GUIDE: Kedjejustering RC46
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
GUIDE: Kedjejustering RC46
Jahapp .. på begäran en kort guide i hur man justerar kedjan.
Som alltid så är centralstödet din bäste vän.. så upp på det
den är det bara köra vidare för fulla muggar.
Till att börja med så lossar du på den däringa skriven som sitter
mitt på svingens bakre ände mellan bakdrev och bakhjul. 17mm vadduvill
går bra .. spärrskaft, lednyckel, ringnyckel .. lossa den bara.
Titta lite noga nära drevet så ser du en liten krans med en massa hack i.
Det är den vi använder för att justera kedjan.
Först går vi igenom hur man ska göra egentligen.. med avsedda verktyg.
Plocka fram kedjeverktyget som du själklart har (eller har införskaffat
i efterhand som jag).
Verktyget hakar fint i kransen och drar du nedåt blir kedjan slakare.
Dragandet och slakhet skall inte blandas ihop eller förvirras med annat
dragande och slakhet vilket kan ha förödande konsekvenser.
Enligt samma princip så om man drar uppåt så blir kedjan mer spänd.
Höll på att skriva att den blir hårdare om man drar uppåt men med
tanke på vart tankarna drar iväg efter förra instruktionssteget så
undvek jag det
Ok.. det var det korrekta sättet .. har man inte verktyget går det bra
att hålla mot kransen med en skruvmejsel och sedan snurra på bakhjulet
för att erhålla motsvarande effekt.
Som alltid så är centralstödet din bäste vän.. så upp på det
den är det bara köra vidare för fulla muggar.
Till att börja med så lossar du på den däringa skriven som sitter
mitt på svingens bakre ände mellan bakdrev och bakhjul. 17mm vadduvill
går bra .. spärrskaft, lednyckel, ringnyckel .. lossa den bara.
Titta lite noga nära drevet så ser du en liten krans med en massa hack i.
Det är den vi använder för att justera kedjan.
Först går vi igenom hur man ska göra egentligen.. med avsedda verktyg.
Plocka fram kedjeverktyget som du själklart har (eller har införskaffat
i efterhand som jag).
Verktyget hakar fint i kransen och drar du nedåt blir kedjan slakare.
Dragandet och slakhet skall inte blandas ihop eller förvirras med annat
dragande och slakhet vilket kan ha förödande konsekvenser.
Enligt samma princip så om man drar uppåt så blir kedjan mer spänd.
Höll på att skriva att den blir hårdare om man drar uppåt men med
tanke på vart tankarna drar iväg efter förra instruktionssteget så
undvek jag det
Ok.. det var det korrekta sättet .. har man inte verktyget går det bra
att hålla mot kransen med en skruvmejsel och sedan snurra på bakhjulet
för att erhålla motsvarande effekt.
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Jag antar att detta gäller en -99 också men jag får det inte att fungera. Kransen behöver inte hållas emot för den vill inte ens rubba på sig.
Var kan felet ligga? Är det kransen som måste lossas eller tar det många varv på däcket innan nåt händer?
Jag bifogar några bilder...
Var kan felet ligga? Är det kransen som måste lossas eller tar det många varv på däcket innan nåt händer?
Jag bifogar några bilder...
- Bilagor
-
- Skruven
- DSC04787.JPG (164.8 KiB) Visad 21274 gånger
-
- Kransen
- DSC04791.JPG (129.79 KiB) Visad 21274 gånger
-
- Verktyget
- DSC04794.JPG (219.72 KiB) Visad 21274 gånger
Gissar att eländet kärvat fast..Fattar inte riktigt det där med att snurra bakhjulet, men det funkar kanske det med.
Själv har jag inget verktyg utan tog mig en rejäl flatmejsel, måttade in den i ett av spåren, drog fram en gummiklubba och klappade till. Det funkade det med.
(Jag behövde inte ta i alls egentligen, men tyckte det lät bättre )
Iaf, jag ser att bulten längst bak är ordentligt lossad, knacka lätt med klubba eller något på verktyget och var bara lite envis, så kommer den sig nog.
Själv har jag inget verktyg utan tog mig en rejäl flatmejsel, måttade in den i ett av spåren, drog fram en gummiklubba och klappade till. Det funkade det med.
(Jag behövde inte ta i alls egentligen, men tyckte det lät bättre )
Iaf, jag ser att bulten längst bak är ordentligt lossad, knacka lätt med klubba eller något på verktyget och var bara lite envis, så kommer den sig nog.
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"
Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 i mitt garage..
People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....
Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 i mitt garage..
People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Att eländet kärvar fast är vanligt om man inte underhåller ordentligt. Fastkärvningen kan gå rätt snabbt också...lotek skrev:Gissar att eländet kärvat fast..Fattar inte riktigt det där med att snurra bakhjulet, men det funkar kanske det med.
Går kransen inte alls runt trots mer eller mindre våldsamma försök, är det bara att försöka plocka av hela lagerhållaren bäst man kan, tvätta grejorna, putsa försiktigt med fin smärgelduk om så behövs, och smörja upp ytorna igen innan tillbakamontering.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Verktyget är det enda som är någorlunda likt så jag försökte med det men jag tycker inte riktigt att den passar i "groparna" på kransen. Jag har dock inte tagit i så mycket eftersom jag inte visste var felet var men jag ska göra nya försök i morgon. Förhoppningsvis med bättre resultat. Nästa vecka är det besiktning och då är det bra om kedjan är spänd.
Tack så länge...
Tack så länge...
glöm inte att släppa på bulten.....Filip b skrev:Verktyget är det enda som är någorlunda likt så jag försökte med det men jag tycker inte riktigt att den passar i "groparna" på kransen. Jag har dock inte tagit i så mycket eftersom jag inte visste var felet var men jag ska göra nya försök i morgon. Förhoppningsvis med bättre resultat. Nästa vecka är det besiktning och då är det bra om kedjan är spänd.
Tack så länge...
gör du inte det så går det inte alls o du kan slita dig blå....
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
appapp...släpp hörnflaggan och kom in i matchen ..titta på bilderna..bulten ramlar ju ur nästan, så lös är den.Tegfors skrev:glöm inte att släppa på bulten.....Filip b skrev:Verktyget är det enda som är någorlunda likt så jag försökte med det men jag tycker inte riktigt att den passar i "groparna" på kransen. Jag har dock inte tagit i så mycket eftersom jag inte visste var felet var men jag ska göra nya försök i morgon. Förhoppningsvis med bättre resultat. Nästa vecka är det besiktning och då är det bra om kedjan är spänd.
Tack så länge...
gör du inte det så går det inte alls o du kan slita dig blå....
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"
Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 i mitt garage..
People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....
Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 i mitt garage..
People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....
du har verktyget för spänna bakfjädern,,,finns ett annat!Filip b skrev:Jag antar att detta gäller en -99 också men jag får det inte att fungera. Kransen behöver inte hållas emot för den vill inte ens rubba på sig.
Var kan felet ligga? Är det kransen som måste lossas eller tar det många varv på däcket innan nåt händer?
Jag bifogar några bilder...
mvh
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Precis .. jämför ditt verktyg med det som finns på bild i guiden .. inte samma .. det går även att ta en skruvmejsel och en hammare och knacka kransen i rätt riktning. Men gör det försiktigt.
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Här, gör dig själv en tjänst för framtiden, original kedjespännarverktyg för 99:ans VFR. Finns att köpa på http://www.davidsilverspares.co.uk/parts/part_62833/. Kostar ca en hundring ex frakt.Filip b skrev:Verktyget är det enda som är någorlunda likt så jag försökte med det men jag tycker inte riktigt att den passar i "groparna" på kransen. Jag har dock inte tagit i så mycket eftersom jag inte visste var felet var men jag ska göra nya försök i morgon. Förhoppningsvis med bättre resultat. Nästa vecka är det besiktning och då är det bra om kedjan är spänd.
Tack så länge...
Hammare och mejsel funkar, men risken är att du skadar alu-delarna. Har du provat att bända lite försiktigt i skåran på svingen som bulten håller fast, dvs vidga gapet lite?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Jag vet inte om det var för att jag sprayade lite 5-56 eller för att jag gjorde annorlunda nu men det gick i alla fall. Så nu är kedjan lagom spänd. Däcken byttes dessutom i våras men det kanske kan kärva fast ändå på ett knappt halvår. Så mycket har jag tyvärr inte hunnit köra bara.
Tack alla för hjälpen.
Tack alla för hjälpen.
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Om kedjan är lagom spänd när den står på centralen så är den för hårt spänd. Kedjan skall vara lagom ståendes på 2 hjul med person på .. är stor skilnad och påverkar slitage på både kedja och drivaxel om det felar.
Litet tips
Litet tips
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Jag ställde ner den på sidostödet och kände. Jag var dock ensam så jag hade lite svårt att både sitta och känna men det borde vara bra som det är nu.Conseal skrev:Om kedjan är lagom spänd när den står på centralen så är den för hårt spänd. Kedjan skall vara lagom ståendes på 2 hjul med person på .. är stor skilnad och påverkar slitage på både kedja och drivaxel om det felar.
Litet tips
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Enligt dina bilder ser det ganska ärgat ut så det var nog därför det lossnade med 5-56.Filip b skrev:Jag vet inte om det var för att jag sprayade lite 5-56 eller för att jag gjorde annorlunda nu men det gick i alla fall. Så nu är kedjan lagom spänd. Däcken byttes dessutom i våras men det kanske kan kärva fast ändå på ett knappt halvår. Så mycket har jag tyvärr inte hunnit köra bara.
Det kan vara läge att som adrian_vg sa, ta isär, göra rent och smörja = bra vinterjobb.
Jag antar att det bara är en bussning om ens det. På såna och liknande ställen (leder som stöd, bromspedal mm.) är det bra att använda lithium/teflon/PTFE/Slick 50 fett eftersom det ligger kvar bättre och även smörjer när det är torrt.
Men man ska göra rent ordentligt först eftersom sådant fett inte trivs ihop med petroliumbaserat (vanligt) fett.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal