Datorhjälp.

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Datorhjälp.

#16 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Hur ser kondingarna ut?
Gamla vätskebaserade kondensatorer har en tendens att svullna och i värsta fall läcka >> datorpaj >> köp nytt moderkort.
Moderkortet verkar det inte vara nåt fel på och kondingarna ser och känns helt normala, kollade just. Kollade också så att sladden till startknappen inte har lossnat. Men allt ser normalt ut.

Problemet är att datorn är stendöd. När jag kopplar in strömmen händer det absolut ingenting, precis som om jag inte hade haft sladden i. Normalt när jag kopplar in den brukar fläkten snurra igång nån sekund och stanna igen (så gör inte nyare datorer och jag gissar att den inte kommer göra så om jag byter nätagg), sen trycker man på startknappen så går den igång.
Nu vart jag osäker på om det är nätaggfläkten eller chassiefläkten, men när datorn startar går den igång och varvar sen ner sakta.

För att få en uppfattning om årsmodell så har nätagget fläkten bak och ett litet galler neråt. Alla nyare nätagg brukar ha fläkten neråt och ett galler bak. Sen är det olika, vissa har strömbrytare, andra inte. Den har ingen men mitt betydligt nyare XFX-agg på huvuddatorn har det.

Hur som, byter jag agget så blir det nåt billigt skit. Har hittat ett Kolink 300W på Webhallen från under 300:- Den datorn är inte värd mer.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Datorhjälp.

#17 Inlägg av Maciver »

Kan det ha med batteriet på moderkortet att göra? Ett CR batteri. Har för mig att jag har sett ett liknande fel och då var det batteriet.

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Datorhjälp.

#18 Inlägg av Tyrannosaurus »

Maciver skrev:Kan det ha med batteriet på moderkortet att göra? Ett CR batteri. Har för mig att jag har sett ett liknande fel och då var det batteriet.
Nej, vad jag vet är batteriet bara till för att hålla kvar minnet i BIOS och klockan. Om batteriet är slut kanske den inte startar rätt och kommer kanske inte in i OS. Men den ska ju få ström ändå och starta BIOS åtminstone men burken får överhuvudtaget ingen ström. Det är därför jag lutar åt nätagget, men det verkar vara ett skumt iblandfel.
1. Funkar inte.
2. Tog nätagget till butiken - Funkar.
3. Satte tillbaka nätagget.
3a. Strömsladd 1 - Funkar inte.
3b. Strömsladd 2 - Funkar.
4. En tid senare, typ härom dan och idag med strömsladd 2 - Funkar inte.
5. Tog ännu en ny strömsladd 3 (har nu testat med totalt 3 st) - Funkar inte.

Det enda jag kan tänka mig är:
1. Nätagget har varit på väg och gav upp till slut.
2. Strömsladd 1 har brott.
3. Jag tvivlar starkt på att två helt nya strömsladdar, 2 och 3 kan ha brott.

Iblandfel är nog det värsta som finns, gäller samma sak när man meckar hoj. Tar med hela burken till butiken nästa vecka. Funkar den då så har det gått troll i skiten :cEvil:
Jag vill inte köpa ett nytt nätagg om inte det gamla är paj. Men det borde vara paj för jag kan inte komma på nåt annat. Har t.o.m. kollat uttaget hemma med en lampa så det inte har gått en säkring.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Datorhjälp.

#19 Inlägg av Tyrannosaurus »

Lite uppdatering.

Gjorde som jag sa och tog med datorn till butiken - Stendöd!

Så jag köpte ett nytt nätagg och monterade det idag - Pling! Funkar klockrent med strömsladd 1!

Nätagg verkar vara skumma när dom pajar. Funkar ibland och ibland inte innan dom lägger ner helt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar