Bilar och hur dåliga de är

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bilar och hur dåliga de är

#31 Inlägg av adrian_vg »

vtrib skrev:Största problem är länkarmane fram på Passat´en men dom fleste är bytat til nya. :?
det är 115 hk modellen men med trimbox. 130 hk modellen är ändret på en del punkter i motoren.
När jag fik bytat olja i sista vecka var dom forvånad över hur bra den var.
Boraén är ju en golf och ingen fel på den. Men at byta tändstiftar är jobbigt som..... :shock:
Är inte länkarmar ett problem på de flesta bilar?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bilar och hur dåliga de är

#32 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
adrian_vg skrev:Har du en bil, Blacken?
Vad för någon isf?
Är i "mellan bil" för närvarande, men en 945 skulle sitta fint...
Hm, tack.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Bilar och hur dåliga de är

#33 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:
adrian_vg skrev:Om det inte redan hunnit bli för sent.

Varför har man alls kommit på idéen med long-lifeoljor?? :roll:
Långa serviceintervaller är ett bra försäljningsargument för den genomsnittlige bilköparen. ;-)
Ah, som 12 åriga-garantier man iaf inte kan utnyttja för att det är ett villkor som inte uppfyllts... :huvet
Exakt! :D
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Bilar och hur dåliga de är

#34 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
vtrib skrev:Största problem är länkarmane fram på Passat´en men dom fleste är bytat til nya. :?
det är 115 hk modellen men med trimbox. 130 hk modellen är ändret på en del punkter i motoren.
När jag fik bytat olja i sista vecka var dom forvånad över hur bra den var.
Boraén är ju en golf och ingen fel på den. Men at byta tändstiftar är jobbigt som..... :shock:
Är inte länkarmar ett problem på de flesta bilar?
Inte länkarmen "per se" utan styr/spindellederna som sitter på "armarna" rasar, fast idag så sitter allt oftare leden fast monterad på specifik del, inte som tidigare då man kunde byta enbart själva leden. Ytterligare "one up" för äldre fordon typ Volvo 740/940 där så kan man fortfarande byta enbart lederna utan att behöva tjacka halva bilen för den sakens skull.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bilar och hur dåliga de är

#35 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:Ah, som 12 åriga-garantier man iaf inte kan utnyttja för att det är ett villkor som inte uppfyllts... :huvet
Exakt! :D
Som tex rostskyddsgarantier man inte kan utnyttja, för att garantierna gäller enbart genomrostning... :gnissla
Vill minnas att Mercedes hade den sortens garantier med de där modellerna som rostade så magnifikt mycket i mitten på 00-talet.
blacken skrev:Inte länkarmen "per se" utan styr/spindellederna som sitter på "armarna" rasar, fast idag så sitter allt oftare leden fast monterad på specifik del, inte som tidigare då man kunde byta enbart själva leden. Ytterligare "one up" för äldre fordon typ Volvo 740/940 där så kan man fortfarande byta enbart lederna utan att behöva tjacka halva bilen för den sakens skull.
Fördel för ägaren, men kanske inte en helt bra fördel generellt då styrningen blir ganska vag med många lösa delar.
Vill minnas att fadrens 240 jag ärvde efter hans bortgång var milt sagt diffus i styrningen... :roll:

Och i andra nyheter har motorlampan hållit sig släckt sen jag bytte VVT-solenoiden på fruns V70, förra veckan.
Subaru Legacyerna får kanske vänta ett tag till.
Iaf tills nästa gång nåt händer med bilen...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Bilar och hur dåliga de är

#36 Inlägg av blacken »

ördel för ägaren, men kanske inte en helt bra fördel generellt då styrningen blir ganska vag med många lösa delar.
Vill minnas att fadrens 240 jag ärvde efter hans bortgång var milt sagt diffus i styrningen...
Ehhh? där så snubblade du när du tänkte? Typiskt Måndagar :)
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bilar och hur dåliga de är

#37 Inlägg av adrian_vg »

Vad för något??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Bilar och hur dåliga de är

#38 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Vad för något??
Att snubbla när man tänker, är bara mänskligt :lol: ...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bilar och hur dåliga de är

#39 Inlägg av adrian_vg »

Vad snubblade jag på?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Bilar och hur dåliga de är

#40 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Vad snubblade jag på?
Fördel för ägaren, men kanske inte en helt bra fördel generellt då styrningen blir ganska vag med många lösa delar
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bilar och hur dåliga de är

#41 Inlägg av adrian_vg »

Jag beklagar, men jag förstår inte vad du menar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Bilar och hur dåliga de är

#42 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Jag beklagar, men jag förstår inte vad du menar.
Okej, "gårdagens" framvagnsdetaljer/komponenter är lika stabila och kraftiga som dagens, till och med i en del fall kraftigare och bättre. Så att din "traktor" kändes "vinglig" har inget med dess framvagnsdetaljer att göra, det Volvos "signum" att vara dassig på vägen. Skillnaden är att "gårdagens" var meckbara, medans dagens inte är det, gör inte att dagens skit är bättre "per se" i sin funktion. Och miljötänket lyser med sin frånvaro , typ att när man blir tvungen att kasta ett par kilo aluminum när man ska byta en trasig spindelled, känns ju bra för miljön. Och den spindelleden håller inte bättre än "gårdagens" tvärtom, får intrycket av att dom rasar oftare nu för tiden......
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bilar och hur dåliga de är

#43 Inlägg av adrian_vg »

Aha, tack.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Bilar och hur dåliga de är

#44 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
adrian_vg skrev:Jag beklagar, men jag förstår inte vad du menar.
Okej, "gårdagens" framvagnsdetaljer/komponenter är lika stabila och kraftiga som dagens, till och med i en del fall kraftigare och bättre. Så att din "traktor" kändes "vinglig" har inget med dess framvagnsdetaljer att göra, det Volvos "signum" att vara dassig på vägen. Skillnaden är att "gårdagens" var meckbara, medans dagens inte är det, gör inte att dagens skit är bättre "per se" i sin funktion. Och miljötänket lyser med sin frånvaro , typ att när man blir tvungen att kasta ett par kilo aluminum när man ska byta en trasig spindelled, känns ju bra för miljön. Och den spindelleden håller inte bättre än "gårdagens" tvärtom, får intrycket av att dom rasar oftare nu för tiden......
Det där beror nog helt enkelt på att det är lättare grejer nuförtiden och därmed lägre ofjädrat vikt och bättre väghållning, men det får man betala för i form av klenare grejer som lättare går sönder/blir glapp.

Sen är det iofs fler grejer som spelar in som t.ex. stötdämperi och inte minst Volvo 240/740/940:s stela bakaxlar som gör att det nästan känns som om skiten ska välta om man tar en kurva lite inspirerat. Nu brukar dom visserligen inte välta som en Merca VältKlasse, men det känns så https://www.youtube.com/watch?v=Um-XlKerWvA
:shock: https://www.youtube.com/watch?v=7Dj1MxMW0QQ

Det är bara att jämföra Volvo 940 och 960 som har delad bakaxel, det är en enorm skillnad på hur dom uppför sig på vägen. Men å andra sidan brukar traktorer inte ha delad bakaxel https://www.youtube.com/watch?v=bkdReo4-nd0 :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar