Bilar och hur dåliga de är

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Jonher
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 395
Blev medlem: mån jun 24, 2013 22:18
Ort: Älta

Re: Bilar och hur dåliga de är

#16 Inlägg av Jonher »

tersan skrev:Gamla lyxbilar kan förstås krångla en del, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på mängden elmojänger i dem.
ALLA bilar kan krångla!
Jag tror bil betyder "stort problem" på latin :(
Never ride faster than your guardian angel can fly

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Bilar och hur dåliga de är

#17 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
adrian_vg skrev:Har du en bil, Blacken?
Vad för någon isf?
Är i "mellan bil" för närvarande, men en 945 skulle sitta fint...
Billig att köpa, men törstigt elände. Men 945 lättryckaren är kul och det finns ett billigt och enkelt trick att göra den ännu kuligare :twisted:

Det som behövs:
1 st. 2 mm Y-nippel i plast (en större nippel eller att bara dra av slangen resulterar i att tryckvakten går in och slår ifrån).
1 st. 10 cm gummislang.

Dra av styrslangen till wastegaten, trä på Y-nippeln och koppla gummislangen på originalnippeln och låt stolpen på Y:et på Y-nippeln gå ut i luften.

Resultat: De 135 originalhästarna vid 6000 rpm förvandlas hastigt och lustigt till 180 hästar vid 2500 rpm, men oj vad det spikar i vissa lägen för knacksensorn vill då inte alls vara med i matchen :twisted:

Men kul blir den, för att inte säga heltossig och skogsvild. Taxin (automat) jag körde med det fixet ritade på torr asfalt, gjorde mätaren ut utan att blinka och lämnade en Ford Sierra Cosworth efter sig vars ägare inte alls såg glad ut efter att ha blivit rejält rastad av en original 945 taxi. Nä vi körde inte så med kunder, om det inte var unga grabbar som sa:
- Aha, en lättrycksturbo, går den nåt dá?
- Jodå!
- Å jääävlar! (likbleka, men i ett sånt läge fick man bra dricks) :lol:

Två övriga intressanta effekter av nipplingen:
1. Bilen blir lite snålare.
2. Lite gasande resulterar i knallröd, nästan vit genomskinlig lysande turbo och man får i det läget absolut inte stänga av motorn för då tvärskär turbon. Utan den ska gå på tomgång tills turbon slutar lysa och fläkten stannar av sig själv.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Bilar och hur dåliga de är

#18 Inlägg av M@rtini »

Tyrannosaurus skrev:2. Den ska inte paja ihop om man inte servar den slaviskt.
Och då köpte du en BMW som är erkänt kinkiga med olja och service om man inte ska haverera kammarna. :fakta :huvet
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Bilar och hur dåliga de är

#19 Inlägg av blacken »

Det som behövs:
1 st. 2 mm Y-nippel i plast (en större nippel eller att bara dra av slangen resulterar i att tryckvakten går in och slår ifrån).
1 st. 10 cm gummislang.
Ahhh, gamla "Turbo +" var ett tag sedan :D
Och då köpte du en BMW som är erkänt kinkiga med olja och service om man inte ska haverera kammarna. :fakta :huvet
För att inte tala om rost och växellådor :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

vtrib
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: sön mar 16, 2014 12:09
Ort: Sjöbo

Re: Bilar och hur dåliga de är

#20 Inlägg av vtrib »

Vi har en Passat 1.9 tdi från 2000 med 490.085 km på klokkan och en Bora 1.6 frå 1999 med 334.200.

Dom fungerar hur bra som helst. :banana

Men ja, kam rem vid 100.000.

Ib

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Bilar och hur dåliga de är

#21 Inlägg av Tyrannosaurus »

M@rtini skrev:
Tyrannosaurus skrev:2. Den ska inte paja ihop om man inte servar den slaviskt.
Och då köpte du en BMW som är erkänt kinkiga med olja och service om man inte ska haverera kammarna. :fakta :huvet
Inte alls. Kör på syntet 5W-40 och byter en gång/år, inga problem alls.
Kammarna är kedjedrivna med två kedjor, en till avgas och den andra mellan kammarna och ventilerna har hydrauliska lyftare så dom behöver man aldrig röra (önskar jag hade det på hojen, för där har jag haft större problem med kammarna :cEvil: ). Det som möjligen skulle kunna ställa till problem är systemet med dubbel vanos och att det sitter positionssensorer på båda kammarna, men dom har inte tiltat än.
blacken skrev:För att inte tala om rost och växellådor :lol:
Du måste mena 1. Toyota Prius, och 2. Volvo.
1. Tror det var Plus som gjorde en test på en Prius -08, när all plast under var borta så visade det sig att den var så rostig att den nästan bara var att skrota. Bäst rostskydd hade två tyska märken Audi och och ett visst Bayerskt företag. Det andra tyska premiumbilföretaget som också kör bakhjulsdrivet var en rosthög.
2. Volvo hade ju stora problem med sin femväxlade låda, både den vanliga och elektriska.

Det Bayerska företaget hade vissa problem som tidigare automater som det låg någon slags plastkulor i, men det är avskaffat sen länge. Rost gällde nog också äldre modeller före E46 som är helgalvade för jag har inte en rostfläck och min förra utan automat har trots att den står ute i ur och skur, inte tvättas så ofta och körs rätt hårt bara lite ytrost på ena skärmkanten bak.

Sen råkade den iofs ut för oljeläckage och toppen blev skev och fick tas isär och planas, men det berodde mest på nuvarande ägares körstil :wink:
Dom här motorerna helt i aluminium och långa hyvelbänkstoppar ska hanteras ungefär som en hoj men lite varmkörning och vänta med att gasa till den är genomvarm annars är det som att be om problem.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Bilar och hur dåliga de är

#22 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:
M@rtini skrev:
Tyrannosaurus skrev:2. Den ska inte paja ihop om man inte servar den slaviskt.
Och då köpte du en BMW som är erkänt kinkiga med olja och service om man inte ska haverera kammarna. :fakta :huvet
Inte alls. Kör på syntet 5W-40 och byter en gång/år, inga problem alls.
Kammarna är kedjedrivna med två kedjor, en till avgas och den andra mellan kammarna och ventilerna har hydrauliska lyftare så dom behöver man aldrig röra (önskar jag hade det på hojen, för där har jag haft större problem med kammarna :cEvil: ). Det som möjligen skulle kunna ställa till problem är systemet med dubbel vanos och att det sitter positionssensorer på båda kammarna, men dom har inte tiltat än.
blacken skrev:För att inte tala om rost och växellådor :lol:
Du måste mena 1. Toyota Prius, och 2. Volvo.
1. Tror det var Plus som gjorde en test på en Prius -08, när all plast under var borta så visade det sig att den var så rostig att den nästan bara var att skrota. Bäst rostskydd hade två tyska märken Audi och och ett visst Bayerskt företag. Det andra tyska premiumbilföretaget som också kör bakhjulsdrivet var en rosthög.
2. Volvo hade ju stora problem med sin femväxlade låda, både den vanliga och elektriska.

Det Bayerska företaget hade vissa problem som tidigare automater som det låg någon slags plastkulor i, men det är avskaffat sen länge. Rost gällde nog också äldre modeller före E46 som är helgalvade för jag har inte en rostfläck och min förra utan automat har trots att den står ute i ur och skur, inte tvättas så ofta och körs rätt hårt bara lite ytrost på ena skärmkanten bak.

Sen råkade den iofs ut för oljeläckage och toppen blev skev och fick tas isär och planas, men det berodde mest på nuvarande ägares körstil :wink:
Dom här motorerna helt i aluminium och långa hyvelbänkstoppar ska hanteras ungefär som en hoj men lite varmkörning och vänta med att gasa till den är genomvarm annars är det som att be om problem.
Nope rost är alla tyska bilars "nemesis" inga rostar så djävligt inte ens "Isabellan" Och har bytt fler manuella lådor på bmw än på saab 99/900.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Bilar och hur dåliga de är

#23 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:Nope rost är alla tyska bilars "nemesis" inga rostar så djävligt inte ens "Isabellan" Och har bytt fler manuella lådor på bmw än på saab 99/900.
Om vi snackar BMW av samma generation som Saab 99/900 så kan jag hålla med om att det var rostburkar (Opel kallades ju t.ex. för Gevalia Mellanrost). Men sen dom började helgalva iom E46 vilket ytterligare förbättrades på faceliften från 2002 så har dom tillsammans med Audi legat på topp på antirostligan sen dess.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bilar och hur dåliga de är

#24 Inlägg av adrian_vg »

vtrib skrev:Vi har en Passat 1.9 tdi från 2000 med 490.085 km på klokkan och en Bora 1.6 frå 1999 med 334.200.

Dom fungerar hur bra som helst. :banana

Men ja, kam rem vid 100.000.

Ib
Har man fått ordning på oljesludgeproblemen som en del folkor hade?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

vtrib
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: sön mar 16, 2014 12:09
Ort: Sjöbo

Re: Bilar och hur dåliga de är

#25 Inlägg av vtrib »

adrian_vg skrev:
vtrib skrev:Vi har en Passat 1.9 tdi från 2000 med 490.085 km på klokkan och en Bora 1.6 frå 1999 med 334.200.

Dom fungerar hur bra som helst. :banana

Men ja, kam rem vid 100.000.

Ib
Har man fått ordning på oljesludgeproblemen som en del folkor hade?
Största problem är länkarmane fram på Passat´en men dom fleste är bytat til nya. :?
det är 115 hk modellen men med trimbox. 130 hk modellen är ändret på en del punkter i motoren.
När jag fik bytat olja i sista vecka var dom forvånad över hur bra den var.
Boraén är ju en golf och ingen fel på den. Men at byta tändstiftar är jobbigt som..... :shock:

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Bilar och hur dåliga de är

#26 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
vtrib skrev:Vi har en Passat 1.9 tdi från 2000 med 490.085 km på klokkan och en Bora 1.6 frå 1999 med 334.200.

Dom fungerar hur bra som helst. :banana

Men ja, kam rem vid 100.000.

Ib
Har man fått ordning på oljesludgeproblemen som en del folkor hade?
Det var flera som hade samma problem, Saab, merca, bmw bl:a och det var "longlife" oljorna som är boven i dramat. Servar man vid 1000-1500 mil med vanlig normal olja istället för "fjörtontusen" mil, så upphör problemet..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bilar och hur dåliga de är

#27 Inlägg av adrian_vg »

Om det inte redan hunnit bli för sent.

Varför har man alls kommit på idéen med long-lifeoljor?? :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Bilar och hur dåliga de är

#28 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Om det inte redan hunnit bli för sent.

Varför har man alls kommit på idéen med long-lifeoljor?? :roll:
Långa serviceintervaller är ett bra försäljningsargument för den genomsnittlige bilköparen. ;-)
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Bilar och hur dåliga de är

#29 Inlägg av Tyrannosaurus »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:Om det inte redan hunnit bli för sent.

Varför har man alls kommit på idéen med long-lifeoljor?? :roll:
Långa serviceintervaller är ett bra försäljningsargument för den genomsnittlige bilköparen. ;-)
Precis! Svensson (som man sa förr, fast det gäller väl inte längre idag) ser långa serviceintervaller som ett köpargument. Men vad är det egentligen man får? Oljan har ju flera uppgifter där man kan säga att huvuduppgifterna i tur och ordning är:
1. Smörja.
2. Tvätta.
3. Kyla.
4. Rostskydda.

En olja ska smörja utan att molekylerna går sönder, men det klarar nog alla dagens oljor mer eller mindre lika bra även längre en serviceintervallerna. Kyla och rostskydda klarar dom också lika bra.

Men vad är egentligen huvudorsaken till att man byter olja? Framför allt att den blir skitig av sot, koks mm. som förutom det mekaniska slitaget gör att de smörjande molekylerna slits snabbare.

Så hur gör man då för att få en olja att bli longlife? Förutom ev. starkare molekyler så ser man till att den inte blir lika skitig. Så var hamnar skiten? Det blir kvar i motorn! Smart! För oljan är ju iaf ren! :roll:

Det här var en kortkort version i både oljekunskap och enkel logik. För var vill man att skiten ska hamna när man diskar, tvättar kläder, hojen, bilen, fönster, golv eller sig själv för den delen? Vem köper diskmedel, tvättmedel, tvål, schampo mm. vars främsta syfte är att hålla avloppsvattnet rent? Men göra det med bil- eller hojmotorn är ok :roll:
Jag brukar säga att jag har hellre en longlifemotor än longlifeolja.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bilar och hur dåliga de är

#30 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:Om det inte redan hunnit bli för sent.

Varför har man alls kommit på idéen med long-lifeoljor?? :roll:
Långa serviceintervaller är ett bra försäljningsargument för den genomsnittlige bilköparen. ;-)
Ah, som 12 åriga-garantier man iaf inte kan utnyttja för att det är ett villkor som inte uppfyllts... :huvet
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar