Till att börja med. Glöm svinpittar, dom är livsfarliga!adrian_vg skrev:Funkar det iaf inte och du är öm i halsen av allt svärande, återstår att borra ur skruven. Ta det varligt dock isf!
En del borrar och skruvar i en sk svinpitt för att få ur eländet.
"Svinpitt":
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000016851/
Dom är glashårt härdade och därför sköra och går ofta av. Sen har man verkligen problem för då går det inte ens att borra ur skiten.
Fördelen, men även nackdelen med DOT 5 är att den inte tar åt sig vatten.lappen skrev:Vad är DOT 5 för special?adrian_vg skrev:DOT 4 eller DOT 5.1.lappen skrev:Fortsätter frågorna i ämnet...törs man köpa/köra på Fultemas bromsvätska? Egentligen bara för att det är enklast att ta mig dit...
Dot4 skall det väl vara?
Använd inte DOT 5 om du tidigare haft i DOT 4 eller DOT 5.1!
Fördel: 1. Det är mindre risk för "fading" (d.v.s. att man får gasbubblor i systemet vilket i värsta fall kan leda till att man tappar bromsarna) när bromsarna blir riktigt varma under hård körning.
2. Den käkar inte upp lacken om man spiller.
Nackdel: Eftersom den inte tar åt sig vatten kan det leda till korrosion i systemet.
Förutom det.
Det är ingen eller nästan ingen som idag kör på DOT 5 av egentligen tre anledningar:
1. Dagens DOT 4 och speciellt DOT 5.1 är såpass bra att de klarar extrem racing.
2. Byter man bara bromsvätska regelbundet (vartannat år rekommenderas för normalt gatbruk) så har man i princip eliminerat risken för fading eftersom bromsvätskan i sig själv inte kokar i första taget, utan det är vattnet/kondensen som den har tagit upp över tid som leder till det.
3. DOT 5 är ett jävla klet att hålla på med (jag körde på DOT 5 en gång på nån gammal hoj för många år sen, så jag vet).
DOT 4 och DOT 5.1 käkar förvisso lack, men det är väldigt lätt att få bort spill eftersom den är vattenlöslig. Bästa sättet för att slippa spill och läckage från behållaren är att skölja av membran och lock med vatten och sen torka med en trasa så grejerna är riktigt torra. Torka av kanterna på behållaren men en lätt fuktad trasa (t.ex. en flik av en ordentligt urkramad disktrasa) och montera ihop allt torrt.
Kan f.ö. nämna att jag kör på Motul DOT 5.1
Det finns ingen anledning att hålla på att snika med Feltema med såna grejer. ½ l Motul kostar ca. 100:- och räcker ganska länge.
[EDIT] Folk förvånas ibland att det läcker/svettas lite här och där, speciellt bromsvätskebehållare, ventilkåpspackningar av gummi mm. Men följer man några enkla råd så kan man eliminera det lätt.
Förutom bromsvätskebehållaren som jag redan har beskrivit så tvättar man av en lös ventilkåpa med avfettning. Lossa inte packningen utan låt den sitta kvar i kåpan. Avfettningen gör att gummit blir mjukt, skölj av med varmvatten, torka torrt, stryk på lite olja på packningen, montera, läcker inte en droppe.
Faktum är att på alla år har jag aldrig bytt ventilkåpspackningar på hojen (30 år och 11.000 mil) och det är hur tätt som helst. [/EDIT]
[EDIT 2] Det här kanske passar bättre i nån ventiljusteringstråd. Du kan ju flytta det om du vill, Adrian