GUIDE: Byte av bromsbelägg fram 1998 - 2001
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
GUIDE: Byte av bromsbelägg fram 1998 - 2001
Då man maximalt får ha 3 bilder bifogade till varje meddelande så blir denna guide tre meddelanden totalt.
Att byta bromsbelägg är inte särskillt komplicerat. Det är heller inte så ofta man behöver göra det. De beläggen som jag byter ut har hängt med ca 3500mil.
Du behöver köpa två uppsättningar efter som du har dubbla skivor fram. Jag börjar på vänster sida:
Att byta bromsbelägg är inte särskillt komplicerat. Det är heller inte så ofta man behöver göra det. De beläggen som jag byter ut har hängt med ca 3500mil.
Du behöver köpa två uppsättningar efter som du har dubbla skivor fram. Jag börjar på vänster sida:
- Bilagor
-
- Ett belägg som är lagom dags att byta ut. Slitagemarkeringen är nästan helt bortsliten.
- belägg3.JPG (25.12 KiB) Visad 10660 gånger
-
- Pilla ur gummiproppen och skruva ur låspinnen. Beläggen kommer nu att trilla ut.
- belägg2.JPG (27.52 KiB) Visad 10660 gånger
-
- Skruva ur de här båda insexskruvarna och lirka loss oket. Det går utan att ta loss framhjulet.
- belägg1.JPG (35.71 KiB) Visad 10660 gånger
Senast redigerad av Göingen den sön maj 17, 2009 08:01, redigerad totalt 1 gånger.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
Byte av bromsbelägg fram II
Fortsätter med tre bilder till
- Bilagor
-
- För tillbaka alla tre kolvarna. De ska röra sig relativt lätt, men du behöver nog något verktyg att bända med.
- belägg6.JPG (28.06 KiB) Visad 10649 gånger
-
- Passa på att rengöra oket från gammalt bromsdamm. En tandborste funkar fint. Bry dig inte om att pillra bort metallblecken i oket, de kan vara svåra att få dit på rätt plats igen.
- belägg5.JPG (31.45 KiB) Visad 10649 gånger
-
- Pilla loss plåtarna som sitter bak på beläggen (de med en massa hål i)
och montera dem på de nya beläggen - belägg4.JPG (29.41 KiB) Visad 10649 gånger
Senast redigerad av Göingen den fre maj 15, 2009 12:41, redigerad totalt 2 gång.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
Byte av bromsbelägg fram III
Och så sista biten...
- Bilagor
-
- På höger sida ser det nästan likadant ut så det är bara att göra likadant här.
OBS glöm inte att pumpa med bromshandtaget och fotbromsen några gånger tills du känner ett rejält motstånd, så att du har broms nästa gång du ska köra. - belägg9.JPG (35.01 KiB) Visad 10639 gånger
-
- En droppe Locktite på skruvarna som håller oket innan du skruvar dit dem är inte fel.
- belägg8.JPG (29.74 KiB) Visad 10639 gånger
-
- Pillra dit de nya beläggen och dra dit låspinnen. Glöm inte gummiploppen
- belägg7.JPG (30.25 KiB) Visad 10639 gånger
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
Det finns olika typer av gänglåsning. Vissa är gjorda för att man ska kunna lossa skruven igen, andra inte. Sedan sätter jag inte på så mycket heller, se bilden.Ocean skrev:INTE LOCTITE!!!!![]()
Min erfarenhet säger att det blir jä#¤%& fa=?%&¤ att få av skiten sen.
Drar man till den riktigt ordentligt eller med moment så behövs ingen Loctite
Jag har faktiskt varit med om att jag fått spänna dit ett bromsok på en hoj där ena skruven var på väg att skaka loss.
Det kunde blivit onödigt spännande

Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
Om du tittar på kletet är det blått = svagt.Ocean skrev:INTE LOCTITE!!!!![]()
Min erfarenhet säger att det blir jä#¤%& fa=?%&¤ att få av skiten sen.
Drar man till den riktigt ordentligt eller med moment så behövs ingen Loctite
Det använder jag lite överallt när jag vill att någonting ska sitta.
Sedan för att lossa krävs inte allt för mycket kraft.
Den Loctite du tänker på är röd till färgen och sitter mycket hårdare.
Jag har för mig att det finn en tredje kvalitet, men lite osäker.
Det är bara att åka.
PS. Det finns en Loctite för rörgänga också, helt suverän. Tätar och låser DS
Vroom Vroom