Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#31 Inlägg av adrian_vg »

Oxdragarverksamheten ersattes av lastbilar och speditionsföretag.
Det är just nu oklart om lastbilar kan bidra på samma sätt som drottning Kristina och oxarna till vår allmänna matkultur.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#32 Inlägg av adrian_vg »

Har en annan fundering, lite mer teknisk.

Bakgrunden är alltså att den sabla hojen vägrade starta för två veckor sen, just när vädret slog om till jättekallt. Fick inte igång härket förrän jag bytte stiftet igår kväll.

Givet mina två skämsveckor jag varit tvungen att busspendla till jobbet istf med Dominatrixen och hur tändstiftet såg ut när jag skruvade ur det gamla, så undrar jag hur ofta man egentligen ska byta stift på en stor stånka?
Stiftet som satt i hade gått runt 100-150 mil på sin höjd, men det känns lite konstigt att man ska behöva byta oftare än så. Eller ska det vara så?

Det syns inte helt bra på bilden, men gnistgapet på det gamla stiftet till vänster var närmare 1,5-2 mm pga slitage, och klart synbart med blotta ögat!
Enl manual ska gnistgapet vara runt en mm...
IMG_20180308_173700-450x600.jpg
IMG_20180308_173700-450x600.jpg (195.48 KiB) Visad 9500 gånger
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#33 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Har en annan fundering, lite mer teknisk.

Bakgrunden är alltså att den sabla hojen vägrade starta för två veckor sen, just när vädret slog om till jättekallt. Fick inte igång härket förrän jag bytte stiftet igår kväll.

Givet mina två skämsveckor jag varit tvungen att busspendla till jobbet istf med Dominatrixen och hur tändstiftet såg ut när jag skruvade ur det gamla, så undrar jag hur ofta man egentligen ska byta stift på en stor stånka?
Stiftet som satt i hade gått runt 100-150 mil på sin höjd, men det känns lite konstigt att man ska behöva byta oftare än så. Eller ska det vara så?

Det syns inte helt bra på bilden, men gnistgapet på det gamla stiftet till vänster var närmare 1,5-2 mm pga slitage, och klart synbart med blotta ögat!
Enl manual ska gnistgapet vara runt en mm...
IMG_20180308_173700-450x600.jpg
Knalla upp ett steg i hårdhet, det kan vara för "mjukt" stift, samt kolla att det är ordentligt rent nere i stiftbrunnen, så att stiftet har ren metallkontakt mot toppens metall, resistorstift kan få lite skumma slitningar om det inte har ordentligt kontakt med jord. Du bör gegga på lite grafitpasta på gängorna åsså. Och se till att du har dragit stiftet så hårt som det ska dras..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#34 Inlägg av vroom »

Just att cmsnl är dyra kan jag instämma i. Vänta tills reservdelarna läggs på hög och gör ett massinköp samtidigt som lottovinsten trillar in på kontot. VarförViffer med deras vansinniga mått på Oringar till oljekyl..di blaue warenhaus mit ringhals funkar inte så var tvunget köpa därifrån. Alltså om man någon gång skulle få för sig att ta bort delen så måste oringar bytas eftersom dom är för deformerade för att ens silikonfätt skulle hjälpa :evil:

fast den är ju rätt lättmeckad :mrgreen:
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#35 Inlägg av blacken »

Oxdragarverksamheten ersattes av lastbilar och speditionsföretag.
Så inget har förändrats i det hänseéndet då, chaffisarna idag har ungefär samma status som dåtida oxar, Eller som det heter på utrikiska "They are a very expendable item"
Det är just nu oklart om lastbilar kan bidra på samma sätt som drottning Kristina och oxarna till vår allmänna matkultur.
Diesel vurre?..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#36 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
adrian_vg skrev:Har en annan fundering, lite mer teknisk.

Bakgrunden är alltså att den sabla hojen vägrade starta för två veckor sen, just när vädret slog om till jättekallt. Fick inte igång härket förrän jag bytte stiftet igår kväll.

Givet mina två skämsveckor jag varit tvungen att busspendla till jobbet istf med Dominatrixen och hur tändstiftet såg ut när jag skruvade ur det gamla, så undrar jag hur ofta man egentligen ska byta stift på en stor stånka?
Stiftet som satt i hade gått runt 100-150 mil på sin höjd, men det känns lite konstigt att man ska behöva byta oftare än så. Eller ska det vara så?

Det syns inte helt bra på bilden, men gnistgapet på det gamla stiftet till vänster var närmare 1,5-2 mm pga slitage, och klart synbart med blotta ögat!
Enl manual ska gnistgapet vara runt en mm...
Knalla upp ett steg i hårdhet, det kan vara för "mjukt" stift, samt kolla att det är ordentligt rent nere i stiftbrunnen, så att stiftet har ren metallkontakt mot toppens metall, resistorstift kan få lite skumma slitningar om det inte har ordentligt kontakt med jord. Du bör gegga på lite grafitpasta på gängorna åsså. Och se till att du har dragit stiftet så hårt som det ska dras..
Tror det är standardhårdheten. Min tanke var snarare att gå ner pga att det är en vinterhoj och antagligen skulle må bättre av ett stift som snabbare blir varmt.

Jordkontakten låter som ett sannolikt. Samlas mycket skit just runt stiftet. Kollar det. :tummenupp

Är alla stift resistorstift? Hur vet man det?

Åtdraget hårt men inte idiothårt!

Börjat fundera på om jag inte fått piratstift...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#37 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
Oxdragarverksamheten ersattes av lastbilar och speditionsföretag.
Så inget har förändrats i det hänseéndet då, chaffisarna idag har ungefär samma status som dåtida oxar, Eller som det heter på utrikiska "They are a very expendable item"
Det är just nu oklart om lastbilar kan bidra på samma sätt som drottning Kristina och oxarna till vår allmänna matkultur.
Diesel vurre?..
Glugg-glugg-glugg, aaaah! <raaap> ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#38 Inlägg av blacken »

Är alla stift resistorstift? Hur vet man det?
Det står ett stort "R" på stiften, kan vara en ledtråd :mrgreen:
Och gör det inte det, så finns det ett mindre r i texten typ C"R"-8EH, eller "R" kan var som sista bokstav i texten...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#39 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
Är alla stift resistorstift? Hur vet man det?
Det står ett stort "R" på stiften, kan vara en ledtråd :mrgreen:
Och gör det inte det, så finns det ett mindre r i texten typ C"R"-8EH, eller "R" kan var som sista bokstav i texten...
Aha! :tummenupp

Trodde R var för racing edyl...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#40 Inlägg av blacken »

Glugg-glugg-glugg, aaaah! <raaap> ;-)
Mjaa, inte riktigt, "Vurre" = Glufs, tugg, tugg, smask, raaaap! Snarare... :D
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#41 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
Glugg-glugg-glugg, aaaah! <raaap> ;-)
Mjaa, inte riktigt, "Vurre" = Glufs, tugg, tugg, smask, raaaap! Snarare... :D
Ok, isf vet jag inte vad är en "vurre" är.
Passar bra i tråden, så - vad är en vurre för dig?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#42 Inlägg av blacken »

vad är en vurre för dig?
Was? Ein"Vurre" ist ein "Korv" af de allehanda sort.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#43 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
vad är en vurre för dig?
Was? Ein"Vurre" ist ein "Korv" af de allehanda sort.
Aha, tänkte mer åt virrehållet, dvs stavfel. :-)

Vurre som i wurst alltså?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#44 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:
vad är en vurre för dig?
Was? Ein"Vurre" ist ein "Korv" af de allehanda sort.
Aha, tänkte mer åt virrehållet, dvs stavfel. :-)

Vurre som i wurst alltså?
Jupp eller ordets mera specifikt ursprung "Ein Raggenballen mit das schwängdörr, mit nosenblut unt halka"
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#45 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Jupp eller ordets mera specifikt ursprung "Ein Raggenballen mit das schwängdörr, mit nosenblut unt halka"
Jösses, slang för hela slanten!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar