
För att få ut ett lager
peta undan röret inne i hjulet. Från den sida som har minst hål i lagerbrunnen.
Tryck/bänd längst ner på lagerröret med en kraftig metallstång som är platt i ändarna, helst. Bänd tills du ser var lagret sitter och känga på med en liten slägga eller en rejäl hammare, på två eller fyra diametrala punkter tills lager och packbox/dammskydd trillar ur.


Knacka ur lagret så här.
Och gör samma på andra sidanLagerrör, eller spännlagerrör, vilket som

Här är petigt att göra ordentligt rent, för mycket skit får lagret att sitta snett i brunnen/recessen/ställetdetskasittai, gör även lagerrörets kortsidor väldans rena, rörets längd är exakt för att spänna lagren lagom mellan gaffelbenen när man drar hjulaxeln/bulten, om det är skit/smuts där så spänner det lagret utåt och därmed pressar kullagren mot/ur sina lägen i lagerbanorna i lagret, när man knackar dit lagren. Inget bra alls!
image shareBörja vid det "lilla hålet" i hjulet först, knacka försiktigt dit lagret , enbart på ytterkant av lagret OBS! OBS! OBS! ALDRIG! på innerringen eller inkapslingsskölden, SKITVIKTIGT!

Diametralt eller eller knacka i dom "fyra vädersträcken" eller klockans "12" "3" "6" "9", vilket som faller på läppen, man behöver väl inte påpeka sådäringa försynt att man ska knacka "torrt"/lätt med hammaren/dornet
Ja jag vet Adrian, en Biltemahammare, sluta dreggla.
photo sharingAnvänd ett dorn runt om sista biten, samma där enbart knacka på ytterring, med "torra" korta/hårda knacks ända tills det låter/känns stumt i dornet när man knackar. Använd ett dorn som är lagom och täcker i ca 60-70% av ytterringen med sin spets, var även petnoga med att hålla dornet spikrakt, och inte vinklar det mot lagret.

Vänd på hjulet stoppa dit det rengjorda lagerröret

OBS- Glöm inte det, man kan bli apskogstokig för mindre, tro mig...
Upprepa proceduren med lagret och smacka dit packboxarna, dom kan man klämma dit för hand.

Klart!


