GUIDE: Byte av drivpaket RC46
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4446
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Det stämmer att det inte sitter ordentligt .. tog kortet precis när jag snäppt dit det .. dvs innan jag var klar .. kan tala om att det inte ser ut som på bilden när det sitter som det ska.
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Re: GUIDE: Byte av drivpaket RC46
behövde man det?.....jag har för mig att jag klarade mig utan och ta bort det...Conseal skrev: Jahapp .. där fick man för man va bekväm i början .. måste bort med bakhjul och kedjeskydd iallafall
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4446
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Jo .. för att kunna lossa bakdrevet utan att pilli ihjäl sig .. kedjebyte går perfa utan att ta bort grejerna men bakdrevet blev problematiskt
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- Excalibur105
- Donator 2010
- Inlägg: 465
- Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
- Ort: Lindesberg
Hur blev gången på de lägre varven? Jag vill gärna få bort så mycket motorbroms som möjligt, det är förjävlans ryckigt när man åker genom stan och det är 30km/h. Vad blev skillnaden på varvtal i 100km/h jämtemot orginal? Gumman och jag brukar bli lite oense när vi är ute och åker, hon vill att jag ska hålla mig innom hastighetsbestämmelserna medans jag vill hitta ett varv som inte vibrerar i styret som gör att mina händer domnar bort, samtidigt så vill jag ju inte ligga på 3ans växel och masa i hundra. Tror du att din modifikation kan hjälpa mig?
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4446
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
1-3 är bra mycket mer användbara nu .. 2an & 3an blev mycket starkare vilket är kanon inne i stan .. i 110 så ökade varvet med ~400-500rpm
Överlag så går det hålla lägre varv än tidigare utan att det känns som man ska få motorstopp .. samtidigt som den drar bättre på lågväxlarna ..
10krpm på 3:an = 160 km/h utan problem
Överlag så går det hålla lägre varv än tidigare utan att det känns som man ska få motorstopp .. samtidigt som den drar bättre på lågväxlarna ..
10krpm på 3:an = 160 km/h utan problem
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
-
- Medlem
- Inlägg: 19
- Blev medlem: tis mar 11, 2008 23:27
- Ort: Ljung
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4446
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Nej .. inte ett dugg .. visar ganska precis 10 för mycket upp till 100 sen diffar det lite mer .. men ska införskaffa en speedohealer senare för att fixa det
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
det stämmer ganska bra det du skriver... ca 10km på hundra...+- ett par till..Conseal skrev:Nej .. inte ett dugg .. visar ganska precis 10 för mycket upp till 100 sen diffar det lite mer .. men ska införskaffa en speedohealer senare för att fixa det
mätte min med om dreving + fel errorn som de har från frabrik så slog det på 12kh i 100kh... när jag höll 220 visde mätaren 265kh..
jag e mycket nöjd med min speedohealer...
kör man i 110kh på motorvägen så glider man ifrån alla laglydiga belister som håller 110 för det kör ju bara i 106...ca

- Excalibur105
- Donator 2010
- Inlägg: 465
- Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
- Ort: Lindesberg
Kanonbra guide, hade mycket hjälp av den när jag bytte drivpaket på min i helgen. Dock Slapp jag dels undan oljespill genom att inte plocka bort kåpan till slavcylingder utan bara hela den stora kåpan där slavcyllen och hasighetssensorn sitter. Skruvade loss och lät hela det paketet hänga där, funkade kanon.
Hoppade även över att ta av bakhjul och kedjeskydd, lite pilligt att ha hjulet kvar, men det gick finfint ändå, kedjeskyddet tycker jag absolut inte man behöver ta bort. Nu hade jag iofs en kompis som hjälpte mig, men jag tror att det går lika lätt att fixa hela baletten på egen hand på detta sätt!
Förutom de två sakerna följde jag din guide hela vägen, tack så mycket gör hjälpen.
Hoppade även över att ta av bakhjul och kedjeskydd, lite pilligt att ha hjulet kvar, men det gick finfint ändå, kedjeskyddet tycker jag absolut inte man behöver ta bort. Nu hade jag iofs en kompis som hjälpte mig, men jag tror att det går lika lätt att fixa hela baletten på egen hand på detta sätt!

Förutom de två sakerna följde jag din guide hela vägen, tack så mycket gör hjälpen.
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)
Kan vara bra att veta att det på 98-01 går att montera en kedja som är nitad i butik.
Ta bort muttern på baksvingsbulten på höger sida, knacka in bulten någon centimeter. Efter det går det att lossa fotpinnen på vänster sida och sedan komma åt att hänga på den obrutna kedjan på framdrevet.
Tämligen enkelt, du slipper pillet med låsclipset och får på köpet tryggheten som en nitad kedja innebär.
Ta bort muttern på baksvingsbulten på höger sida, knacka in bulten någon centimeter. Efter det går det att lossa fotpinnen på vänster sida och sedan komma åt att hänga på den obrutna kedjan på framdrevet.
Tämligen enkelt, du slipper pillet med låsclipset och får på köpet tryggheten som en nitad kedja innebär.
VFR 800 -09, grå
Tidigare:
VFR 800 -00, blå
VFR 750 -90, röd
GPZ 900R -84, röd
XL 600R -83, röd
CB 125 -72, röd
Tidigare:
VFR 800 -00, blå
VFR 750 -90, röd
GPZ 900R -84, röd
XL 600R -83, röd
CB 125 -72, röd
Jag ska snart montera ett nytt drivpaket på det sätt som du beskriver eftersom man helst inte ska bryta en ändlös kedja (har jag hört i alla fall).Json skrev:Kan vara bra att veta att det på 98-01 går att montera en kedja som är nitad i butik.
Ta bort muttern på baksvingsbulten på höger sida, knacka in bulten någon centimeter. Efter det går det att lossa fotpinnen på vänster sida och sedan komma åt att hänga på den obrutna kedjan på framdrevet.
Tämligen enkelt, du slipper pillet med låsclipset och får på köpet tryggheten som en nitad kedja innebär.
Frågan är om man behöver palla upp bakhjulet när man lossar svingen som du beskriver. Så som jag tolkar din text så drar du inte ut bulten som håller svingen helt utan bara så mycket så att man får in kedjan bakom. Stämmer min tolkning?
Om intresse finns så kan jag dokumentera mitt byte så vi har båda alternativen här.
Tjena!
Ursäkta sent svar.
Du har tolkat rätt. Knacka bara ut bulten så pass mycket att kedjan kan passera vänstra fotpinnesupphängningen. Har för mig att jag även tog bort kedjeskyddet men det behövs nog inte men det underlättar.
Hojen på centralstödet funkar fint.
Lycka till!
Ursäkta sent svar.
Du har tolkat rätt. Knacka bara ut bulten så pass mycket att kedjan kan passera vänstra fotpinnesupphängningen. Har för mig att jag även tog bort kedjeskyddet men det behövs nog inte men det underlättar.
Hojen på centralstödet funkar fint.
Lycka till!
VFR 800 -09, grå
Tidigare:
VFR 800 -00, blå
VFR 750 -90, röd
GPZ 900R -84, röd
XL 600R -83, röd
CB 125 -72, röd
Tidigare:
VFR 800 -00, blå
VFR 750 -90, röd
GPZ 900R -84, röd
XL 600R -83, röd
CB 125 -72, röd
Sådär, då har även en meck-novis som jag lyckats med konststycket att byta drivpaket. Inga större bekymmer egentligen, liksom PerJohan plockade jag bort hela paketet med KSC och hastighetssensor som fick hänga fritt. Bakhjul och kedjeskydd fick också sitta kvar.
Det enda som krånglade var nitningen - prova inte att nita ett clipslås
Hittade det andra sen, så det vart till att byta en extra gång, men utan bekymmer.
Faktiskt har jag upptäckt att det är rätt kul att pyssla i garaget, vet dock inte om min kära sambo är lika förtjust
Jag ska ta svarta faran på en längre provtur imorgon så får vi se om problemen med pulserandet i pedalen är borta...
Det enda som krånglade var nitningen - prova inte att nita ett clipslås

Hittade det andra sen, så det vart till att byta en extra gång, men utan bekymmer.
Faktiskt har jag upptäckt att det är rätt kul att pyssla i garaget, vet dock inte om min kära sambo är lika förtjust

Jag ska ta svarta faran på en längre provtur imorgon så får vi se om problemen med pulserandet i pedalen är borta...