GUIDE: Byte av tankpadd

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Skriv svar
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

GUIDE: Byte av tankpadd

#1 Inlägg av adrian_vg »

Guide för byte av tankpadd

MC:
Alla modeller.

Förord:
Guiden är utförd på en RC36-V från 1997, men proceduren borde vara samma på andra årsmodeller och även andra mc-märken. 8-)

Har sent omsider skaffat Label Off från Biltema och samtidigt en ny tankpadd. Min dyra Honda-originalpadd tycks ha försvunnit i flytten... :evil: Label Off funkar bra. Tom mycket bra, med reservationen att man verkligen ska vänta några minuter och använda rikligt med sprej innan man försöker ta bort kletet.

Förutsättningar:
* Label Off från Biltema; http://www.biltema.se/products/product. ... emId=78092. Kostar ca 70kr, men värt vartenda öre!
* Diskborste.
* Ny tankpadd om man ska byta.
* Hushållspapper.
* Vatten att tvätta med.
* Luddfri trasa att torka rent med sist.

Utförande:
1. Jag gjorde så att jag slet av den gamla padden först ochg sprejade på Label Off och försökte ta bort den, med blandat resultat till en början... Sprejade på lite till och hämtade lite hushållspapper. Nu hade kletet börjat verka. Att gnida av med papper funkade inte, det blev bara klet överallt.

Sen hämtade jag en diskborste och började spreja på lite i taget medan jag borstade med borsten. Iom detta började medlet verka rejält. Ytterligare sprejning medan jag borstade och kletet började nu rulla upp sig på pappersarmeringen eller vad det nu var som klistret satt på från början. Sen var det lätt att dra av kletet.

Ytterligare lite sprej och hushållspapper fick bort det sista, sen sköljde jag med vatten och torkade helt torrt.

Biltemapadden jag köpte som ersättning är tunn och smidig i vinyl. Denna köpte jag: http://www.biltema.se/products/product. ... mId=135264. Förbaskat snyggt blev det, måste jag säga. Fast det mesta beror nog på att den gamla, slitna och fula padden är borta nu... Bild kan ordnas om intresse finns.

Plockade av sadeln och fäste den från nederst på tankkanten. Den bet sig fast rätt bra och verkar sitta som fan, och räcker samtidigt en bra bit upp.

Glöm inte tvätta händer med Label Off när ni är klara, eller åtminstone fingarna om ni har skrapat bort kletet med dem. När kletet torkar blir det annars som hårdplast på fingrarna. :roll: Label Off löser upp kletet från tanken, men återaktiverar det när det torkar på vad det nu än månde vara. Tex på övriga tanken, visir, pannan, ansikte, glasögon, fruns bak osv, dvs överallt där man kommit åt utan att tänka sig för. :wink:

2. Klart!

Bonus är att tanken och att man i skrevet kommer att lukta citronolja ett tag (Label Off verkar vara limonenbaserat, möjligen också "miljövänligt" pga detta).

Tack för tipset om Label Off alla!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar