Kom att tänka på att när jag monterat PC5 med O2-eliminatorer så borde egentligen inte PAIR-ventilen ha någon negativ inverkning på motorgången.
Vad jag förstått tillför PAIR luft efter förbränningen och den enda negativa inverkningen den har är att den lurar luft-sensorerna på avgas-sidan. Nu har jag ju kopplat bort luft-sensorerna med O2-eliminatorer och därmed borde PAIR kunna kopplas in igen( ingen effekt-vinst men man spar ju katalysatoren och miljön ).
Provade detta igår, och efter en kort tur kunde jag inte märka at motorn ryckte eller gick på något annat vis annorlunda jämfört med frånkopplad PAIR och O2-eliminatorer.
Nu har jag också gjort det. Tyvärr kan jag inte säga exakt hur stor del av förändringen som beror på PAIR-modden, eftersom jag gjorde flapper och snorkel samtidigt...
Hur som helst så upplever jag bågen som betydligt mer körbar på lägre varv, nu är det inga problem att ligga och sega på 3000 varv om man har lust.
Men det roligaste är nog skillnaden i insugsljud. Gudars skymning vad gött det vrölar när man ställer spjället på vid gavel nu!
Outrun skrev:Men det roligaste är nog skillnaden i insugsljud. Gudars skymning vad gött det vrölar när man ställer spjället på vid gavel nu!
Märkte det på Järfällakörningen igår; (från lågvarv, runt 3000rpm; snooooOOOOOORRK-braaaaAAAAA-VRÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅL! Aaaah!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Gjorde PAIR och Flapper idag, men glömde(/visste inte om, för jag läste inte hela tråden) snorkeln. Ack. Jag får palla upp tanken imorgon igen innan jag ger mig ut antar jag Läste på sidan Adrian länkade att snorkeln ev sitter där för att vatten inte skall kunna komma in i luftburken, någon med erfarenhet av detta? Måste väl regna bra jäkla mkt för att det ska hända känns det som?
marinmo skrev:Gjorde PAIR och Flapper idag, men glömde(/visste inte om, för jag läste inte hela tråden) snorkeln. Ack. Jag får palla upp tanken imorgon igen innan jag ger mig ut antar jag Läste på sidan Adrian länkade att snorkeln ev sitter där för att vatten inte skall kunna komma in i luftburken, någon med erfarenhet av detta? Måste väl regna bra jäkla mkt för att det ska hända känns det som?
Har kört i (häll)regn utan snorkeln. Har inte märkt nåt speciellt. Du kan lugnt ta bort den på din viffer också.
Senast redigerad av adrian_vg den ons aug 25, 2010 18:06, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Drog ut snorkeln och körde nyss. Herrejävlar vilken skillnad det är. Nu beter sig 800an under en som en 800 ska, löjligt mycket mer kraft över hela registret men precis som andra sagt, runt 5000 varv är det natt och dag. Den två frågorna man ställer sig är varför man inte gjort detta tidigare och hur man nu skall överleva sommaren.
marinmo skrev:Den två frågorna man ställer sig är varför man inte gjort detta tidigare och hur man nu skall överleva sommaren.
Man vänjer sig...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
marinmo skrev:Den två frågorna man ställer sig är varför man inte gjort detta tidigare och hur man nu skall överleva sommaren.
Man vänjer sig...
Liknar GSX-R:en alldeles för mycket (jämfört med tidigare). Det är iofs en bra sak överlag, men dålig för hälsa och plånbok. Fullkomligt älskar draget som finns över hela varvräknaren numera, det känns åtminstone som en alldeles jämn kurva. VTEC-övergången känns inte alls, man bara hör hur motorn öppnar de extra ventilerna. Hade ett barns leende när jag kom in efter första provturen.
Jo jag vet att det finns femtioelva guider om detta vid det här laget men jag har för mig att det fanns mer än ett sätt att göra det på, det ena skulle vara bättre än det andra.
Så vilka är de bästa sätten att utföra dem på? Inte fort och fel. Kommer inte ihåg om det gällde båda eller bara den ena, behöver instruktioner så att det kan utföras i samband med mappning under nästa vecka.
VFR800 EHEC
Started out with nothing and I still got most of it left
Nu har jag gjort det bästa sättet enligt mig! Jag har helt enkelt tagit bort hela systemet med slangar och ventil och blockat igen öppningarna i ventilkåpan och isolerat kabeln, som förövrigt sitter till vänster sida på hojen vid kabelstammen som går fram till framkåpan.
Snart blir det provkörning
Jag ska nog ta en titt under kåporna och se vad som finns inuti där. Någon reed ventil har jag hört rykten om
ojoj jag sparar ju kanske 1 kg i vikt också genom att lyfta hela systemet
Hej!
Jag undrar om det är någon skillnad mellan 2007 och 2008 modell av VFR när det gäller nyttan av att göra en PAIR valve och flapper mod?
Funderar även på att köpa leovince och power commande 3 usb. Eller skall jag skippa att köpa power commander om jag gör PAIR och flapper?
Du bör (måste) nästan ha en pc när du gjort moddarna, vilket för gäller så fort du bytt luftfilter eller satt dit slip on... annars så är hojen felinställd vilket kan leda till smärre bekymmer... för mycket/för lite luft i förhållande till soppamängden...
TG skrev:Du bör (måste) nästan ha en pc när du gjort moddarna, vilket för gäller så fort du bytt luftfilter eller satt dit slip on... annars så är hojen felinställd vilket kan leda till smärre bekymmer... för mycket/för lite luft i förhållande till soppamängden...
Just så vad det nog han sa.
ja, ja, nu sitter pc5´an på hojen och nästa grej blir en autotune.