltid där.

Bild


Okay nu när kåpan är borta så ser det ut såhär torka riktigt rent

Bild

Och såhär ser statorn ut. Här behövs Torx-biten för att få lös de 4 bultarna som håller den. Det sitter en liten fläns som håller undan kabeln från statorn uppe till höger i bild denna ska med tas bort en insex-bult håller den.

Bild

Kåpan nu med statorn borta tvätta tvätta! Skrapa bort resterna av den gamla packningen gör så även på blocket tips är med ett rakblad men var försiktig så att du inte skär i aluminiumet!

Bild

Gamla statorn vs nya

Bild

Jepp statorn var bränd som ni ser på en av lindningarna
Bild

Dit med statorn i kåpan, bultarna dras med 12 Nm. Se till att få kabeln bra draget under plåtflänsen så den inte blir klämd. Sätt dit gummipackningarna som kabeln går genom smeta lite tätningspasta där för extra tätning

Bild

Smörj packningen med olja och sätt nu fast packningen på blocket och tryck dit kåpan. Passa fingrarna för den kommer dras fast med hjälp av magneten! Korsdra bultarna, de ska dras med 12 Nm.
Dra upp nya statorkablarna genom ramen upp till där den kom ut tidigare. Beroende på vad ni köpte för stator så är kontakten färdigmonterad eller inte. Ifall den inte är det så vänta med att sätta fast kontakten på kablarna tills ni dragit kablarna genom ramen.

Statorbytet är klart! Grattis ta en bärs! :D


Del 2 - Voltreggen

Okay fortfarande borta med bakkåpan så koppla bort kontakterna som kommer från statorn (3 gula) och den som går till kabelstammen (2 röd/vita och 2 gröna) ta bort bultarna som håller reggen från ramen och montera den nya enkelt!

Min voltregg som kom från England hade med en platta som först ska monteras därav bilderna

Bild

Ett tips är att smeta på lite kylpasta mellan baksidan av voltreggen och ramen för bättre kylning

Bild

Dit me alla kåpor starta hojen varmkör! Mäta sedan laddningen över batteripolerna det ska vara 14-14.8 volt vid 5000 RPM

Del 3 - Vfrness www.wiremybike.com

Fortfarande med bakrekåpan borta. Lossa på en av bultarna till voltreggen och fäst den gröna jorden där. Dra kabeln med säkringen in fremför batterilådan som på bilden. Dra den röda batterikabeln till batteriet och skruva fast. koppla isär kabeln mellan voltreggen och kabelstammen och koppla in kontakterna från VfrNess där emellan.
Byt den standard 30 Amp säkringen till den 20 Amp som följde med i kittet säkringen sitter där pilen pekar på bilden

Bild

Klart! mäta laddspänningen igen den bör vara mera stabil nu än innan min ligger konstant på 14.8 med helljus och blinkers på
VFR 800 -99

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: GUIDE: Byte Av Stator & Voltregulator

#2 Inlägg av adrian_vg »

TobLind skrev:Jepp statorn var bränd som ni ser på en av lindningarna
Bild
Ok, vad är det vi ser här? Skosnören inbrända i statorlindningarna??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TobLind
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 77
Blev medlem: ons jan 07, 2009 21:27
Ort: tollarp

#3 Inlägg av TobLind »

det är isoleringen på lindningskabeln som smält och kortsluter statorn så den laddar sämre
VFR 800 -99

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#4 Inlägg av adrian_vg »

TobLind skrev:det är isoleringen på lindningskabeln som smält och kortsluter statorn så den laddar sämre
Ok, men varför ser det ut som skosnören? Ska det vara så??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar