Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstift

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2143
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstif

#61 Inlägg av Tommy Gsson »

Provat börja med att dra åt? Antar det eftersom du frågar om den kan vara felgängad. Har du slagskruvmejsel?
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 988
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstif

#62 Inlägg av lappen »

Jo, dragit åt båda hållen. Nej har inte slagskruv...

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2143
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstif

#63 Inlägg av Tommy Gsson »

Nackdelen med blandade mtrl, med otur sitter der även en kopparbricka som tätning då har du 3 olika.
På med rostlösare och ut och försök att få tag på en slagskruvmejsel är väl rådet då. :-)
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstif

#64 Inlägg av blacken »

lappen skrev:Hur in i h-e sitter bottenskruven, eller är den felgängad? Dragit av två insex nu....

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Dragit utav insexorna, eller dragit bulten rund inuti? jag använder en 1/2 tums insexhylsa/bit och en snuttermurra av valfri kvalisort, eller använd Kamasas insexor, dom drar man inte av i brådrappet.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
burnis
Donator 2007
Inlägg: 296
Blev medlem: lör jun 03, 2006 23:25
Ort: Småland
Kontakt:

Re: Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstift

#65 Inlägg av burnis »

Håller på och demontera framgaffeln för byta packboxar, fått isär allt på den ena gaffeln.

problem med den andra:

jag har lossat den 6mm insexskruven i botten , men den slirar på hylsan inne i ...kan dra den hur många varv som helst.

nån som har något tips?
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2143
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstift

#66 Inlägg av Tommy Gsson »

Sätt tillbaka fjädern och toppmuttern så du får tryck på den.
//:T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
burnis
Donator 2007
Inlägg: 296
Blev medlem: lör jun 03, 2006 23:25
Ort: Småland
Kontakt:

Re: Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstift

#67 Inlägg av burnis »

har testat,,går tyvärr ej

har googlat i massor, verkar vara problem bland, en del skriver luftdriven slagborr som går sakta och slår loss bulten(är väl locktite på dessa) och att dämparen är ihop tryckt med typ spännband

,,,ska kolla med duktiga repratörkillar på mitt jobb

flerförslag mottages gärna


mvh
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat

Användarvisningsbild
burnis
Donator 2007
Inlägg: 296
Blev medlem: lör jun 03, 2006 23:25
Ort: Småland
Kontakt:

Re: Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstift

#68 Inlägg av burnis »

allt har löst sig med gaffeln, fick borra bort bottenskruven på den ena gaffeln (den snurrade inne gaffeln, gick ej att lossa) bara en ny skruv behövdes (insex 6mm)

nya packboxar och ny olja, blev bra allt!
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 988
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstift

#69 Inlägg av lappen »

Då är det dags att ta del av denna excellenta beskrivning igen. Börjat fukta på ena gaffelbenet på "nya" VFRen. Gjort det på gammeln, men det är ju fyra år sedan, och minnet sviker lite. De är grymma dessa how to! :banana
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2143
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstift

#70 Inlägg av Tommy Gsson »

Lycka Till!! :headbang :banana
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 988
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstift

#71 Inlägg av lappen »

Till mina 92:a och 93 så skall det enligt Hondas service manual vara 386 ml i vardera gaffelben. Dock är det inte nämnt nivån? Nån som vet vad den skall vara på en 92/93?

Från denna guide:
Mät nivån i gaffeln med dämparcylindern fullt nedtryckt. Oljenivån skall vara 130mm från toppen på gaffelcylindern.
Hittade nu detta i Honda manualen, skall det alltså vara 178 mm från oljan till toppen?
fork_vfr.JPG
fork_vfr.JPG (56.92 KiB) Visad 8993 gånger
fork_vfr2.JPG
fork_vfr2.JPG (14.78 KiB) Visad 8993 gånger
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 316
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstift

#72 Inlägg av RhINO »

Jag har fnulat på det här i ett par år nu och blir lika förvirrad varje gång jag försöker ta tag i det.
Problem 1: Vad jag fattar ska man byta packbox och dammskydd, men det är fan så oklart om satserna innehåller båda, hur har ni andra gjort?
Problem 2: Jag tänker att när jag ändå river skiten så byter jag allt inne, vad är det man behöver? Är det någon som vet om allt finns i en, två eller tre paket? (bussning, någon hållare? antagligen en bricka längst ner)

Var köper ni grejerna från, jag provade Örby MC i somras men de verkar ha glömt bort mig, vet inte om jag orkar höra av mig till dem igen :)

/R

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 988
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstift

#73 Inlägg av lappen »

Har bara bytt en gång tidigare, på min 92:a. Då bytte jag både packbox och dammskydd. Säljes både som kit och separat, box och skydd var för sig. Dock alltid i par.

Nu senast köpte jag på SMX Sports då de finns nära och kunde beställa hem. Minns inte vart jag köpte sist, men var nog från davidsilver. Var är UK fortfarande var inom EU så man slapp strulet med tull osv.
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 988
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstift

#74 Inlägg av lappen »

burnis skrev: lör maj 22, 2021 14:20 allt har löst sig med gaffeln, fick borra bort bottenskruven på den ena gaffeln (den snurrade inne gaffeln, gick ej att lossa) bara en ny skruv behövdes (insex 6mm)

nya packboxar och ny olja, blev bra allt!
Inte kommit mig for att börja med detta förrän igår. Givetvis hade ena insex-bottenskruven skada, så det gick sådär.

När du borrade ur, hur gick du tillväga?
EDIT 1: Kom på att jag bara kan borra ur skruvskalen och sedan lösa resten med det isärtaget.

Skruven, tog du bara en passande vilken som eller köpte du original?
EDIT 2: Får bli en random M8x27 då Honda i Göteborg behövde 5 dagar för leverans.. :(

Detta är dämparen som inte läckte, men vill byta i båda så det blir fräscht och fint! Men börjar ångra mig nu litet...
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Skriv svar