HondaHasse skrev:Och det gör det tydligenadrian_vg skrev:Alltid retar det någon...
Mitt mål är uppnått.
Moderator: adrian_vg
HondaHasse skrev:Och det gör det tydligenadrian_vg skrev:Alltid retar det någon...
Nu så känner man sig lite tryggare att springa på vederbörande på byn...adrian_vg skrev:Då börjar vi nästa retningsrunda med en lite mer traditionell avatar.
– Yngre ålder är förenat med en större risk. Ju äldre man blir desto mindre risk har man att råka ut för en allvarlig olycka när man åker motorcykel. Så den gamla sanningen om att äldre motorcyklister råkar ut för olyckor, den stämmer alltså inte, säger han till Aktuellt.
Det stämmer till ungefär 45-55 års-åldern. Sen blir man sämre igen.blacken skrev:http://www.expressen.se/motor/var-fjard ... r-korkort/
Vill mer än gärna fokusera på stycket– Yngre ålder är förenat med en större risk. Ju äldre man blir desto mindre risk har man att råka ut för en allvarlig olycka när man åker motorcykel. Så den gamla sanningen om att äldre motorcyklister råkar ut för olyckor, den stämmer alltså inte, säger han till Aktuellt.
Har "misstänkt" detta numera vederlagda fakta ett "bra" tag nu, men har alltid blivit nersablad av vissa besserwissrar, speciellt av den yngre årgången med avsevärt lägre trafik/kunskap/erfarenhet än en del andra som har vistats lååång tid i trafiken och oftast då i en yrkesroll av skiftande karaktär.
Dvs tre påståenden är alltid gällande i verkligheten, 1: "Gammal ÄR äldst" 2: det finns INGA genvägar till erfarenhet och visdom " och 3: "Erfarenhet GER visdom och kunskap"
Dessa tre sanningar är i stort sett utrotat hos befolkningen i detta land i dagens läge. Spexiellt när man hör på massmedia, politiker och en hel del som yttrar sig i och på den allmänna massmedia arenan. Samt när man ser hur illa fler och fler agerar, beteèr sig och kör i trafiken, finns tillfällen när man är klart rädd att ge sig ut på hojen vissa dagar.
Nu så generaliserar du, visst finns det 20 åringar som kan köra bra och likaväl 70 åringar, bara det att dom inte är så många. Liasom erfarenhet ger dock ett övertag i en riskbedömning i specifika lägen, den äldre dock tar längre tid på sig att få in alla parametrar och att fatta ett beslut, en 20 åring reagerar snabbare. Men den äldre kommer fram till en bättre och säkrare "kalkyl"som är baserad på lång erfarenhet, medans ungdomen chansar på en för vederbörande plausibel "kalkyl" på samma dilemma eller trafiksituation.Ingen kan på fullt allvar säga att en 70-åring är en bra förare, eller en 20-åring för den delen.
Ungefär som tjejens vespa i din avatar?adrian_vg skrev: ...en mysko gråblå tin som inte gör nån glad!
Ja, faktiskt!Göingen skrev:Ungefär som tjejens vespa i din avatar?adrian_vg skrev: ...en mysko gråblå tin som inte gör nån glad!