
För att få ut ett lager
peta undan röret inne i hjulet. Från den sida som har minst hål i lagerbrunnen.
Tryck/bänd längst ner på lagerröret med en kraftig metallstång som är platt i ändarna, helst. Bänd tills du ser var lagret sitter och känga på med en liten slägga eller en rejäl hammare, på två eller fyra diametrala punkter tills lager och packbox/dammskydd trillar ur.


Knacka ur lagret så här.

Lagerrör, eller spännlagerrör, vilket som

Här är petigt att göra ordentligt rent, för mycket skit får lagret att sitta snett i brunnen/recessen/ställetdetskasittai, gör även lagerrörets kortsidor väldans rena, rörets längd är exakt för att spänna lagren lagom mellan gaffelbenen när man drar hjulaxeln/bulten, om det är skit/smuts där så spänner det lagret utåt och därmed pressar kullagren mot/ur sina lägen i lagerbanorna i lagret, när man knackar dit lagren. Inget bra alls!

Börja vid det "lilla hålet" i hjulet först, knacka försiktigt dit lagret , enbart på ytterkant av lagret OBS! OBS! OBS! ALDRIG! på innerringen eller inkapslingsskölden, SKITVIKTIGT!

Diametralt eller eller knacka i dom "fyra vädersträcken" eller klockans "12" "3" "6" "9", vilket som faller på läppen, man behöver väl inte påpeka sådäringa försynt att man ska knacka "torrt"/lätt med hammaren/dornet
Ja jag vet Adrian, en Biltemahammare, sluta dreggla.

Använd ett dorn runt om sista biten, samma där enbart knacka på ytterring, med "torra" korta/hårda knacks ända tills det låter/känns stumt i dornet när man knackar. Använd ett dorn som är lagom och täcker i ca 60-70% av ytterringen med sin spets, var även petnoga med att hålla dornet spikrakt, och inte vinklar det mot lagret.

Vänd på hjulet stoppa dit det rengjorda lagerröret

OBS- Glöm inte det, man kan bli apskogstokig för mindre, tro mig...
Upprepa proceduren med lagret och smacka dit packboxarna, dom kan man klämma dit för hand.

Klart!
