Idag hatar jag hen-tråden

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
HandLegger
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01

Re: Idag hatar jag hen-tråden

#16 Inlägg av HandLegger »

Ge er tid att tänka grabbar.

Han/hon vs hen.
vfr1200fd

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Idag hatar jag hen-tråden

#17 Inlägg av adrian_vg »

En kommentar bara, låt oss hålla denna eventuellt infekterade diskussion professionell. Det leder ingen vart att uttrycka sina eventuella fördomar.
Skulle det hända låser jag eller någon annan moderator tråden, eller raderar den helt.

Gränsen är hårfin. Okej?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: Idag hatar jag hen-tråden

#18 Inlägg av Conseal »

Jag tycker att ordet hen är överflödigt tills begreppet är inarbetat i samhället som helhet och det råder full könsneutralitet. När det inte finns separata toaletter och omklädningsrum för män och kvinnor på samtliga inrättningar kanske det närmar sig. Tills dess är ordet utanför mitt vokabulär.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Idag hatar jag hen-tråden

#19 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Jag tycker att ordet hen är överflödigt tills begreppet är inarbetat i samhället som helhet och det råder full könsneutralitet. När det inte finns separata toaletter och omklädningsrum för män och kvinnor på samtliga inrättningar kanske det närmar sig. Tills dess är ordet utanför mitt vokabulär.
Diplomatiskt. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Idag hatar jag hen-tråden

#20 Inlägg av blacken »

Vad som en enkel övervintrad "lågutbildad" gammal hojåkare har svårt att kunna förstå och inse, är varför skapa ett ord som redan finns? liasom först så skrek dom "h"n" sedan så kom "h"m" och som skäl ges att det ska vara ett sk: "könsneutralt" ord, varför då för alla glödröda svängtappars förlustelse ska det då skapas TVÅ ord för samma betydelse ett som är feminint och ett maskulint.

Liksom förlorar man inte hela "poängen" med det hela då? När vi redan har fyra utomordentligt fina ord som redan fyller den funktionen i det Svenska språket ("Han", "Hon", "Den" och i vissa fall då man ska beskriva sin lagvigda eller sambo "Det".
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Idag hatar jag hen-tråden

#21 Inlägg av Tyrannosaurus »

tersan skrev:Problemet för min del med "hen" är främst att det inte behövs ur rent språklig synpunkt, och att de som ligger bakom ordet är den manshatande radikalfeminismen.

Jämställdhet är jag däremot för, även om jag tycker att det faktiskt kan få fortsätta finnas kön... och skillnader mellan dessa.
Det intressanta är att dessa manshatande radikalfeminismen är de som är mest emot jämställdhet. Det är bara att lyssna på vad dom säger så inser man att dom är fullständigt ute och cyklar. Ta bara begrepp som t.ex. "kvotering" och "positiv särbehandling". Hur jämställt blir det på en skala när man ska kvotera/särbehandla folk efter kön, sexuell läggning, hudfärg mm?

Om vi dessutom breddar talet om jämställdhet lite så har ni säkert hört ett av de senaste modeorden "rasifierad". Vad fan betyder det? Den enda innebörden jag har lyckats fatta är att dom som använder ordet är extremt rasfixerade och anser att människor ska delas in, kategoriseras och värderas efter ras, hudfärg, kön, sexuell läggning, religion och fan och hans moster d.v.s. vad en viss Adolf ägnade sig åt för ca. 70 år sen.

På har vi superfloskeln "alla människors lika värde".
Så enligt de som anser detta var alltså t.ex. nämnda Adolf, Raoul Wallenberg och Moder Theresa lika mycket värda? O yeah! :roll:
Åtminstone i min värld värderas människor efter deras handlingar och uppträdande, men jag kanske är lite konstig :P
Hur som helst så står det inte "värde" (value) i FN:s deklaration utan "värdighet" (dignity) som betyder något helt annat och det hela beror troligen på en felöversättning från tyskans "Würte" som med lite god(dålig) vilja kanske kan fås till värde istället för "Wärt".
adrian_vg skrev:En kommentar bara, låt oss hålla denna eventuellt infekterade diskussion professionell. Det leder ingen vart att uttrycka sina eventuella fördomar.
Skulle det hända låser jag eller någon annan moderator tråden, eller raderar den helt.

Gränsen är hårfin. Okej?
Håller med. Fördomar i flera olika riktningar har vi alldeles för gott om i det här landet.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Idag hatar jag hen-tråden

#22 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:Vad som en enkel övervintrad "lågutbildad" gammal hojåkare har svårt att kunna förstå och inse, är varför skapa ett ord som redan finns? liasom först så skrek dom "h"n" sedan så kom "h"m" och som skäl ges att det ska vara ett sk: "könsneutralt" ord, varför då för alla glödröda svängtappars förlustelse ska det då skapas TVÅ ord för samma betydelse ett som är feminint och ett maskulint.

Liksom förlorar man inte hela "poängen" med det hela då? När vi redan har fyra utomordentligt fina ord som redan fyller den funktionen i det Svenska språket ("Han", "Hon", "Den" och i vissa fall då man ska beskriva sin lagvigda eller sambo "Det".
:laugh Nja det handlar nog mest om att "hum" tillkom för att driva med hönsen (f'låt "hensen") :evil

Jag håller f.ö. med Conseal att detta ord inte förekommer i mitt vokabulär förutom i den engelska betydelsen och när jag dristar mig till att driva med det, även om man p.g.a. detta riskerar att råka bli utsatt diverse invektiv, företrädesvis de som börjar på "R" eller "N" som det i dagsläget förvisso har gått så kraftig inflation i att man närmast får vara stolt över dem då det numera snarare tyder på att man höjer sig icke oansenligt i intelligensnivå över dem som nyttjar dessa, så...

I detta fall följer jag i första hand den äldre svenska regeln, men när den spårar ur och flummas till även inom den gamla anrika Svenska Akademin (frid över dess minne) och sådana nysvenska sinnessjuka ord tydligen enligt uppgift även ska införas i SAOL så får man väl övergå till de gamla engelska reglerna som man lärde sig i åk 3.

I am
You are
He/she/it is
We are
You are
They are

Därav blir kontentan Han, Hon och Det, där det sistnämnda uttalas i singular obestämd form helt enligt Dets (i bestämd form) önskemål :roll:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Idag hatar jag hen-tråden

#23 Inlägg av Rydh »

I sammanhang där man annars tvingas skriva "honom eller henne", "hans eller hennes" etc så tycker jag hen är praktiskt. Som en förkortning liksom.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
andreas
Donator 2015
Inlägg: 137
Blev medlem: lör apr 05, 2014 19:35
Ort: Uppsala

Re: Idag hatar jag hen-tråden

#24 Inlägg av andreas »

Tyrannosaurus skrev:Åtminstone i min värld värderas människor efter deras handlingar och uppträdande, men jag kanske är lite konstig :P
Inte konstigare än att en rätt känd amerikansk medborgarrättskämpe och baptistpastor i ett likaledes känt tal instämmer mer eller mindre bokstavligt.

"I have a dream that my four little children will one day live in a nation where they will not be judged by the color of their skin, but by the content of their character. I have a dream today!"

Om man i valet mellan att stå på radikalfeministernas eller Martin Luther Kings sida väljer Martin Luther King tycker jag att man hamnat alldeles rätt.
VFR1200F DCT -10

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Idag hatar jag hen-tråden

#25 Inlägg av adrian_vg »

Rydh skrev:I sammanhang där man annars tvingas skriva "honom eller henne", "hans eller hennes" etc så tycker jag hen är praktiskt. Som en förkortning liksom.
"Deras" kanske istf hens om det syftar på hans och hennes? Och varför kan man inte faktiskt skriva honom eller henne?
Den enda situationen jag kan tänka mig ett könsneutralt ord är när det handlar om ett utländskt namn som man inte har en aning om det är en man eller kvinna. Men i såna fall kan man faktiskt skriva "personens" ist. Eller är jag alldeles för resonabel nu? :)

Men, vi ser nu en generation som anser att "dem" är en "finare form av 'de'". Vad kan man då begära? "Dom" accepteras ju numera även av SAOL...
Men det kanske är en annan tråd det också. :mrgreen:

Sarkovarning! :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Idag hatar jag hen-tråden

#26 Inlägg av tersan »

Rydh skrev:I sammanhang där man annars tvingas skriva "honom eller henne", "hans eller hennes" etc så tycker jag hen är praktiskt. Som en förkortning liksom.
Fast alltså... det är ingen praktisk förkortning.
Det är först och främst ett politiskt ställningstagande, i andra hand ett könsneutralt pronomen.
Som inte behövs, eftersom det redan finns lämpliga alternativ för den som anser att han/honom/man är förkastligt.

Politiken å sido, det skär i mitt språksinne när nån använder "hen". Inte minst för att många använder det på fel sätt rent grammatiskt.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Idag hatar jag hen-tråden

#27 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Rydh skrev:I sammanhang där man annars tvingas skriva "honom eller henne", "hans eller hennes" etc så tycker jag hen är praktiskt. Som en förkortning liksom.
"Deras" kanske istf hens om det syftar på hans och hennes? Och varför kan man inte faktiskt skriva honom eller henne?
Den enda situationen jag kan tänka mig ett könsneutralt ord är när det handlar om ett utländskt namn som man inte har en aning om det är en man eller kvinna. Men i såna fall kan man faktiskt skriva "personens" ist. Eller är jag alldeles för resonabel nu? :)
"Deras" går bra om man syftar på flera personer (plural) t.ex. att något ägs gemensam av "han" och "hon". Men om det bara gäller en person så kan t.ex. "dennes" användas.

När det gäller utländska namn och språk så kan man fråga om det gäller är en man eller kvinna alternativt använda "denne". Med språk t.ex. engelska så fungerar "one" eller "you" om man talar om någon i allmänhet utan könsbeteckning, men absolut inte "hen" då den aktuella personen troligen skulle ta ganska illa upp av ett sånt pronomen :twisted:
Men, vi ser nu en generation som anser att "dem" är en "finare form av 'de'". Vad kan man då begära? "Dom" accepteras ju numera även av SAOL...
Men det kanske är en annan tråd det också. :mrgreen:
Ja "dem" har spårat ur och börjat användas i helt fel sammanhang, ett par exempel:
"Dem ska gå ut och äta", där ska det vara "de" eller "dom". Däremot i meningen "vi ska gå hem till dem och äta", då är det rätt.
Ska jag leka lite mer språkpolis så har ägandeordet för "dom" löpt lite amok och övergått till babyspråk men ord som "doms" istället för "deras". Man kan förvisso gå till doms i en domstol, men det är något helt annat.
Åså till slut, "ijenkligen"... Men vafan? :evil
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Idag hatar jag hen-tråden

#28 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Åså till slut, "ijenkligen"... Men vafan? :evil

:laugh
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: Idag hatar jag hen-tråden

#29 Inlägg av Seth »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:
Rydh skrev:I sammanhang där man annars tvingas skriva "honom eller henne", "hans eller hennes" etc så tycker jag hen är praktiskt. Som en förkortning liksom.
"Deras" kanske istf hens om det syftar på hans och hennes? Och varför kan man inte faktiskt skriva honom eller henne?
Den enda situationen jag kan tänka mig ett könsneutralt ord är när det handlar om ett utländskt namn som man inte har en aning om det är en man eller kvinna. Men i såna fall kan man faktiskt skriva "personens" ist. Eller är jag alldeles för resonabel nu? :)
"Deras" går bra om man syftar på flera personer (plural) t.ex. att något ägs gemensam av "han" och "hon". Men om det bara gäller en person så kan t.ex. "dennes" användas.

När det gäller utländska namn och språk så kan man fråga om det gäller är en man eller kvinna alternativt använda "denne". Med språk t.ex. engelska så fungerar "one" eller "you" om man talar om någon i allmänhet utan könsbeteckning, men absolut inte "hen" då den aktuella personen troligen skulle ta ganska illa upp av ett sånt pronomen :twisted:
Men, vi ser nu en generation som anser att "dem" är en "finare form av 'de'". Vad kan man då begära? "Dom" accepteras ju numera även av SAOL...
Men det kanske är en annan tråd det också. :mrgreen:
Ja "dem" har spårat ur och börjat användas i helt fel sammanhang, ett par exempel:
"Dem ska gå ut och äta", där ska det vara "de" eller "dom". Däremot i meningen "vi ska gå hem till dem och äta", då är det rätt.
Ska jag leka lite mer språkpolis så har ägandeordet för "dom" löpt lite amok och övergått till babyspråk men ord som "doms" istället för "deras". Man kan förvisso gå till doms i en domstol, men det är något helt annat.
Åså till slut, "ijenkligen"... Men vafan? :evil
Ett ord till som språkpoliser avskyr är "Bytat"
"Bättre än HD"

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Idag hatar jag hen-tråden

#30 Inlägg av adrian_vg »

Eller det jag hörde på förskolan nyligen; "du tjuvade min leksak". :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar