Skyll dig själv. En V70 är inte kul ens när den fungerar.adrian_vg skrev:Önskar jag kunde applicera det där på fruns V70...

Moderator: adrian_vg
Skyll dig själv. En V70 är inte kul ens när den fungerar.adrian_vg skrev:Önskar jag kunde applicera det där på fruns V70...
Den var billig, stor och vi behövde en större bil snabbt.tersan skrev:Skyll dig själv. En V70 är inte kul ens när den fungerar.adrian_vg skrev:Önskar jag kunde applicera det där på fruns V70...(Ja, jag vet vad jag talar om. Är uppväxt i V***o-familj och både far och bror kör V70).
Å du tror att "Onödig Plåt Efter Landsväg" är bättre än Vovvovadrian_vg skrev:Den var billig, stor och vi behövde en större bil snabbt.tersan skrev:Skyll dig själv. En V70 är inte kul ens när den fungerar.adrian_vg skrev:Önskar jag kunde applicera det där på fruns V70...(Ja, jag vet vad jag talar om. Är uppväxt i V***o-familj och både far och bror kör V70).
Jag har lärt mig läxan. Nästa får bli nån Opel eller nåt japanskt.
Jag har kompisar som gillar Subaru. Ingen vidare upplevd kvalitet, men kul att köra och håller bra mekaniskt. Dock ganska eftertraktade som begagnade, vilket håller priserna uppe (bra om man ska sälja, mindre kul vid köp...).adrian_vg skrev:Tittar på Subaru Legacy 2.0 från 2006, med automatlåda.
Hittat en hos en handlare för lite under 45 kkr, som gått runt 24k mil, samt en annan alldeles där jag bor för strax under 60k kr som gått 5k mil mindre.
Enda problemet med bilar är egentligen att det är för mycket skit i dom som kan gå sönder.adrian_vg skrev:Sabla bilar...
Bytte VVT-solenoiden på fruns V70 och raderade felkoden, test/bus-körning och avläsning igen visade att allt var ok.
Frågan är nu om man ska passa på att sälja av skiten innan motorlampan börjar lysa igen eller köra tills det händer igen.
För en bil som är värd max 15 kkr på gatan känns verkstadsbesök för definitiv fix(? - givet Volvos V70:s historia med diverse krämpor) inte direkt aktuellt...
Jag gillar inte bilar.
Tror inte att den straffskatten gäller så pass gamla fordon som Volvos 900 serie, och den är faktiskt en kanonskrinda om man får tag i ett exemplar som har skötts ordentligt. Ingen tysk skrinda tar den i hållbarhet eller duglighet. Krocksäkerheten däremot är ju inte helt "up to date" på dom. Men billiga reservdelar och relativt lättmekad. Men nu så sticker jag ut "hakan" en doldis i detta land när det gäller hållbarhet och krocksäkerhet samt prestanda som få har är Saab 9-3 och 9-5 bägge dom har som bekant sina "rötter" i 900 och 9000 som har världsrekord i uthållighet https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_Talladega , bägge har toppbetyg av användare och verkstäder jorden runt, förståss det finns alltid "regeln som bekräfter undantaget" samt dom är väldigt krocksäkra och grädden på moset man får dom för "peanuts", körglädjen ska man inte tala om, få kan hänga dom på kurviga vägar och ju sämre vägen och väglaget blir ju säkrare och skojigare blir bilen. + dom har det bästa motorstyrninssystemet "Trionic". Ett aber finns det dock, GM tvingade på dom sin skit sexa, dom Saabarna är ett stort "no no" . Reservdelar är heller inget problem har det aldrig varit, utan Saab originalservice finns kvar och äradrian_vg skrev:Jag har lite i smyg kollat på 945:or, men det går rykten om att staten ska börja straffskatta äldre bilar from nästa år, inkl bilar som fruns V70-00.
945 drar dock ännu mer soppa än V70:n.
Vår V70 har varit rätt ok om man ska vara ärlig(ish), det är mest elektroniken och ständiga småfel som irriterar.
Bekväm att åka långt i och bagaget är stort, vilket frun uppskattar i jobbet.
Den är dessutom rostfri, hittills, trots sin ålder.
Svärmor har en Toyota Corolla, som fick stå på verkstad bra länge (ca en månad) efter att frun krockat henne bakifrån, pga delar som aldrig kom.
V40:n som vi hade då, var klar på verkstad efter en vecka. Det som tog längst tid att leverera var främre krockbalken som tog hela fem dar på sig från Göteborg till Falun!
Tersan, du nämner tyska märken som är att föredra vid äldre årsmodeller.
Är inte elektroniken ofta ett problem på dessa?
Fel det är Volvo turbos som är törstiga. Saabs "törst" är lite överdriven och kommer ifrån äldre 99/900/9000 og som ställdes fett ifrån fabrik. Följande påståenden finns att läsa här och där om Saab.adrian_vg skrev:Saab är också kända för sina törstiga motorer.
Inte mer än på andra bilar av samma årsmodeller, IMHO. Gamla lyxbilar kan förstås krångla en del, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på mängden elmojänger i dem.adrian_vg skrev:Tersan, du nämner tyska märken som är att föredra vid äldre årsmodeller.
Är inte elektroniken ofta ett problem på dessa?
Är i "mellan bil" för närvarande, men en 945 skulle sitta fint...adrian_vg skrev:Har du en bil, Blacken?
Vad för någon isf?