Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#1 Inlägg av blacken »

Varför ska det vara såå djäkla omöjligt att få tag i förgasardelar till Viffer 92-93? i detta avlånga land, i princip så finns det noll med grunks till dom i landet, men utomlands så finns det gott om det, men även samma där, just min årsmodell är det apskitsvindjävlaskitdyrt och sällsynt.
Alla årsmodeller före och efter kryllar det av delar till som är svinbilliga i jämförelse. Som jämförelse enbart nålventilerna till knasarna kostar till min runt 800-900:- med frakt för har bara hittat dom i USA. Men till en 86-88 så kostar en totalrenoveringssats med allt i, runt 500-600:- ungefär, och den finns att tillgå. Det finns totalrenoveringssater som kostar runt 1500-1700:- med frakt, men dom finns bara i antingen USA eller Australien,

Det finns visst en firma i Frankrike som säljer med samma prisbild. Men varför finns det inga SVENSKA firmor som kränger pryttlar till mina knasare?
Vad som ytterligare knispar till bilden, är att man är fattigpanksionär, så man är tvungen att ta vissa kostnader på delpröjs, och det omöjligör införskaffning utomlands, trots i sig ganska rimliga prisnivåer, som tydligen ska fördyras enligt vår "kära" myndigheter.

Så, vad är det som skiljer dom olika årsmodellernas knaserier åt? liasom knoten i sig är ju samma, skulle inte en 86-89 brygga kunna passa på 90-94? eller en 90-91 eller 93-94? för till dom årsmodellerna så finns det grejor.
Givetvis så vet jag att man kan handla på Honda, men hajja priserna då, grejorna skulle ju kosta mer, än vad man gav för knarren
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#2 Inlägg av adrian_vg »

Sverige är antagligen en för liten marknad. Tyskland är större.
Jag har haft framgång med Brittanien också för beggade delar för viffrarna. Viffrarna är våldsamt populära där!
Som ägare av konstant gamla, för att inte säga hedenhösa, hojar har surfar jag runt mycket på eBay för att få tag på NOS-delar (New Old Stock).

Men ja, delar är ett bekymmer så fort hojen närmar sig tio år och ofta t.o.m. innan (beroende på modellens popularitet)... :(
Jag tog lite fasta på popularitet i urvalet när jag skaffade grus- och vinterhojen.
Det österrikiska märket vars namn inte ska nämnas är fortfarande vanlig på marknaden, så originaldelar finns i massor, om än mycket dyrt i en del fall.

Forumtrådar där man kan hitta info om vilka delar som passar från andra märken och modeller är guld värt. Forskning, forskning, efterforskning!
Jag monterade tex en Keihin FCR39MX-förgasare på grushojen. Gasaren kom närmast från en Yamaha YZ/WR426-2002...
Munstycken och nål mm levererades av en tredjepart.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#3 Inlägg av Tommy Gsson »

Vad jag erfor när jag hade 88:an så är grundmotorn samma 86-97 så bryggorna borde kunna funka, törs däremot inte gissa på om dom passar rakt av eller om man måste byte gummi / insugsrör.
Ligger en 88:a brygga hemma och skräpar...
Tommy
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#4 Inlägg av blacken »

Tommy Gsson skrev:Vad jag erfor när jag hade 88:an så är grundmotorn samma 86-97 så bryggorna borde kunna funka, törs däremot inte gissa på om dom passar rakt av eller om man måste byte gummi / insugsrör.
Ligger en 88:a brygga hemma och skräpar...
Tommy
Om nu fallet så är att den i stort sett passar rakt av, hur luska ut om fallet så är?
Vad talar vi för summa av rikdaleros för den?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#5 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev: Massa text .
Jo då jag har verkligen roddat över allt och vänt på stenar som ännu inte har vare sig upptäckts eller ännu finns. Dilemmat är just min årsmodell. till alla dom andra så finns det i övermätt i stort sett överallt.
Just därför så undrade jag om en tidigare 86-89 passar på, för dom finns och är överkomliga i pris i reservdelar eller en 94 och uppåt brygga till dom finns det åsså pryttlar. Överväger att kränga skiten och tjacka en VTR i ställer, den har bara två knasare.. :mrgreen:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#6 Inlägg av adrian_vg »

Vtr är ju en helt annan sorts hoj!
Testa Gssons prylar först. :tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#7 Inlägg av Tommy Gsson »

blacken skrev:Om nu fallet så är att den i stort sett passar rakt av, hur luska ut om fallet så är?
Vad talar vi för summa av rikdaleros för den?
Om du kommer och hämtar dom så är dom dina om du tar med dig resterna av min reservdelsmotor också :wink:
Tommy
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 977
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#8 Inlägg av lappen »

blacken skrev:Dilemmat är just min årsmodell.
Menar du "din årsmodell" 1992, eller "din generation"? Vi tillhör samma årsmodell MC mässigt.... Vad är specifikt med just 92? Trodde 90-93 var i princip samma, förutom det med justerbar framfjädring från 92 (?)...?
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#9 Inlägg av blacken »

lappen skrev:
blacken skrev:Dilemmat är just min årsmodell.
Menar du "din årsmodell" 1992, eller "din generation"? Vi tillhör samma årsmodell MC mässigt.... Vad är specifikt med just 92? Trodde 90-93 var i princip samma, förutom det med justerbar framfjädring från 92 (?)...?
Det stämmer i stort sett, utom förgaseriet, 90-91, 92-93, och sedan 94 uppåt skiljer dom olika modellerna åt, 94 och uppåt så fick knasarna mindre halsdiameter, och givetvis så är 92-93 någon sorts specialmodell i varjefall sett till tillgång och pris. Har rotat som ett påtänd tryffelsvin på nätet i ett år snart.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#10 Inlägg av blacken »

Tommy Gsson skrev:
blacken skrev:Om nu fallet så är att den i stort sett passar rakt av, hur luska ut om fallet så är?
Vad talar vi för summa av rikdaleros för den?
Om du kommer och hämtar dom så är dom dina om du tar med dig resterna av min reservdelsmotor också :wink:
Tommy
Hmm, låter både taget och gjutet, ska bara försöka att låna en skrinda så man kan ta sig dit.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#11 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
lappen skrev:
blacken skrev:Dilemmat är just min årsmodell.
Menar du "din årsmodell" 1992, eller "din generation"? Vi tillhör samma årsmodell MC mässigt.... Vad är specifikt med just 92? Trodde 90-93 var i princip samma, förutom det med justerbar framfjädring från 92 (?)...?
Det stämmer i stort sett, utom förgaseriet, 90-91, 92-93, och sedan 94 uppåt skiljer dom olika modellerna åt, 94 och uppåt så fick knasarna mindre halsdiameter, och givetvis så är 92-93 någon sorts specialmodell i varjefall sett till tillgång och pris. Har rotat som ett påtänd tryffelsvin på nätet i ett år snart.
Ja, det är verkligen ett dilemma. Om du tar dig till nån Hondadealer så frågar dom bara efter reservdelsnummer. Förr hade gubbarna lite koll vad som passar på vad, men idag är det unga grabbar som bara läser innantill på skärmen.

En möjlighet skulle kunna vara att slinka in på Roffes, han brukar ha koll på lite av varje. Men Viffer är kanske för nytt :wink:
En annn variant är att höra med gubbarna på Tälje Marin & MC eller MC-Proffsen i Hägersten. Dom har varit med ett tag och kan möjligen ha koll. Detsamma gäller Danny på Örby MC, om han jobbar kvar där.

Har du kollat numren på husen så att det inte bara är bestyckningen som skiljer?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#12 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
lappen skrev:
blacken skrev:Dilemmat är just min årsmodell.
Menar du "din årsmodell" 1992, eller "din generation"? Vi tillhör samma årsmodell MC mässigt.... Vad är specifikt med just 92? Trodde 90-93 var i princip samma, förutom det med justerbar framfjädring från 92 (?)...?
Det stämmer i stort sett, utom förgaseriet, 90-91, 92-93, och sedan 94 uppåt skiljer dom olika modellerna åt, 94 och uppåt så fick knasarna mindre halsdiameter, och givetvis så är 92-93 någon sorts specialmodell i varjefall sett till tillgång och pris. Har rotat som ett påtänd tryffelsvin på nätet i ett år snart.
Artnr på tex cmsnl.com är alltså inte samma på gen 1990-1993?
Är det korrekt uppfattat?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#13 Inlägg av blacken »

Artnr på tex cmsnl.com
Min modell heter 750fn och detta får man som svar på den sidan.
https://www.cmsnl.com/search/index.php? ... n&spbmvin=
Och har du observerat priserna dom har? liasom ljusår utanför en Svensk fattigpankis ekonomi.
https://www.cmsnl.com/honda-vfr750f-199 ... 011mt4000/
Nästan 400 Bupp för EN! nålventil, sedan så ska man ha packningar och lite annat.
Om man jämför med 88:an brygga
https://www.ebay.com/itm/Honda-VFR750-F ... 6h&vxp=mtr
Just där för så funderar jag på att byta till en annan brygga som inte är så djävla ohemultskitapsvindyrt i reservdelar, samt att den finns delar till den i Svedala
Senast redigerad av blacken den fre feb 23, 2018 12:46, redigerad totalt 1 gånger.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#14 Inlägg av adrian_vg »

Får inte upp nånting på din länk.

Testa detta kanske?
https://www.cmsnl.com/honda-vfr750f-199 ... partslist/

Vilken del är det du söker?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#15 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Får inte upp nånting på din länk.

Testa detta kanske?
https://www.cmsnl.com/honda-vfr750f-199 ... partslist/

Vilken del är det du söker?
Nålventiler i första hand, sedan lite packningar och sådant som behövs för att få i hop skiten
Att du inte fick upp någonting, beror på att modellen "FN" inte finns hos dom.
Och som tidigare sagt, dom är skitdyra + dom utomlands, delpröjs funkar inte..
.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Skriv svar