MC:
Honda VFR750F-V (RC36) 1997.
Förutsättningar:
* Krympslang, kabel, säkringar, säkringshållare, batterisladd med klämmor, ringkabelskor, skarvkabelskor.
* Verktyg; Kryssmejsel, kabelskalare, kabelskoklämma, varmluftspistol, erforderliga verktyg att ta av bakkåpan med, rund fil, universalinstrument.
* En mekarhandbok skadar inte (men behövdes inte denna gång). Haynes ISBN 1859603653 rekommenderas.
Förord: Efter att GPS:en fått slut på batterierna just när man behövde ute på vischan en gång för mycket, bestämde jag att nu jävlar ska jag dra fram el till styret! En GPS-hållare och tillhörande väska är beställd från Touringbutiken, men har inte anlänt än. Tills vidare kommer jag att ha GPS:en i det genomskinliga kartfodralet på tankväskan.
Hela monteringen andas budget och delarna är följaktligen inköpta på på Biltema. Budgeten har också gjort att jag inte heller har velat köpa en GPS speciellt för mc, med för denna passande eladapter och mer väderskydd, utan jag använder både GPS och elplugg jag normalt har i bilen. Väskan jag beställt ska räcka för väderskydd.
Jag har inte velat borra i kåpan och montera ett eluttag där, utan har en hylsa som är monterad på ena gaffelbenet med buntband. Placeringen gör att GPS-elkontakten är någorlunda skyddad vid färd i regn. Dessutom valde jag att inte tjuva el från instrumentpanelen, utan jag drog el direkt från batteriet, så att el alltid finns i uttaget.
Min lösning är mer praktisk än estetisk... Hela monteringen tog för övrigt ca en timme.
35677 Krympslang 29,90kr
353838 Kabel 19,90kr
35461 Säkringssats 12,90kr
35648 Säkringshållare 11,90kr
80502 Batterisladd med klämmor 24,90kr
Totalt.................................................99,50kr
Utförande:
1. Måtta kabeln från batteriet till styret och kompensera för dragning runt saker samt för styrutslag. I mitt fall blev det ca 2m kabel. Det som blev över lindade jag och la ovanpå batteriet under sadeln.
2. Märk en av kablarna med plus (+) i båda ändor så att du vet vilken kabel som är vilken. Klipp av plusklämman på batterisladden och markera stumpen som är kvar på ciggutaggen med plus också.
3. Kläm fast en ringkabelsko i vardera ena änden av varje kabel och sätt på en lagom lång krympslang. Krymp fast den med varmluftspistolen. Bind fast kabeln i tvärbalken bakom batteriet så att den sitter där medan du drar fram kablarna till styret. Jag drog min under tanken, inannför ramen, under vänster sidokåpa fram till styrhuvudet och fram till vänter gaffelben.
4. Klipp av andra klämman på batterisladden och trä på krympslang. Skarva sen fast plussladden från batteriet till sladdstumpen på batterisladden märkt plus. Krymp fast slangen. Upprepa med den andra elsladden (minus). Använd universalinstrumentet att kolla kontinuiteten i vardera sladden, det ska pipa när man ansluter testklämmorna till vardera änden av plus- och minussladden.
5. Sätt fast cigguttaget löst med buntband så att den sitter ungefär där ska. Dra tillbaka elsladden så att du inte har en härva vid styret. Linda överskottskabeln och säkra den under sadeln. Kolla att elssladden inte påverkas vid full styrutslag! Lämna kvar en liten böj vid styret. Använd universalinstrumentet att kolla kontinuiteten igen, så att inget ryckts loss medan man justerat sladdarna.
6. Kolla att mittenpiggen i cigguttaget verkligen är plus. Yttersidorna ska vara minus.
7. Sätt i GPS-elsladden, men anslut inte GPS:en! ÄR det felkopplar bränner du i värsta fall GPS:en. Roligare kan ha...
8. Anslut elsladden till GPS:en, kolla att den får ström. Får den det är det frid och fröjd.

9. Klart!
Bilder på färdig installation:
Uttaget vid styret.
Dito från sidan.
Skarvningen vid styret.
Överbliven kabel, lindad och lagd ovan på batteriet.
Cigguttaget på styret.
GPS-eladaptern i cigguttaget.
Testning av hela systemet efter montering.