GUIDE: Kedjejustering RC46

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Filip b
Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: fre sep 18, 2009 19:13
Ort: Täby
Kontakt:

#16 Inlägg av Filip b »

Tyrannosaurus skrev:
Filip b skrev:Jag vet inte om det var för att jag sprayade lite 5-56 eller för att jag gjorde annorlunda nu men det gick i alla fall. Så nu är kedjan lagom spänd. Däcken byttes dessutom i våras men det kanske kan kärva fast ändå på ett knappt halvår. Så mycket har jag tyvärr inte hunnit köra bara.
Enligt dina bilder ser det ganska ärgat ut så det var nog därför det lossnade med 5-56.
Det kan vara läge att som adrian_vg sa, ta isär, göra rent och smörja = bra vinterjobb.

Jag antar att det bara är en bussning om ens det. På såna och liknande ställen (leder som stöd, bromspedal mm.) är det bra att använda lithium/teflon/PTFE/Slick 50 fett eftersom det ligger kvar bättre och även smörjer när det är torrt.
Men man ska göra rent ordentligt först eftersom sådant fett inte trivs ihop med petroliumbaserat (vanligt) fett.
Jag ska se om jag kan hitta en bra vinterförvaring i år och fixa till det. Det skadar inte med lite omtanke till hojen.

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#17 Inlägg av Göingen »

Filip b skrev:Jag vet inte om det var för att jag sprayade lite 5-56 eller för att jag gjorde annorlunda nu men det gick i alla fall. Så nu är kedjan lagom spänd. Däcken byttes dessutom i våras men det kanske kan kärva fast ändå på ett knappt halvår. Så mycket har jag tyvärr inte hunnit köra bara.

Tack alla för hjälpen.
Denna kedjejustering rör man inte nödvändigtsvis vid däcksbyte. Den används bara till att justera kedjespänningen.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Filip b
Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: fre sep 18, 2009 19:13
Ort: Täby
Kontakt:

#18 Inlägg av Filip b »

Göingen skrev:
Filip b skrev:Jag vet inte om det var för att jag sprayade lite 5-56 eller för att jag gjorde annorlunda nu men det gick i alla fall. Så nu är kedjan lagom spänd. Däcken byttes dessutom i våras men det kanske kan kärva fast ändå på ett knappt halvår. Så mycket har jag tyvärr inte hunnit köra bara.

Tack alla för hjälpen.
Denna kedjejustering rör man inte nödvändigtsvis vid däcksbyte. Den används bara till att justera kedjespänningen.
Okej, då är jag med. Tack för upplysningen!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#19 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Jag antar att det bara är en bussning om ens det. På såna och liknande ställen (leder som stöd, bromspedal mm.) är det bra att använda lithium/teflon/PTFE/Slick 50 fett eftersom det ligger kvar bättre och även smörjer när det är torrt.
Men man ska göra rent ordentligt först eftersom sådant fett inte trivs ihop med petroliumbaserat (vanligt) fett.
Bussning och lite låsringar om jag minns rätt, enl mekmanual. Ska man bara smörja upp själva lagerhållaren/kedjespännaren som är ett känt(?) kärvproblem på VFR, är det inga större problem - det svåra är att få ut jävelskapet om den verkligen sitter fastkärvad som <fult ord>.

Ska man dessutom byta lagren, blir det sju resor värre och man får antagligen vika en hel dag för det om man mekar själv.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

vfrforever
Donator 2010
Inlägg: 39
Blev medlem: tis jun 03, 2008 21:56
Ort: Arboga

#20 Inlägg av vfrforever »

För att göra det ännu djävligare att justera kedjan så brukar graden av spänning variera med drevens position. Slitet drivpaket ger större variation. Om hojen rullas sakta syns detta tydligt. Jag försöker hitta den optimala justeringen, inte för hård eller slak. Kedja alltså :oops:
En dag ska jag dö. Alla andra dagar ska jag inte göra det.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#21 Inlägg av Tyrannosaurus »

vfrforever skrev:För att göra det ännu djävligare att justera kedjan så brukar graden av spänning variera med drevens position. Slitet drivpaket ger större variation. Om hojen rullas sakta syns detta tydligt. Jag försöker hitta den optimala justeringen, inte för hård eller slak. Kedja alltså :oops:
När den differansen uppkommer så brukar det betyda att kedjan är utsliten och att det är dags att byta.
Ett enkelt test är att försöka lyfta kedjan från bakdrevet. Går det att lyfta halva kugghöjden eller mer så är det hög tid för byte.

Köp en VFR1200 så slipper du det bekymret. Man byter olja i slutväxeln en gång om året sen är det bara att glömma. Det brukar gå i ca. 150-200 ml vilket innebär att en liter växellådsolja räcker i 5 år d.v.s. minst lika länge som ett drivpaket under gynnsamma förhållanden :D :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#22 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:När den differansen uppkommer så brukar det betyda att kedjan är utsliten och att det är dags att byta.
Ett enkelt test är att försöka lyfta kedjan från bakdrevet. Går det att lyfta halva kugghöjden eller mer så är det hög tid för byte.

Köp en VFR1200 så slipper du det bekymret. Man byter olja i slutväxeln en gång om året sen är det bara att glömma. Det brukar gå i ca. 150-200 ml vilket innebär att en liter växellådsolja räcker i 5 år d.v.s. minst lika länge som ett drivpaket under gynnsamma förhållanden :D :wink:
Jag spände kedjan hösten 2008, sen smorde jag den varannan vecka oavsett körsträcka. Har inte spänt den sen dess. Borde se över den innan säsongen börjar igen i vår.

Tar man hand om sin kedje håller den bra och sträckningen blir minimal. Måste dock hålla med om att kardan är "tha shit" på lång sikt. En kardankonversion till VFR 94-97 vore coolt. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#23 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:En kardankonversion till VFR 94-97 vore coolt. ;-)
Du kan få en VFR 82-86 med kardan :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#24 Inlägg av Tommy Gsson »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:En kardankonversion till VFR 94-97 vore coolt. ;-)
Du kan få en VFR 82-86 med kardan :wink:
Det är bara tanter som kör med kardan!
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
burnis
Donator 2007
Inlägg: 294
Blev medlem: lör jun 03, 2006 23:25
Ort: Småland
Kontakt:

#25 Inlägg av burnis »

Tommy Gsson skrev:
Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:En kardankonversion till VFR 94-97 vore coolt. ;-)
Du kan få en VFR 82-86 med kardan :wink:
Det är bara tanter som kör med kardan!
T.
hehe,, :D , hört de åxå
VFR800 -00a
XR600r -00a
XR650r -04a såld

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#26 Inlägg av tersan »

burnis skrev:
Tommy Gsson skrev:Det är bara tanter som kör med kardan!
T.
hehe,, :D , hört de åxå
Ja, nu har vi läst det på Internet, så då är det sant! :D
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#27 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Det är bara tanter som kör med kardan!
T.
:roll: Var kom du ifrån då...? :P
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#28 Inlägg av TG »

adrian_vg skrev:
Tommy Gsson skrev:Det är bara tanter som kör med kardan!
T.
:roll: Var kom du ifrån då...? :P
Tror han kommer från Enköping :roll: :wink:

@ Tersan: Så sant så!!! 8)
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#29 Inlägg av Tyrannosaurus »

burnis skrev:
Tommy Gsson skrev:
Tyrannosaurus skrev: Du kan få en VFR 82-86 med kardan :wink:
Det är bara tanter som kör med kardan!
T.
hehe,, :D , hört de åxå
Tyrannosaurus - "tant" med basröst :twisted:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#30 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:
Tommy Gsson skrev:Det är bara tanter som kör med kardan!
T.
:roll: Var kom du ifrån då...? :P
Ähh.. Bara tänkte att nu när det ända var offtopic såå...
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Skriv svar