MC:
Honda VFR750F-V (RC36) 1997.
Förord:
Bytet är ganska enkelt och borde inte vålla någon några större problem, om man inte har fem tummar på vardera handen och är totalt ohändig (detta är första gången jag byter spegel alls; tog ca 10-15minuter inkl fotografering). Mindre eventuella komplikationer kan förekomma, vilka kommer att anges fortlöpande i texten.
Kommentar 1: Proceduren är likadan på alla viffrar from årsmodell 1990 tom 1997. Före och efter dessa år kan skillnader förekomma.
Kommentar 2: Vissa årsmodeller av CBR600/900 använder samma speglar som VFR750F '90-'97. OBS! Detta är obekräftat, men om man inte får tag på en spegel specifikt för VFR, kan CBR-speglarna komma ifråga
Förutsättningar:
Ny backspegel.
10mm ringnyckel, hylsa eller motsvarande.
4mm insexnyckel.
Utförande:
1. Jämför den gamla spegeln med den nya så att du ser att du verkligen fått rätt modell.
2. Rulla upp gummibälgen så att du ser fästet ordentligt. Skruva av de två bultarna. Under fästet sitter en stor bricka, denna ska också av. Under brickan sitter en gummipackning, denna ska vara kvar. Bultfästena i kåpan sitter fast på ett stag i själva kåpan, denna sitter kvar och det är ingen risk att något trillar ner eller undan.
3. Brickan är märkt med två pilar. Dessa ska peka uppåt och framåt.
4. Rulla upp bälgen så gott det går (den nya är hård och styv jmfm den gamla) på din nya spegel och lossa på insexbulten så att du kan ta av spegelarmen. Bara fästet ska vara kvar. Detta är inte nödvändigt, men det är enklare att skruva på bultarna igen utan en arm och styv gummibälg i vägen.
Observera pilarna när du sätter på brickan, de ska vara riktade framåt och uppåt. Skruva fast bultarna ordentligt. Om man har, kan man sätta på lite gänglåsning, så man inte tappar spegeln om bultarna skulle vibrera loss!
5. Skruva på armen igen med insexbulten.
6. Rulla tillbaka bälgen, och glöm inte justera spegeln innan du far iväg!
7. Klart!