Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäderbyte
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäderbyte
Hojen har nu börjat tappa greppet ...dvs den börjar slira på kopplingen och klarar inte av riktigt gaspådrag som den ska. Att åtgärda är enkelt att fixa och delarna är billiga. Tidsmässigt så tar det heller inte mycket längre tid än att byta olja. Går göra snikvarianter för tillfälliga lösningar, men då det inkluderar oljebyte så kan man lika gärna byta det som felar: dvs lameller och fjädrar.
Delar att införskaffa innan:
- Ett set med lamellskivor
- Ett set med nya fjädrar
- En ny kopplingkåppackning
- Ny olja
Steg 1: strippa hojens båda sidokåpor Steg 2: Töm oljan Steg 3: Ta väck kopplingskåpan När ni skruvar bort kåpan med skruvarna, ta då bort även de positionspiggarna (piggarna underlättar sen när ni sätter dit kåpan igen med packningen. ). Nu ser ni kopplingen och en massa kugghjul.
Delar att införskaffa innan:
- Ett set med lamellskivor
- Ett set med nya fjädrar
- En ny kopplingkåppackning
- Ny olja
Steg 1: strippa hojens båda sidokåpor Steg 2: Töm oljan Steg 3: Ta väck kopplingskåpan När ni skruvar bort kåpan med skruvarna, ta då bort även de positionspiggarna (piggarna underlättar sen när ni sätter dit kåpan igen med packningen. ). Nu ser ni kopplingen och en massa kugghjul.
Senast redigerad av Mister den ons aug 07, 2013 09:23, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder
Steg 4: Skruva sen bort de fem skruvarna som håller inne fjädrarna och ta ut fjädrarna. Därefter tar ni hela ut hela paketet i ett stycke. Låt lager o bakre distansringarna vara kvar.
Så här ser lamellpaketet ut, där ligger det varannan lamellskiva och varannan stålskiva. Stålskivorna slits inte direkt, så de är rätt onödiga att byta. Till höger i bild så ser ni bak de gamla fjädrarna och fram de nya. Och så har jag här nya lameller som ska nu in
Så här ser lamellpaketet ut, där ligger det varannan lamellskiva och varannan stålskiva. Stålskivorna slits inte direkt, så de är rätt onödiga att byta. Till höger i bild så ser ni bak de gamla fjädrarna och fram de nya. Och så har jag här nya lameller som ska nu in
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder
Steg 5. Nu är det bara att montera tillbaka. Ta stoppa till baka en ny lamell o sen stålskiva, ny lamell o ståskiva osv. Sätt sen tillbaka hållaren.
Sätt sen dit de nya fjädrarna. Och skruva tillbaka, så ser det ut som det gorde innan
Sätt sen dit de nya fjädrarna. Och skruva tillbaka, så ser det ut som det gorde innan
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder
Och nu till det tråkiga...ta bort packningsrester.
Sen är det bara att montera tillbaka kopplingskåpan med en ny packning. Packningen positoneras med distanspiggarna sen, sätt dit alla skruvar och skruva i dem sen dem växelvis (dvs inte skruva in de jämte)
Montera tillbaka kåporna och glöm inte att återfylla med ny olja!
Klart.
Sen är det bara att montera tillbaka kopplingskåpan med en ny packning. Packningen positoneras med distanspiggarna sen, sätt dit alla skruvar och skruva i dem sen dem växelvis (dvs inte skruva in de jämte)
Montera tillbaka kåporna och glöm inte att återfylla med ny olja!
Klart.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder
Snyggt !
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder
Det såg ju inte så krångligt ut det där. Bra guide!
Passar in en fråga. När min hoj går riktigt varm, säg runt 95 grader och uppåt, så slirar den på ettan. Är detta sannolikt kopplingsrelaterat eller handlar det bara om att motoroljan blir för tunn när den blir varm?
Passar in en fråga. När min hoj går riktigt varm, säg runt 95 grader och uppåt, så slirar den på ettan. Är detta sannolikt kopplingsrelaterat eller handlar det bara om att motoroljan blir för tunn när den blir varm?
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2156
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder
Slirande koppling brukar märkas först på högre växlar, där kopplingen belastas mer.Rydh skrev:Det såg ju inte så krångligt ut det där. Bra guide!
Passar in en fråga. När min hoj går riktigt varm, säg runt 95 grader och uppåt, så slirar den på ettan. Är detta sannolikt kopplingsrelaterat eller handlar det bara om att motoroljan blir för tunn när den blir varm?
Fast det kanske mer handlar om körsättet (tex att du ska iväg snabbt på 1:an).
Om den slirar även när den är kall på 5-6:an så behöver du byta.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder
Måste man vara väldigt armstark när fjädrarna ska skruvas fast?
Dvs, måste man jobba hårt med att trycka in dem medan man skruvar?
Dvs, måste man jobba hårt med att trycka in dem medan man skruvar?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder
Ska man inte lägga lamellerna i "blöt" i olja innan man monterar dem??
Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder
Nix, det går enkelt då gängerna hugger snabbt innan fjädrarna börjar tryckas ihop. Bultarna ska sen dras åt (12 nm) vilket inte är så speciellt mycket.adrian_vg skrev:Måste man vara väldigt armstark när fjädrarna ska skruvas fast?
Dvs, måste man jobba hårt med att trycka in dem medan man skruvar?
Kan man göra. Manualen säger att lamellerna ska strykas med olja innan man montera dem. Jag gjorde inte det, då de ändå dränks när man häller på ny olja. Jag har kikat på det här o det finns lite olika uppfattningar. Allt från att det ska ligga ett dygn i oljebad till att det här är en myt med att korkmaterialet behöver svälla av oljan. Att följa verktstadsmanualen med att stryka lamellerna med ny olja, så ska man nog klara sig utan missöden.Maciver skrev:Ska man inte lägga lamellerna i "blöt" i olja innan man monterar dem??
Efter testrunda så fungerade kopplingen klockrent igen efter operationen.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder
Tack! Har alltid trott att man ska trycka som ett jehu... Detta gär ju att lamellbyte kan komma att hända vid behov!Mister skrev:Nix, det går enkelt då gängerna hugger snabbt innan fjädrarna börjar tryckas ihop. Bultarna ska sen dras åt (12 nm) vilket inte är så speciellt mycket.adrian_vg skrev:Måste man vara väldigt armstark när fjädrarna ska skruvas fast?
Dvs, måste man jobba hårt med att trycka in dem medan man skruvar?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- mikaeljohansson
- Medlem
- Inlägg: 45
- Blev medlem: ons apr 24, 2013 21:05
- Ort: örebro
Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder
Toppen! jag har haft problem med en slirande koppling och köpte nya lameller och fjädrar på david silver spare parts i våras.
Idag så gjorde jag slag i saken efter läst din guide och bytte. Tack! blev en helt ny känsla, verkligen!
det var så här det var tänkt att den skulle vara
tidigare så slirade det vid fullt kraftuttag, men nu går all kraft direkt ner i asfalten och det koppla ur lite vagt så det tjongade till lite väl mycket när jag la i ettan från friläge.
Jag fyllde förstås även ny olja (OK SBK delsyntet, tidigare var det troligen Biltema) och det blev en stor skillnad, mycket mjukare och smidigare växlingar faktiskt
Lamellerna var inte slitna, men de nya fjädrarna (original Honda) var märkbart hårdare och något längre!
däremot var stållamellerna lite blå anlöpta, men ingen skevhet, kollat på en glasskiva, verkar inte ha någon betydelse.
Mvh
Idag så gjorde jag slag i saken efter läst din guide och bytte. Tack! blev en helt ny känsla, verkligen!
det var så här det var tänkt att den skulle vara
tidigare så slirade det vid fullt kraftuttag, men nu går all kraft direkt ner i asfalten och det koppla ur lite vagt så det tjongade till lite väl mycket när jag la i ettan från friläge.
Jag fyllde förstås även ny olja (OK SBK delsyntet, tidigare var det troligen Biltema) och det blev en stor skillnad, mycket mjukare och smidigare växlingar faktiskt
Lamellerna var inte slitna, men de nya fjädrarna (original Honda) var märkbart hårdare och något längre!
däremot var stållamellerna lite blå anlöpta, men ingen skevhet, kollat på en glasskiva, verkar inte ha någon betydelse.
Mvh
- Bilagor
-
- 2013-09-08 13.13.36.jpg (100.81 KiB) Visad 21808 gånger
1991 VFR750 vit "Blondie"
--- "Om någonting fungerar, plocka isär för att ta reda på varför" ----
--- "Om någonting fungerar, plocka isär för att ta reda på varför" ----
Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder
Var på kopplingskorgen uppträder det skador om det skulle finnas några sådana?
/Rydh
/Rydh
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2156
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder
Kanten där lamellernas vingar ligger an.Rydh skrev:Var på kopplingskorgen uppträder det skador om det skulle finnas några sådana?
/Rydh
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder
Tack!Tommy Gsson skrev:Kanten där lamellernas vingar ligger an.Rydh skrev:Var på kopplingskorgen uppträder det skador om det skulle finnas några sådana?
/Rydh
T.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-