Tjurig GPX600

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
kebne
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor apr 19, 2007 07:29
Ort: Umeå

Tjurig GPX600

#1 Inlägg av kebne »

Hepp. Vid förra övningskörningen för två veckor sen så välte frugan GPXen på lågfartsdelen. Den surade i fem tio sekunder och hoppade sen igång igen. Fem minuter senare dog den o vägrade starta. Trodde vi skulle få hämta släp men den hoppade igång igen o rullade på milen hem.

Idag skulle vi öva igen. Den funkade i 5 minuter så för tillfället håller jag på att leda den hem (efter att ha varit hem o bytt om till lättare kläder) [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND COLD SWEAT]

Blir väl felsökning men lite rådvill innan jag lyft på panelerna. Någon som kan ge en ledtråd?

Om inte annat skönt med en paus i ledandet.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Tjurig GPX600

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

kebne skrev:Hepp. Vid förra övningskörningen för två veckor sen så välte frugan GPXen på lågfartsdelen. Den surade i fem tio sekunder och hoppade sen igång igen. Fem minuter senare dog den o vägrade starta. Trodde vi skulle få hämta släp men den hoppade igång igen o rullade på milen hem.

Idag skulle vi öva igen. Den funkade i 5 minuter så för tillfället håller jag på att leda den hem (efter att ha varit hem o bytt om till lättare kläder) [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND COLD SWEAT]

Blir väl felsökning men lite rådvill innan jag lyft på panelerna. Någon som kan ge en ledtråd?

Om inte annat skönt med en paus i ledandet.
Verkar vara ett väldigt konstigt ibland-fel. Såna är kul - Inte!
Normalt när man lägger omkull en förgasarhoj så brukar det leda till att den surar, men det är oftast lätt avhjälpt genom att utan choke ge full gas och trycka på starten. Det ventilerar ut överskottssoppan. OBS! Släpp gasen snabbt när den tänder.
Samma metod kan även användas om man kör soppatorsk, fast då även med full choke.

Vad ditt fel kan bero på är rätt svårt. Nån slang som har kommit i kläm. En elkabel som har kommit i kläm och kortsluter. Tankventilationen som har blivit igensatt, prova att öppna tanklocket när den lägger av och lyssna om det pyser.
Är det vakuumkran på den? Kolla isf så att slangen sitter på plats och inte är knäckt.

Om inget annat hjälper, ta ur ett stift och kolla så det finns gnista. Men det brukar inte generera ibland-fel, utan det är troligen nån skitgrej. Nackdelen är att såna kan vara svåra att lokalisera och felsökning kan i princip bara göras när felet är närvarande.

En helt sak bara.
Jag har inte riktigt fattat mig på dina text-smiliesar. Varför inte använda dom som finns? Behöver du fler så kan du bildgoogla "smiley" eller så har jag en hel bunt (även icke-pk) smiliesar som jag skulle kunna skicka till dig, men då måste du ha nånstans att lägga upp dom.

:ot Jag har själv funderat på att lägga upp dom genom att skapa nån arkivsida på min webb. Problemet är att jag inte har nåt webbredigeringsprogram just nu. Det är sagt att mitt OS ska uppdateras till version 11 inom kort https://www.freebsd.org/releases/11.0R/schedule.html (nästa vecka med lite tur) och jag hoppas att det kommer innebära att BlueGriffon då dyker upp i repositoryn.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
kebne
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor apr 19, 2007 07:29
Ort: Umeå

Tjurig GPX600

#3 Inlägg av kebne »

Har haft problem med tankventilationen tidigare en klämd slang som gjorde så hela hojen tjöt som när man tömmer en ballong på luft. Så har testat öppna tanklocket några gånger. Ja vakumkranen är misstänkt eftersom det känns som hojen ej får soppa.

Å det andra. Använder mig av appen tapatalk i min iphone. Infogar smilisar via dess tangentbord så antagligen förstår ej tapatalk dessa. Kunde förstås leta upp smileys o lägga in via bbcode men känns osmidigt.

Kör du xfce eller?

Pysslar själv mkt med cms systemet Drupal på jobbet så om du inte testat dylika så rekommenderar jag det. Joomla och Wordpress är två andra starka kandidater.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Tjurig GPX600

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

kebne skrev:Å det andra. Använder mig av appen tapatalk i min iphone. Infogar smilisar via dess tangentbord så antagligen förstår ej tapatalk dessa. Kunde förstås leta upp smileys o lägga in via bbcode men känns osmidigt.
Aha, då jag förstå :wink:
Kör du xfce eller?

Pysslar själv mkt med cms systemet Drupal på jobbet så om du inte testat dylika så rekommenderar jag det. Joomla och Wordpress är två andra starka kandidater.
XFCE är bara en skrivbordshanterare av många. Jag kör PC-BSD (kommer att döpas om till TrueOS iom version 11) med KDE som skrivbordshanterare.
Dom har även en egenutvecklad väldigt lättviktig skrivbordshanterare som heter Lumina (ska inte blandas ihop med Pyttemjuks Lumia smartfånar) som jag ska testa när jag får igång mig lilla 10" notebook vars nya AMD Radeon HD 8180G grafikkort PC-BSD:s nuvarande system tyvärr inte stöder. Dom kör ju inte "bleeding edge" som Linux utan testar ut allt så det verkligen funkar innan dom släpper det. Jag körde in Linux Mint i den så längre, men trots att det är en av de större distributionerna så är det helt värdo.

Sökte just i repositoryn och Drupal finns där fast under namnet Drush tillsammans med QTM och Drivel, men jag har ingen större användning av dom programverktygen liksom inte heller Wordpress eller mitt webbhotells (Surftown) egen hemsidesbyggare (vet inte ens vad den heter) för hela min hemsida bygger på hemmagjorda HTML-filer och att göra om allt i nåt hemsidesprogram eller nåt annat programverktyg skulle innebära ett helsikes jobb.

Jag har f.ö. tagit över som webbmaster för en annan hemsida som just är byggd i nåt färdigt hemsidesprogram, men jag är inte alls nöjd med det eftersom det är ganska starkt begränsande för vad man kan göra. Fördelen är att man inte behöver ha några speciella kunskaper eftersom allt bygger på färdiga mallar, men det är också nackdelen.

Min hemsida är byggd i FrontPage (alltså WYSIWYG) eftersom jag vill se vad jag gör utan att behöva ta upp sidan i webbläsaren. Sen redigerar jag manuellt för att ta bort all skräpkod som FP genererar, fast just den biten går rätt fort.
Så eftersom sidan är byggd på det sättet vill jag fortsätta med det och inte behöva bygga om allt, speciellt som sidan idag är ganska omfattande med flera underavdelningar.

Mig veterligen finns det idag bara två open source WYSIWYG redigerare. Det är KompoZer som är föråldrad och inte uppdateras längre och den nya BlueGriffon som jag hoppas ska bli tillgänglig snart.
Det som finns idag är BlueFish, men det är ingen WYSIWYG utan bygger på ren HTML-kodning. Jag kan iofs det, men det är bra mycket jobbigare och tar betydligt längre tid, dessutom vill jag som sagt kunna se vad jag gör och det gör jag inte i den.

Det vart en lång redogörelse det här och inte alls on topic för ämnet så Adrian kommer nog att skära tänder, men det bjuder jag på :wink: :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
kebne
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor apr 19, 2007 07:29
Ort: Umeå

Re: Tjurig GPX600

#5 Inlägg av kebne »

Har också jobbat med Frontpage o visst det har sin charm. True os måste nog testas nån gång.

Tur att tråden ligger i off topics då!

Har ej rört GPXen än. Den får stå o skämmas lite mer först.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tjurig GPX600

#6 Inlägg av adrian_vg »

kebne skrev:Har också jobbat med Frontpage o visst det har sin charm. True os måste nog testas nån gång.

Tur att tråden ligger i off topics då!

Har ej rört GPXen än. Den får stå o skämmas lite mer först.
Precis. Skulle just skriva nåt vasst om att återgå till ämnet. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
kebne
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor apr 19, 2007 07:29
Ort: Umeå

Re: Tjurig GPX600

#7 Inlägg av kebne »

GPX:en fick sig lite omsorg idag. Vakumslangen till bränslekranen hade vikt sig så att flödet uteblivit. Bytte till en armerad gummislang o hoppas det håller bättre.

Skriv svar