Guide för byte av kåpglas:
MC:
Honda VFR750F-V (RC36) 1997.
Förord:
Bytet är enkelt, och borde inte vålla några större problem, iaf inte om man har en tredje arm och hand eller en polare att hjälpa till att hålla och bända. I annat fall tar det nog ca 20 minuter mer. Mindre eventuella komplikationer kan förekomma, vilka kommer att anges fortlöpande i texten.
Jag ville byta glas, dels för att blått inte passar så bra med grönt (irriterande så), och dels för att undvika Tersans ytterligare sarkasmer.
Förutsättningar:
* Utbyteskåpglaset (i mitt fall ett mörkgrått Zero Gravity).
* Philipsskruvmejsel ("normalstor") eller lämplig skruvdragare.
* Passande insexnycklar (4, 6mm).
* Tång.
Utförande:
1. Jämför ditt nya kåpglas med det gamla innan du öppnar förpackningen så att du ser att det passar ungefär.
2. Montera av båda speglarna och notera hur brickorna och mellanläggen sitter på vardera sidan. Se http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=1666 för mer info om detta.
3. Skruva av sidstyckena innanför med två skruvar på vardera sidan. Se pilarna på bilden nedan. Var försiktig med plaststyckena, de är bräckliga. Var också försiktig så du inte tappar nån skruv innanför kåpan för då måste sidokåporna av också... Räkna med ytterligare tjugo minuters arbetstid isf.
4. Bänd försiktig ihop kåpglaset så att det släpper från hållarna längst ut samt vid speglarna. Framme vid Hondamärket sitter glaset fast på två pliggar. Här får man lirka en del för att få loss det. Ge inte upp, det går men tar lite tid.
5. Glaset är nu av. Gör rent under om du behöver eller passa på och byt instrumentpanelslampor om det behövs!
6. Passa in det nya glaset. Framme på vardera sidan av och innanför Hondamärket finns de två plastpliggarna. Glaset ska vila mot dessa. Pliggarna finns ungefär där jag pekar på bilden. Det börjar bli mörkt nu och bilderna måste tas med längre slutartid, därav oskärpan. Sorry.
7. Fortsätt sen med att montera tillbaka speglarna, de håller fast kåpglaset där framme. Skruva dock inte fast dem helt, vi vill ha lite glapp medan vi skruvar fast plaststyckena innanför. Börja med skruven längst ut, det är enklast. Se bilden nedan. Det kan hjälpa om du håller ihop de tre plastlagren (ytterkåpan, glas, sidstycke) medan du skruvar. När de båda plaststyckena är fastskruvade, glöm inte skruva fast speglarna!
8. Montera eventuell gummiflärp på kanten. Använd tången för att klämma ihop ev klämmor.
9. Klart! Gröna Faran ser nu faktiskt farlig ut och definitivt aggressivare.
GUIDE: Byte av kåpglas VFR 1994-1997
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
GUIDE: Byte av kåpglas VFR 1994-1997
Senast redigerad av adrian_vg den lör maj 30, 2009 21:31, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: GUIDE: Byte av kåpglas
Inget fel på ambitionsnivån, men du lär inte slippa undan så lätt... Varför har du ett cykelstyre på din VFR?adrian_vg skrev:Jag ville byta glas, dels för att blått inte passar så bra med grönt (irriterande så), och dels för att undvika Tersans ytterligare sarkasmer.
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: GUIDE: Byte av kåpglas
Det var så den kom. Förre ägaren bytte. Ger dessutom en behagligare mer upprätt körställning. Funkar jättbra, men kanske inget man har på långresor, blir för mycket blås i brösthöjd. Gröna Faran kändes i början som en supermotard. Eftersom styret är bredare också, är den superlätt att lägga ner i kurvor.tersan skrev: Inget fel på ambitionsnivån, men du lär inte slippa undan så lätt... Varför har du ett cykelstyre på din VFR?
Dessutom är väl cykelstyre lite väl och ta i tycker jag.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Styret är från Spiegler och kronan från tyska RRT.kennet skrev:Hade ett liknande på min "REIGER" hette det visst och jag hade en lös styrhalva som var monterad på orginalet så det var lätt att återställa
Man satt rätt gött men orginalet är bättre
Hade problem med nacken i framåtlutad position på min första viffer, så nuvarande styret passar mig bra. Har dock originalcliponen till Gröna Faran om jag skulle vilja byta tillbaka nån gång i framtiden.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: GUIDE: Byte av kåpglas VFR 1994-1997
Bilderna fixade!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!