Sida 2 av 3

Re: Bilar och hur dåliga de är

Postat: tor maj 12, 2016 21:43
av Jonher
tersan skrev:Gamla lyxbilar kan förstås krångla en del, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på mängden elmojänger i dem.
ALLA bilar kan krångla!
Jag tror bil betyder "stort problem" på latin :(

Re: Bilar och hur dåliga de är

Postat: tor maj 12, 2016 21:46
av Tyrannosaurus
blacken skrev:
adrian_vg skrev:Har du en bil, Blacken?
Vad för någon isf?
Är i "mellan bil" för närvarande, men en 945 skulle sitta fint...
Billig att köpa, men törstigt elände. Men 945 lättryckaren är kul och det finns ett billigt och enkelt trick att göra den ännu kuligare :twisted:

Det som behövs:
1 st. 2 mm Y-nippel i plast (en större nippel eller att bara dra av slangen resulterar i att tryckvakten går in och slår ifrån).
1 st. 10 cm gummislang.

Dra av styrslangen till wastegaten, trä på Y-nippeln och koppla gummislangen på originalnippeln och låt stolpen på Y:et på Y-nippeln gå ut i luften.

Resultat: De 135 originalhästarna vid 6000 rpm förvandlas hastigt och lustigt till 180 hästar vid 2500 rpm, men oj vad det spikar i vissa lägen för knacksensorn vill då inte alls vara med i matchen :twisted:

Men kul blir den, för att inte säga heltossig och skogsvild. Taxin (automat) jag körde med det fixet ritade på torr asfalt, gjorde mätaren ut utan att blinka och lämnade en Ford Sierra Cosworth efter sig vars ägare inte alls såg glad ut efter att ha blivit rejält rastad av en original 945 taxi. Nä vi körde inte så med kunder, om det inte var unga grabbar som sa:
- Aha, en lättrycksturbo, går den nåt dá?
- Jodå!
- Å jääävlar! (likbleka, men i ett sånt läge fick man bra dricks) :lol:

Två övriga intressanta effekter av nipplingen:
1. Bilen blir lite snålare.
2. Lite gasande resulterar i knallröd, nästan vit genomskinlig lysande turbo och man får i det läget absolut inte stänga av motorn för då tvärskär turbon. Utan den ska gå på tomgång tills turbon slutar lysa och fläkten stannar av sig själv.

Re: Bilar och hur dåliga de är

Postat: fre maj 13, 2016 06:15
av M@rtini
Tyrannosaurus skrev:2. Den ska inte paja ihop om man inte servar den slaviskt.
Och då köpte du en BMW som är erkänt kinkiga med olja och service om man inte ska haverera kammarna. :fakta :huvet

Re: Bilar och hur dåliga de är

Postat: fre maj 13, 2016 09:41
av blacken
Det som behövs:
1 st. 2 mm Y-nippel i plast (en större nippel eller att bara dra av slangen resulterar i att tryckvakten går in och slår ifrån).
1 st. 10 cm gummislang.
Ahhh, gamla "Turbo +" var ett tag sedan :D
Och då köpte du en BMW som är erkänt kinkiga med olja och service om man inte ska haverera kammarna. :fakta :huvet
För att inte tala om rost och växellådor :lol:

Re: Bilar och hur dåliga de är

Postat: fre maj 13, 2016 17:07
av vtrib
Vi har en Passat 1.9 tdi från 2000 med 490.085 km på klokkan och en Bora 1.6 frå 1999 med 334.200.

Dom fungerar hur bra som helst. :banana

Men ja, kam rem vid 100.000.

Ib

Re: Bilar och hur dåliga de är

Postat: sön maj 15, 2016 15:20
av Tyrannosaurus
M@rtini skrev:
Tyrannosaurus skrev:2. Den ska inte paja ihop om man inte servar den slaviskt.
Och då köpte du en BMW som är erkänt kinkiga med olja och service om man inte ska haverera kammarna. :fakta :huvet
Inte alls. Kör på syntet 5W-40 och byter en gång/år, inga problem alls.
Kammarna är kedjedrivna med två kedjor, en till avgas och den andra mellan kammarna och ventilerna har hydrauliska lyftare så dom behöver man aldrig röra (önskar jag hade det på hojen, för där har jag haft större problem med kammarna :cEvil: ). Det som möjligen skulle kunna ställa till problem är systemet med dubbel vanos och att det sitter positionssensorer på båda kammarna, men dom har inte tiltat än.
blacken skrev:För att inte tala om rost och växellådor :lol:
Du måste mena 1. Toyota Prius, och 2. Volvo.
1. Tror det var Plus som gjorde en test på en Prius -08, när all plast under var borta så visade det sig att den var så rostig att den nästan bara var att skrota. Bäst rostskydd hade två tyska märken Audi och och ett visst Bayerskt företag. Det andra tyska premiumbilföretaget som också kör bakhjulsdrivet var en rosthög.
2. Volvo hade ju stora problem med sin femväxlade låda, både den vanliga och elektriska.

Det Bayerska företaget hade vissa problem som tidigare automater som det låg någon slags plastkulor i, men det är avskaffat sen länge. Rost gällde nog också äldre modeller före E46 som är helgalvade för jag har inte en rostfläck och min förra utan automat har trots att den står ute i ur och skur, inte tvättas så ofta och körs rätt hårt bara lite ytrost på ena skärmkanten bak.

Sen råkade den iofs ut för oljeläckage och toppen blev skev och fick tas isär och planas, men det berodde mest på nuvarande ägares körstil :wink:
Dom här motorerna helt i aluminium och långa hyvelbänkstoppar ska hanteras ungefär som en hoj men lite varmkörning och vänta med att gasa till den är genomvarm annars är det som att be om problem.

Re: Bilar och hur dåliga de är

Postat: sön maj 15, 2016 15:28
av blacken
Tyrannosaurus skrev:
M@rtini skrev:
Tyrannosaurus skrev:2. Den ska inte paja ihop om man inte servar den slaviskt.
Och då köpte du en BMW som är erkänt kinkiga med olja och service om man inte ska haverera kammarna. :fakta :huvet
Inte alls. Kör på syntet 5W-40 och byter en gång/år, inga problem alls.
Kammarna är kedjedrivna med två kedjor, en till avgas och den andra mellan kammarna och ventilerna har hydrauliska lyftare så dom behöver man aldrig röra (önskar jag hade det på hojen, för där har jag haft större problem med kammarna :cEvil: ). Det som möjligen skulle kunna ställa till problem är systemet med dubbel vanos och att det sitter positionssensorer på båda kammarna, men dom har inte tiltat än.
blacken skrev:För att inte tala om rost och växellådor :lol:
Du måste mena 1. Toyota Prius, och 2. Volvo.
1. Tror det var Plus som gjorde en test på en Prius -08, när all plast under var borta så visade det sig att den var så rostig att den nästan bara var att skrota. Bäst rostskydd hade två tyska märken Audi och och ett visst Bayerskt företag. Det andra tyska premiumbilföretaget som också kör bakhjulsdrivet var en rosthög.
2. Volvo hade ju stora problem med sin femväxlade låda, både den vanliga och elektriska.

Det Bayerska företaget hade vissa problem som tidigare automater som det låg någon slags plastkulor i, men det är avskaffat sen länge. Rost gällde nog också äldre modeller före E46 som är helgalvade för jag har inte en rostfläck och min förra utan automat har trots att den står ute i ur och skur, inte tvättas så ofta och körs rätt hårt bara lite ytrost på ena skärmkanten bak.

Sen råkade den iofs ut för oljeläckage och toppen blev skev och fick tas isär och planas, men det berodde mest på nuvarande ägares körstil :wink:
Dom här motorerna helt i aluminium och långa hyvelbänkstoppar ska hanteras ungefär som en hoj men lite varmkörning och vänta med att gasa till den är genomvarm annars är det som att be om problem.
Nope rost är alla tyska bilars "nemesis" inga rostar så djävligt inte ens "Isabellan" Och har bytt fler manuella lådor på bmw än på saab 99/900.

Re: Bilar och hur dåliga de är

Postat: sön maj 15, 2016 15:38
av Tyrannosaurus
blacken skrev:Nope rost är alla tyska bilars "nemesis" inga rostar så djävligt inte ens "Isabellan" Och har bytt fler manuella lådor på bmw än på saab 99/900.
Om vi snackar BMW av samma generation som Saab 99/900 så kan jag hålla med om att det var rostburkar (Opel kallades ju t.ex. för Gevalia Mellanrost). Men sen dom började helgalva iom E46 vilket ytterligare förbättrades på faceliften från 2002 så har dom tillsammans med Audi legat på topp på antirostligan sen dess.

Re: Bilar och hur dåliga de är

Postat: sön maj 15, 2016 16:31
av adrian_vg
vtrib skrev:Vi har en Passat 1.9 tdi från 2000 med 490.085 km på klokkan och en Bora 1.6 frå 1999 med 334.200.

Dom fungerar hur bra som helst. :banana

Men ja, kam rem vid 100.000.

Ib
Har man fått ordning på oljesludgeproblemen som en del folkor hade?

Re: Bilar och hur dåliga de är

Postat: sön maj 15, 2016 17:21
av vtrib
adrian_vg skrev:
vtrib skrev:Vi har en Passat 1.9 tdi från 2000 med 490.085 km på klokkan och en Bora 1.6 frå 1999 med 334.200.

Dom fungerar hur bra som helst. :banana

Men ja, kam rem vid 100.000.

Ib
Har man fått ordning på oljesludgeproblemen som en del folkor hade?
Största problem är länkarmane fram på Passat´en men dom fleste är bytat til nya. :?
det är 115 hk modellen men med trimbox. 130 hk modellen är ändret på en del punkter i motoren.
När jag fik bytat olja i sista vecka var dom forvånad över hur bra den var.
Boraén är ju en golf och ingen fel på den. Men at byta tändstiftar är jobbigt som..... :shock:

Re: Bilar och hur dåliga de är

Postat: sön maj 15, 2016 18:50
av blacken
adrian_vg skrev:
vtrib skrev:Vi har en Passat 1.9 tdi från 2000 med 490.085 km på klokkan och en Bora 1.6 frå 1999 med 334.200.

Dom fungerar hur bra som helst. :banana

Men ja, kam rem vid 100.000.

Ib
Har man fått ordning på oljesludgeproblemen som en del folkor hade?
Det var flera som hade samma problem, Saab, merca, bmw bl:a och det var "longlife" oljorna som är boven i dramat. Servar man vid 1000-1500 mil med vanlig normal olja istället för "fjörtontusen" mil, så upphör problemet..

Re: Bilar och hur dåliga de är

Postat: sön maj 15, 2016 18:59
av adrian_vg
Om det inte redan hunnit bli för sent.

Varför har man alls kommit på idéen med long-lifeoljor?? :roll:

Re: Bilar och hur dåliga de är

Postat: sön maj 15, 2016 19:28
av tersan
adrian_vg skrev:Om det inte redan hunnit bli för sent.

Varför har man alls kommit på idéen med long-lifeoljor?? :roll:
Långa serviceintervaller är ett bra försäljningsargument för den genomsnittlige bilköparen. ;-)

Re: Bilar och hur dåliga de är

Postat: sön maj 15, 2016 20:22
av Tyrannosaurus
tersan skrev:
adrian_vg skrev:Om det inte redan hunnit bli för sent.

Varför har man alls kommit på idéen med long-lifeoljor?? :roll:
Långa serviceintervaller är ett bra försäljningsargument för den genomsnittlige bilköparen. ;-)
Precis! Svensson (som man sa förr, fast det gäller väl inte längre idag) ser långa serviceintervaller som ett köpargument. Men vad är det egentligen man får? Oljan har ju flera uppgifter där man kan säga att huvuduppgifterna i tur och ordning är:
1. Smörja.
2. Tvätta.
3. Kyla.
4. Rostskydda.

En olja ska smörja utan att molekylerna går sönder, men det klarar nog alla dagens oljor mer eller mindre lika bra även längre en serviceintervallerna. Kyla och rostskydda klarar dom också lika bra.

Men vad är egentligen huvudorsaken till att man byter olja? Framför allt att den blir skitig av sot, koks mm. som förutom det mekaniska slitaget gör att de smörjande molekylerna slits snabbare.

Så hur gör man då för att få en olja att bli longlife? Förutom ev. starkare molekyler så ser man till att den inte blir lika skitig. Så var hamnar skiten? Det blir kvar i motorn! Smart! För oljan är ju iaf ren! :roll:

Det här var en kortkort version i både oljekunskap och enkel logik. För var vill man att skiten ska hamna när man diskar, tvättar kläder, hojen, bilen, fönster, golv eller sig själv för den delen? Vem köper diskmedel, tvättmedel, tvål, schampo mm. vars främsta syfte är att hålla avloppsvattnet rent? Men göra det med bil- eller hojmotorn är ok :roll:
Jag brukar säga att jag har hellre en longlifemotor än longlifeolja.

Re: Bilar och hur dåliga de är

Postat: mån maj 16, 2016 07:48
av adrian_vg
tersan skrev:
adrian_vg skrev:Om det inte redan hunnit bli för sent.

Varför har man alls kommit på idéen med long-lifeoljor?? :roll:
Långa serviceintervaller är ett bra försäljningsargument för den genomsnittlige bilköparen. ;-)
Ah, som 12 åriga-garantier man iaf inte kan utnyttja för att det är ett villkor som inte uppfyllts... :huvet