GUIDE: Flapper valve mod

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#31 Inlägg av Excalibur105 »

Har nu ryckt slangen och petat ur kontakten, och jag är så himla nöjd :D :D :D , bara tagit ett par varv på stan och sen en snabbis ute på landsvägen så den fått jobba lite mer. Går mycket bättre på låga varv och motorbromsen som jag inte alls gillade är så gott som väck (utom på 1:an och 2:an)
Får väl prova att dra ur snabeln senare, skall köra så här ett tag så man vänjer sig med den nya karaktären så kanske det är lättare att upptäcka någon skillnad med eller utan snabeln på plats.
Betyg till denna modifikation mellan 1 och 5: 10
Svårhetsgrad att utföra mellan 1 och 5: -5

Användarvisningsbild
eccentric
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: tor maj 24, 2007 21:13
Ort: Värmdö, Stockholm

#32 Inlägg av eccentric »

ja det är sanslös skillnad.

Någon bevandrad med motorteknik som kan förklara hur pair valve kan påverka motorbromsen så mycket?

ere föratt den i orginalskick flödar med mer bensin pga o2 blir lurad eller?

jag har bara lust och ut o köra helatiden nu när den är moddad. Innan va jag ju på väg att sälja den så det är markant skillnad.

/ecce
VFR 03 Silver ut 05 ABS

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#33 Inlägg av tjvfr800 »

eccentric:
PAIR: Jag körde några mil med flapper mod och PAIR och då hade jag helt vanlig motorbroms, den försvann inte förren snabeln rycktes.
Prova själv att springa en kilometer med ett sugrör så får du motorbroms.

Excalibur105:
Lirka ut snabeln, då kommer det härliga toner ur motorn (utan snabel så får viffern tillräckligt med luft över 7000rpm) , ni som har redan gjort det, visst har det blivit ett härligt ljud från motorn, Ljudet är en riktig BONUS !!!
Senast redigerad av tjvfr800 den fre aug 31, 2007 17:28, redigerad totalt 1 gånger.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
eccentric
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: tor maj 24, 2007 21:13
Ort: Värmdö, Stockholm

#34 Inlägg av eccentric »

tjvfr800 skrev:eccentric:
PAIR: Jag körde några mil med flapper mod och PAIR och då hade jag helt vanlig motorbroms, den försvann inte förren snabeln rycktes.
Prova själv att springa en kilometer med ett sugrör så får du motorbroms.

Excalibur105:
Lirka ut snabeln, då kommer det härliga toner ur motorn, ni som har redan gjort det, visst har det blivit ett härligt ljud från motorn, Ljudet är en riktig BONUS !!!
Ljudet är en klar bonus. Körde ett tag med flapper och snorkel, dvs utan pair och då hördes det mycket mer. För mig försvann inte motorbromsen förens PAIR åkte bort. Kan det vara så att PAIR inte märks fullt ut förens snabeln är borta?

Bästa kombination verkar i alla fall vara alla 3 på en gång :)
VFR 03 Silver ut 05 ABS

Användarvisningsbild
eccentric
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: tor maj 24, 2007 21:13
Ort: Värmdö, Stockholm

#35 Inlägg av eccentric »

jo... och fördelen med ljudet, om man inte gillar att terra grannar etc, är att det får ett mulligare ljud bland annat på tomgång utan att låta för mycket på mellan och höga varv.

Personligen strävar jag efter gott och mulligt ljud utan att det är för högt. blir intressant och se hur ljudet blir med leo vince carbon :P
VFR 03 Silver ut 05 ABS

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#36 Inlägg av tjvfr800 »

Jag kommer nog att sätta tillbaka snorkeln när jag får mina LeoVince, fast i kraftigt modifierat utförande. Lite hårt att börja skära i den när den kostar runt 440:- pix, jag hade en yamaha tidigare till den så kostade trim-snorkeln 40:-, jag vill ha lite mer skydd framtill under tanken, borde inte göra nånting på flåset.

eccentric:
Vadå grannar ! När dina Leo Carbon kommer så åker väl insatsen bort direkt eller ?
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
Torque
Donator 2007
Inlägg: 212
Blev medlem: tor nov 30, 2006 16:46

#37 Inlägg av Torque »

Efterasom det här är en guidetråd. Kan inte någon visa med bilder hur man modifierar snorkeln och PAIR valve?

Jag blir ju så sugen på att testa allt det där. Sedan blir det power commander och O2 eliminatorer.
VFR800-03 Svart

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#38 Inlägg av tjvfr800 »

Torque skrev:Efterasom det här är en guidetråd. Kan inte någon visa med bilder hur man modifierar snorkeln och PAIR valve?

Jag blir ju så sugen på att testa allt det där. Sedan blir det power commander och O2 eliminatorer.
Snorkeln är det bara att ta bort från luftburkslocket, den är ju av kraftigt gummi så man får trycka och skruva lite på den för att den skall lossna.
Bild
Så här ser snorkeln ut när den inte sitter i luftburken längre ...
Länken till PAIR finns här http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=1021

Innan jag gjorde flapper, pair och snorkeln så kände jag ett starkt behov av att skaffa en PowerCommander också, det behovet finns inte längre med dom här moddarna.
Inga problem alls att göra power wheelie eller annat, fast det är dummheter som jag själv förstås aldrig gör!!! :twisted:

Lite sugen på att bänka på Honda i väsby (dom hade ju något specialerbjudande för 200:- i en annan tråd?) för att se om det blivit någon skillnad på kurvorna. Vridet har iallafall förbättrats.
Senast redigerad av tjvfr800 den lör sep 01, 2007 16:26, redigerad totalt 1 gånger.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
Kaiko
Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre jun 09, 2006 12:58
Ort: Norr om Stan

#39 Inlägg av Kaiko »

Här har jag postat min bänkning innan några mods utom LeoVince sliponet. Om någon vill jämföra med "extraktions" modifikationerna.
Jag kommer att justera in PC:n i samma bänk under hösten.Då skall jag lägga upp även den.

http://s216.photobucket.com/albums/cc12 ... kning1.jpg

OT: kan nån berätta hur f-n man får in en thumbnail från ex. photobucket.
Vroom Vroom

Användarvisningsbild
Torque
Donator 2007
Inlägg: 212
Blev medlem: tor nov 30, 2006 16:46

#40 Inlägg av Torque »

tjvfr800 skrev:
Torque skrev:Efterasom det här är en guidetråd. Kan inte någon visa med bilder hur man modifierar snorkeln och PAIR valve?

Jag blir ju så sugen på att testa allt det där. Sedan blir det power commander och O2 eliminatorer.
Snorkeln är det bara att ta bort från luftburkslocket, den är ju av kraftigt gummi så man får trycka och skruva lite på den för att den skall lossna.
Bild
Länken till PAIR finns här http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=1021

Innan jag gjorde flapper, pair och snorkeln så kände jag ett starkt behov av att skaffa en PowerCommander också, det behovet finns inte längre med dom här moddarna.
Inga problem alls att göra power wheelie eller annat, fast det är dummheter som jag själv förstås aldrig gör!!! :twisted:

Lite sugen på att bänka på Honda i väsby (dom hade ju något specialerbjudande för 200:- i en annan tråd?) för att se om det blivit någon skillnad på kurvorna. Vridet har iallafall förbättrats.
Du har inte lust att ta en bild på lite längre avstånd. Du vet jag är helt nollad på att meka. Vet ju inte ens var snorkeln sitter :oops:
Lossar du snorkeln eller plockar du bort den helt???
VFR800-03 Svart

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#41 Inlägg av Excalibur105 »

Ska absolut prova att rycka snorkeln, lirkade ni ut den eller är man tvungen att skruva upp hela burken?

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#42 Inlägg av tjvfr800 »

torque:, Excalibur 105:
Efter att man lossat tankens övre skruvar 2 st och lyft upp den i framkant så kan man ju se vad som finns därunder.
Bild
Jag lossade inte luftburkens överdel för att ta bort snorkeln (ja den skall tas bort helt och hållet), man kan ju inte dra bort den rakt frammåt, utan man får trycka och vrida lite för att komma över dom kanterna som håller den på plats.

Kom igen, Jag tror nog att ni gör det här är svårare än det är ?

Däremot om man vill sätta tillbaka snorkeln igen så bör man nog skruva bort locket på luftburken. (jag har för mig att den sitter med sju skruvar)
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
Torque
Donator 2007
Inlägg: 212
Blev medlem: tor nov 30, 2006 16:46

#43 Inlägg av Torque »

Tackar!!!!

Jag har ju köpt ett K&N filter som jag inte satt dit än. Kanske läge att göra bägge sakerna på samma gång.

Ni som gjort dessa moddar, har ni power commander också? Om man nu skaffar power commander, sätter ni då tillbaka alla grejer eller kör ni med moddarna + power commander?
VFR800-03 Svart

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#44 Inlägg av tjvfr800 »

Jag hade tänkt skaffa en PowerCommander innan jag gjorde flapper och pair, det behovet finns inte längre, men visst om man nu måste ha en PowerCommander så skulle jag rekomendera att göra "flapper" + "pair" först och köra med detta i några veckor och känna efter, sedan göra "O2 sensors" (behövs för att PowerCommander skall fungera) med PCIIIUSB, åka till ett DynoCenter och få viffer'n bänkad.

PCIIIUSB med bänkning kommer ju att kosta uppåt 5500-6000:- så frågan är om det är värt besväret.

K&N filtret gör ingenting prestandamässigt enligt trådar från US där man bänkat med orginalfiltret resp. K&N.

http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... hl=K&N
"The stock Honda filter has more surface area than the K&N any way, the other brand after market filter is much larger than the K&N (BMC???)
Someone somewhere had a stock VFR filter and K&N filter dyno tested back to back and the K&N showed no gain over stock."
Senast redigerad av tjvfr800 den lör sep 01, 2007 17:39, redigerad totalt 1 gånger.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
Kaiko
Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre jun 09, 2006 12:58
Ort: Norr om Stan

#45 Inlägg av Kaiko »

Torque skrev: Om man nu skaffar power commander, sätter ni då tillbaka alla grejer eller kör ni med moddarna + power commander?
Självklart skall moddarna vara kvar, de är ju till för att öka luftflödet och PC:n är till för att justera bränslemängden till det nya flödet.

Gjorde samtliga moddar igår kväll. Har innan detta rensat katten. Torrgasade lite och upptäckte en mycket lustig effekt, avgassmällar !
Riktiga puffar, så kraftiga att det slår ut blå-eld ur rören. Vad f-n har jag fått en MotoGP cykel eller? Dessa eldsflammor borde tyda på att motorn andas väldigt bra och går fett, så det är bara bra. Är det någon annan som fått samma effekt?
Har inte bokat tid än för justeringen men skall snart göra det. DÅ skall det bli MYCKET intressant och se vad den ger. Har pratat med han som gjorde mätningen ovan och han skall fixa det. Då får jag en bra referens.
Vroom Vroom

Skriv svar