GUIDE: Flapper valve mod

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#46 Inlägg av tjvfr800 »

kaiko skrev:Gjorde samtliga moddar igår kväll. Har innan detta rensat katten. Torrgasade lite och upptäckte en mycket lustig effekt, avgassmällar !
Riktiga puffar, så kraftiga att det slår ut blå-eld ur rören. Vad f-n har jag fått en MotoGP cykel eller? Dessa eldsflammor borde tyda på att motorn andas väldigt bra och går fett, så det är bara bra. Är det någon annan som fått samma effekt?
Det bränsle som finns kvar i avgaserna brinner med blå låga i katten, det är därför som katten blir så j...a varm, och bränner upp resterna. "avgasrening".
Så utan katten i röret, ja då får du väl en blåslampa bak, särskilt vid snabba på och av vrid på gashantaget då hinner inte motorn bränna upp allt bränsle.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
eccentric
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: tor maj 24, 2007 21:13
Ort: Värmdö, Stockholm

#47 Inlägg av eccentric »

Kaiko skrev:
Torque skrev: Om man nu skaffar power commander, sätter ni då tillbaka alla grejer eller kör ni med moddarna + power commander?
Självklart skall moddarna vara kvar, de är ju till för att öka luftflödet och PC:n är till för att justera bränslemängden till det nya flödet.

Gjorde samtliga moddar igår kväll. Har innan detta rensat katten. Torrgasade lite och upptäckte en mycket lustig effekt, avgassmällar !
Riktiga puffar, så kraftiga att det slår ut blå-eld ur rören. Vad f-n har jag fått en MotoGP cykel eller? Dessa eldsflammor borde tyda på att motorn andas väldigt bra och går fett, så det är bara bra. Är det någon annan som fått samma effekt?
Har inte bokat tid än för justeringen men skall snart göra det. DÅ skall det bli MYCKET intressant och se vad den ger. Har pratat med han som gjorde mätningen ovan och han skall fixa det. Då får jag en bra referens.

JAg har inte märkt av detta. Dock har jag cat:en kvar. Har bara gjort; snorkel, PAIR och flapper. Ingen eld ur mitt rör inte :shock:
VFR 03 Silver ut 05 ABS

Användarvisningsbild
Torque
Donator 2007
Inlägg: 212
Blev medlem: tor nov 30, 2006 16:46

#48 Inlägg av Torque »

Japp, då vet man vilka 3 moddar man ska fixa imorgon i garaget :-)

Kan man besikta med dessa moddar eller fixar ni tillbaka allt innan besiktningen?
VFR800-03 Svart

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#49 Inlägg av tjvfr800 »

Torque skrev:Japp, då vet man vilka 3 moddar man ska fixa imorgon i garaget :-)

Kan man besikta med dessa moddar eller fixar ni tillbaka allt innan besiktningen?
Den enda jag kan tänka mig som skulle göra skillnad på besiktningen är PAIR och det är ju bara att plugga i sladden igen.

"Better safe than sorry !"
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
eccentric
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: tor maj 24, 2007 21:13
Ort: Värmdö, Stockholm

#50 Inlägg av eccentric »

bara besiktiga på utan att ändra tillbaks något.
/ecce
VFR 03 Silver ut 05 ABS

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#51 Inlägg av Excalibur105 »

Ja, då har man ryckt "snabeln" också och varit ute och provkört lite. Vilket härligt ljud, låter skit häftigt :lol: Vad ska man hitta på nu med hojen då?? Är det kanske dags att leta slip-on och kolfiber detaljer för att piffa upp den lite till kanske? Nya dämpare och motivlacka hela hojen med brudar och döskallar? Nej, ska nog ta och försöka lägga på lite mil på mätaren nu, men nästa år så kanske......om ingen kommer med nya snabba/enkla/gratis tips som gör den ännu råare såklart :P
Får tacka för all info ni samlat ihop och delat med er av. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Torque
Donator 2007
Inlägg: 212
Blev medlem: tor nov 30, 2006 16:46

#52 Inlägg av Torque »

Jaha då spenderade man lite tid i garaget på nattkvisten. Gjorde alla modden på en gång Flapper valve, PAIR valve och tagit bort snorkeln. Dessutom så passade jag på att sätta dit mitt KN luftfilter som köpte för ett tag sedan.

Var tvungen att ta en tur fast det är mitt i natten. Kom precis tillbaka och måste säga att jag är mycket nöjd. Körde bara en kort runda men man hann lägga märke till en hel del.

Helt klart en jämnare gång. Låg och puttrade i 30-40 och den gick klockrent. Dessutom tar motorbromsen MYCKET mindre. Vilket jag är riktigt nöjd med. Kan bli lite ryckigt när man kört ett tag och börjar bli trött i armen och inte är lika försiktig när man slår av på gasen. Dock så upptäckte jag att jag brukar faktiskt använda motorbromsen väldigt mycket, så det blir mer bromsande nu. Men det är inga problem.

Vad det gäller ljudet så har jag inte upptäckt någon större skillnad. Det enda som jag märkt och som jag tycker är negativt är att jag tycker inte att den "bubblar" lika mycket när man slår av på gasen. Det ljudet gillade jag och saknar lite grann. Annars är jag super nöjd. Tyckte dock att det luktade lite bränt om motorn när jag kom tillbaka, men kan tänka mig att det var mest inbillning.
VFR800-03 Svart

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#53 Inlägg av tjvfr800 »

Kul att se att fler och fler som blir nöjda med dom här enkla moddarna :D , tidigare så stötte man på trådar om viffern's körbarhet och att man skulle ligga och köra på högre varvtal för att slippa den ryckiga karaktären på lägre varvtal, det fanns förslag på att ligga på 4:an och köra i motorvägsfart m.m :cry: .

Den största vinsten med moddarna som jag ser det är att man återfått hela varvregistret att använda som man vill och man är inte begränsad till vissa områden för att få bra drag i växlarna :D.

Jag åker ju mycket 50-70 väg till och från jobbet så att ligga på varvtal 4000-5000rpm med bra leverans från motorn känns underbart, tidigare så passerade man ju bara mellanregistret hastigt i väntan på att vtec skulle gripa in :?.

Sen finns det ju massor av resurser att ta till när man får fritt frammåt ! (tro inte att jag ligger och gubbkör på 50 vägar i 4000rpm, men ibland så får man ju anpassa farten till omständigheterna, det är rätt mycket MC-Poliser, nära jobbet. Polisen kör förbi här med sina MC-elever) Dessutom blir Stockholmstrafiken rätt tät efter fem.
Senast redigerad av tjvfr800 den mån sep 03, 2007 13:41, redigerad totalt 1 gånger.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
eccentric
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: tor maj 24, 2007 21:13
Ort: Värmdö, Stockholm

#54 Inlägg av eccentric »

Torque skrev:Jaha då spenderade man lite tid i garaget på nattkvisten. Gjorde alla modden på en gång Flapper valve, PAIR valve och tagit bort snorkeln. Dessutom så passade jag på att sätta dit mitt KN luftfilter som köpte för ett tag sedan.

Var tvungen att ta en tur fast det är mitt i natten. Kom precis tillbaka och måste säga att jag är mycket nöjd. Körde bara en kort runda men man hann lägga märke till en hel del.

Helt klart en jämnare gång. Låg och puttrade i 30-40 och den gick klockrent. Dessutom tar motorbromsen MYCKET mindre. Vilket jag är riktigt nöjd med. Kan bli lite ryckigt när man kört ett tag och börjar bli trött i armen och inte är lika försiktig när man slår av på gasen. Dock så upptäckte jag att jag brukar faktiskt använda motorbromsen väldigt mycket, så det blir mer bromsande nu. Men det är inga problem.

Vad det gäller ljudet så har jag inte upptäckt någon större skillnad. Det enda som jag märkt och som jag tycker är negativt är att jag tycker inte att den "bubblar" lika mycket när man slår av på gasen. Det ljudet gillade jag och saknar lite grann. Annars är jag super nöjd. Tyckte dock att det luktade lite bränt om motorn när jag kom tillbaka, men kan tänka mig att det var mest inbillning.
Bara flapper och snorkel får du riktigt gött ljud :) Men som sagt så fort snorkel och pair är gjord så försvinner ju mycket av motorbromsen och ljudet från motorbromsen. Jag håller med om att det va ett gött ljud som nu inte finns kvar på samma sätt, bara lite på 1an och 2an. Min förhoppning är att ett slipon ska råda bot på detta :P

Jag har funderat på detta och är helt utan tvivel mer intresserad av att kunna nyttja hela registret utan problem än att ha tillgång till den hårdare motorbromsen. Efter moddarna kör jag mer bekymmerslöst och behöver inte avsätta hjärnkapacitet för att föra hojen, kan koncentrera mig på vägen och hur jag ska ta kurvor etc etc.

Ska bli mycket intressant att testa på bana. Blir ju en annan körning utan motorbromsen, kräver kanske lite mer frekvent översyn på frambromsen. ;)

/ecce
VFR 03 Silver ut 05 ABS

Användarvisningsbild
Torque
Donator 2007
Inlägg: 212
Blev medlem: tor nov 30, 2006 16:46

#55 Inlägg av Torque »

eccentric skrev:
Bara flapper och snorkel får du riktigt gött ljud :) Men som sagt så fort snorkel och pair är gjord så försvinner ju mycket av motorbromsen och ljudet från motorbromsen. Jag håller med om att det va ett gött ljud som nu inte finns kvar på samma sätt, bara lite på 1an och 2an. Min förhoppning är att ett slipon ska råda bot på detta :P


/ecce
Jag har ett micron slip on, men det sköna "bubblandet" från motorbromsen försvann tyvärr. Men fördelarna väger upp. Körde hojen till och från jobbet idag. Fan vilken skön känsla. Det är som ni säger en helt annan motorcykel. Inte en enda tillstymmelse till ryckighet. Sitter och ler hela tiden medans jag kör!

Tack för tipset med moddarna!
VFR800-03 Svart

Användarvisningsbild
Torque
Donator 2007
Inlägg: 212
Blev medlem: tor nov 30, 2006 16:46

#56 Inlägg av Torque »

Ni som gjort dessa mods. Har ni funderat på att skaffa en power commander?

Jag går nämligen i dom tankarna. Tänkte beställa en från USA för ca 2000kr. Tror ni att en power commander skulle göra någon skillnad?
VFR800-03 Svart

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#57 Inlägg av tjvfr800 »

Det verkar finnas två kategorier av mc förare som köper en Power Commander, en del vill bara få en bättre körbarhet, mjukare gång, mindre hack på låga varv m.m. (hör man till den här kategorin så löser nog moddarna dom här problemen) och den andra kategorin som vill ha mer hästkrafter. Läser man trådar från US så kan man väl få uppåt en 5hk extra som mest på dom högre varvtalen, så det går ju inte att åstadkomma några mirakel.

Jag tillhör nog själv den första kategorin, jag var nöjd med vfr'en när jag köpte den och ville bara ha lite mer körbarhet.

Men visst är det läckert att kunna labba och förändra inställningarna med en PC kopplad till vfr'en som man kan på en del mer hk-stinna sportmc ... typ R1 m.fl.

Det var ett väldigt bra pris ! är det med frakt ?
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#58 Inlägg av kennet »

Tog mig tid att ta bort "snorkeln" på hojen idag och det blev ett kanongott förgasarljud 8) 8) och med KN filter :D
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
Fransson
Donator 2011
Inlägg: 379
Blev medlem: tis apr 10, 2007 18:13
Ort: hamneda.

#59 Inlägg av Fransson »

Plockade bort slangen på vacumklockan och tog bort snorklen igår
:D :D Nästan som ny cykel gott ljud men framförallt mellanregistret infann sig :D :D Ett helt annat bortendrag svarar redan vid 2000 V/Min

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#60 Inlägg av tedman »

frans73 skrev:Plockade bort slangen på vacumklockan och tog bort snorklen igår
:D :D Nästan som ny cykel gott ljud men framförallt mellanregistret infann sig :D :D Ett helt annat bortendrag svarar redan vid 2000 V/Min
Kan bara instämma, jag har bara gjort Flapper modden än, men bara den gjorde stor skillnad i mellanregistret. Klar skillnad i morrandet från motorn vid de varvtalen också.
Tillsammans med ny dämpare var det nästan en helt ny hoj idag. Testade på Bogan Raceway och framför allt slapp man peta växlar, låg på fyran mest hela tiden med betydligt bättre respons mitt i och ut ur kurvorna.

Ska också prova först och främst PAIR valve, men ev också snorkeln.

Planerar också "gaffelrenovering" i vinter, jäklar vad den kommer gå i kurvorna sen :D

Skriv svar