För mig tog arbetet 4 timmar men då lyckades jag inte justera intagsventilerna på de främre cylindrarna då de var omöjliga att komma åt om man inte tar loss kylaren helt och hållet vilket jag inte orkade.
Du börjar med att skruva av stora kåporna, sidokåporna, kutsen (om du har det) och plocka bort sätet så hojen ser ut något så här:

Tanken måste också bort. Vrid om bensinkranen på sidan av tanken till läge "OFF". Dra loss bensinslangen som går från tanken till bränslepumpen (det kommer läcka lite soppa). Skruva nu av bulten och skruven uppe vid tanken och lyft tanken lite, ta loss bensinvarnarkontakten som är under tanken. Nu kan du lägga undan tanken helt och hållet:

Nu har du ventilkåpan framför dig. Dra loss ventilhattarna och göm dom nånstans så dom inte är i vägen. Dra av den tjocka slangen som går från luftburken till ovansidan av kåpan, du kan lägga bort den helt och hållet.
Skruva loss de fyra skruvarna och manövrera ur kåpan ur ramen (lättare sagt än gjort). Jag blev tvungen att ta loss den bensinslangen:

Bege dig nu till till höger sida av motorn och skruva av locket så du kan vrida cylindrarna och ventilerna till rätt läge:

För att det ska vara enklare att vrida om kan man skruva ut tändstiften men jag hade inte rätt verktyg för det så det blev att använda musklerna

Vrid MEDURS så att strecket över T1, som är den första cylindern (bakre vänstra) hamnar vid jacket i kåpan (den är inte i rätt läge på bilden!):

Kontrollera nu höger sida vid ventilerna, det ska se ut så här (strecket i gummit ska vara längs med strecket ovanför:

Om det inte ser ut så vrider du cylindrarna ett HELT VARV (360 grader) så att T1 hamnar i samma läge som förut. Ventilerna på cylinder 1 (bakre vänstra) är nu i "övre dödläge" och du kan nu börja mäta på ventilspelet.
Avgasventilerna är dom yttre ventilerna, dvs dom som är vända mot avgasrören och intagsventilerna är dom som är vända mot förgasarna.
Avgas:

Intag:

Intag: 0,13mm
Avgas: 0,20mm
När du för in bladmåttet ska det inte ta i för mycket och inte för lite, den ska alltså inte glida in jätteenkelt men den ska inte vara för svår att dra fram och tillbaka heller. Märker du att ventilerna behöver justeras lossar du på muttern för respektive ventil (syns längst upp på avgasbilden). Nu kan du justera ventilspelet med en liten skruvmejsel.
När du har justerat spelen på första cylindern (vänster om dreven) beger du dig till höger sida av motor igen, och vrider denna gången ett halvt varv, så att T3 strecket, cylinder 3 (bakre högra) hamnar längs med jacket i kåpan. Nu är cylinder 3 ventilerna i övre dödläge. Du gör nu samma procedur som på första cylindern.
När du är klar med de bakre cylindrarna kan du skruva på kåpan igen och bege dig till främre delen av motorn och skruva av de två undre skruvarna på kylaren:

Dra nu kylaren uppåt och spänn fast den i gafflarna. Under kylaren finns 4 likadana skruvar som på den första kåpan. Jag måste tillägga att fastspänning av kylaren räckte inte för att jag skulle få av ventilkåpan helt och jag kunde därför inte justera intagsventilerna (inåt mot motorn) eftersom dom inte gick att komma åt. För att komma åt dessa måste man plocka bort kylaren helt och hållet vilket jag helt enkelt inte orkade. Så här ser det ut i alla fall:

Under kylaren finns en i princip exakt likadan kåpa som under tanken. Du skruvar av denna och går tillbaka till höger sida av motorn. Vrid nu 270 grader (3/4 varv) så att T2 strecket är i läge med jacket i kåpan. Nu är cylinder 2 (främre vänstra) ventilerna i övre dödläge och du kan mäta på dessa på samma sätt som i föregående fall. När du justerat dessa ventiler vrider du ett halvt varv så att T4 strecket hamnar i läge med jacket i kåpan. Cylinder 4 (främre högra) är i övre dödläge. Du kan nu justera ventilerna på denna cylinder.
"Svårare" än så är det inte

Glöm inte att spänna åt muttrarna när du justerat ventilspelen och mät gärna en gång till efter du spänt åt innan du ger dig på nästa cylinder.
Hoppas jag inte var allt för otydlig och lycka till!
/Kara