Intressekoll nödblinker

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
dubbear
Medlem
Inlägg: 278
Blev medlem: fre maj 22, 2009 14:51
Ort: Göteborg

Intressekoll nödblinker

#1 Inlägg av dubbear »

Ja funderade på om man skulle bygga sig en extra blinker till hojen,
De blir något egenbyggt som bara aktiverar om man kör omkull.

storleksordning miniblinker fast med egna batterier och 3.wats led
monteras någonstans diskret på sidorna

Vill någon vara med och ta fram en sådan grej?
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)

Bor på http://www.electrobear.com

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Intressekoll nödblinker

#2 Inlägg av adrian_vg »

Som tillägg till de befintliga blinkerserna då?

Jag skulle vilja ha riktiga varningsblinkers till min, men är en kratta på att löda ihop sånt på befintligt system...

Fast varningsblinkers (som sätter på de vanliga blinkerserna) som går på automatisk när man lägger ner hojen, eller kan sättas på manuellt med knapp vore intressant.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
dubbear
Medlem
Inlägg: 278
Blev medlem: fre maj 22, 2009 14:51
Ort: Göteborg

Re: Intressekoll nödblinker

#3 Inlägg av dubbear »

Jag vill inte lita på att hojjens elsystem och standardblinkers håller i en smäll.
Dessutom vill ja att de ska lysa lite mer så man syns.
Känns som blinkers inte lyser så starkt
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)

Bor på http://www.electrobear.com

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Intressekoll nödblinker

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Jag skulle vilja ha riktiga varningsblinkers till min, men är en kratta på att löda ihop sånt på befintligt system...

Fast varningsblinkers (som sätter på de vanliga blinkerserna) som går på automatisk när man lägger ner hojen, eller kan sättas på manuellt med knapp vore intressant.
Jag har sett att det finns system för att fixa varningsblinkers som tillbehör som kopplas in på det vanliga systemet med en extra knapp och ev. relä.

Kan tänka mig att vissa biltillbehösfirmor har det och kanske Roffes Motor, Louis eller andra som har en massa grejer till hojar.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
jenshenrik
Medlem
Inlägg: 345
Blev medlem: fre feb 12, 2010 20:26
Ort: Odense, Danmark
Kontakt:

Re: Sv: Intressekoll nödblinker

#5 Inlägg av jenshenrik »

Se her :)
https://m.louis.de/en/artikel/hazard-wa ... t=18145089
uploadfromtaptalk1413727980613.jpg
uploadfromtaptalk1413727980613.jpg (61.22 KiB) Visad 13680 gånger
Jens Henrik
"Uhyret" - CBR954RR3
-Hjertet banker altid for V4
BildVFR-Forum.dk

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Intressekoll nödblinker

#6 Inlägg av adrian_vg »

Den där går inte på när man välter.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Jonher
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 395
Blev medlem: mån jun 24, 2013 22:18
Ort: Älta

Re: Intressekoll nödblinker

#7 Inlägg av Jonher »

Tror ni pratar om olika saker. Det är en sak att ha en varningsblinkers i ett separat system, vilket kan aktiveras manuellt efter ett olyckstillbud och en annan sak att ha något som känner av om du kraschar och då börjar blinka med original- eller extrablinkers.
Oavsett vad dubbear avsåg tror jag idén med kraschblinkers faller på att själva lampenheternas placering gör att de är de första att ta stryk vid en olycka. Finns de kvar så funkar med stor sannolikhet också det ordinarie systemet tillsammans med Jenshenriks tilläggssystem.
Never ride faster than your guardian angel can fly

Användarvisningsbild
dubbear
Medlem
Inlägg: 278
Blev medlem: fre maj 22, 2009 14:51
Ort: Göteborg

Re: Intressekoll nödblinker

#8 Inlägg av dubbear »

Min lösning blir något ingjutet i epoxy. Så i princip oföstörbart. Placeringen blir valfri
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)

Bor på http://www.electrobear.com

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Intressekoll nödblinker

#9 Inlägg av adrian_vg »

dubbear skrev:Min lösning blir något ingjutet i epoxy. Så i princip oföstörbart. Placeringen blir valfri
Blinkerserna också?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
dubbear
Medlem
Inlägg: 278
Blev medlem: fre maj 22, 2009 14:51
Ort: Göteborg

Re: Intressekoll nödblinker

#10 Inlägg av dubbear »

Allt blir i ett. Tänk fast mer droppformad
Bild
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)

Bor på http://www.electrobear.com

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Intressekoll nödblinker

#11 Inlägg av adrian_vg »

Aha, så där.

Skulle man ha fyra st separata isf?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Intressekoll nödblinker

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

dubbear skrev:Allt blir i ett. Tänk fast mer droppformad
adrian_vg skrev:Aha, så där.

Skulle man ha fyra st separata isf?
Ok, men hur ska den enligt Adrians beskrivning känna av om man klotar? Vinkelsensor? Men börjar den inte då också blinka vid kraftiga nedlägg? Då behövs det isf också någon slags centrifugalsensor som känner lutning utan centrifugalkraft. Nu börjar det låta rätt avancerat, läs dyrt :popcorn

Och egentligen, vad ska man med det till? Man missar nog inte en klotad hoj på vägen såvida den inte har hamnat långt ute i spenaten och då är frågan vad det hjälper med några blinkande lampor? Skulle väl isf vara mer intressant med någon slags nödsändare ev. med GPS (har för mig att jag har sett nåt sånt nån gång) och den enklaste aktiveringsmetoden är i det läget en liten sladd mellan förare och hoj, ungefär som på dragbikes som bryter motorströmmen, men istället kopplat till nödsändaren. Det enda är att det isf måste vara någon slags fördröjning och varningssignal så att systemet inte går igång varje gång man kliver av hojen och glömmer att avaktivera det först.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Intressekoll nödblinker

#13 Inlägg av adrian_vg »

Du missar poängen, det är byggandet av manicken som är det roliga. Fyller den hälften av den tänkta funktionen sen är det bonus.
Vi som kör Honda mc är vana vid övertekniska funktioner på våra fordon *host* VTEC *harkel*. :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Intressekoll nödblinker

#14 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Du missar poängen, det är byggandet av manicken som är det roliga. Fyller den hälften av den tänkta funktionen sen är det bonus.
Aha, på det viset :lol:
Vi som kör Honda mc är vana vid övertekniska funktioner på våra fordon *host* VTEC *harkel*. :wink:
Jo tack. Jag har ju "lite" vinterjobb att se fram emot när jag ska ta ner förgasarna och rengöra dom eftersom jag inte tömde dom för 2 år sen när gnistan försvann p.g.a. att det bara gjorde ont att köra.

När jag nämnde mitt förestående jobb för en polare svarade han: "Tur då att det är så lätt att göra det på din hoj *fniss*"
Notera att jag alltså har vaggram med ramrör ovanför förgasarna *jihoo!* :banana :huvet

Förresten, vadå övertekniska funktioner på våra fordon med VTEC? Ta en titt på NR750 med dom (___) kolvarna och 8 ventiler per cylinder :twisted:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Intressekoll nödblinker

#15 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Förresten, vadå övertekniska funktioner på våra fordon med VTEC? Ta en titt på NR750 med dom (___) kolvarna och 8 ventiler per cylinder :twisted:
"I rest my case".

För att återgå till ämnet.

Dubbear nämnde att puckarna skulle vara helt inkapslade. Betyder det att de också är helt självgående sas, med egen inbyggd el?

Skulle man kunna klämma fast den på tex en bil om man måste stanna vid sidan av vägen när det är mörkt?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar