Övningshoj, Honda, Yamaha?? *KÖPT*

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Övningshoj, Honda, Yamaha?? *KÖPT*

#1 Inlägg av Donner »

Tänkte köpa en övningshoj till tanten nu när hon skall börja övningsköra.

Tänkte köpa nåt lättkört som jag själv kan ha roligt på. Helst naket och 600cc. Tänkte själv använda hojen för knix och ev utlandssemester samt att tanten skall kunna övningsköra på den.

Två modeller har jag fastnat för, Honda Hornet 07- eller Yamaha XJ6 09-. Kawa ER6 faller bort då den inte faller mig i smaken alls.

Honda, fler hästar (102hk) och ny modell 07. Snygg hoj men för min budget så får man välja en utan ABS. Kan tänka mig att denna är roligare än Yamahan.

Yamaha, nyare hoj för samma pengar och lättare att hitta med ABS. 78hk men räcker säkert till.

Har Suzuki nåt kul i den klassen?

Budget ca 40k.

Tips, funderingar?
Senast redigerad av Donner den tis maj 20, 2014 18:16, redigerad totalt 1 gånger.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Övningshoj, Honda, Yamaha??

#2 Inlägg av Donner »

Edit: Hittade Suzuki GSR 600 typ 2008 för samma pengar. 92hk med abs och ser vettig ut.

Honda är dyrast :roll:
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Övningshoj, Honda, Yamaha??

#3 Inlägg av adrian_vg »

Skitsamma, bara den har abs. Hornet sägs vara kul, men har den ingen abs faller den fetbort!

En gsr600 har en mckollega här i stan. Hon älskar den. Motorarv från gixxer! :tummenupp
Lite jobbig på låg/mellanvarv, men det är ju en 600:a trots allt... Hon far iaf land och rike runt på den.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
andreas
Donator 2015
Inlägg: 137
Blev medlem: lör apr 05, 2014 19:35
Ort: Uppsala

Övningshoj, Honda, Yamaha??

#4 Inlägg av andreas »

Jag körde XJ6 på körskolan och Hornet på risktvåan på Gillinge. Hondan är naturligtvis klart snabbare med över 100 hästar jämfört med Yamahans knappt 80. Yamahan är dessutom ganska jobbigt surrig om man kör lite snabbare. Den varvar mycket och det är inte något speciellt behagligt ljud, bara ansträngt. Däremot gillade jag inte alls Hondans heldigitala och svårlästa instrumentering. Jag övervägde att köpa en XJ6 som förstahoj men så blev det en Street Triple R istället, och jag valde en ny för att få ABS. Jag insåg redan från början att jag snabbt skulle vilja byta upp mig om jag skaffade en XJ6 så därför blev det Triumphen och ambitionen var att behålla den länge. Funkade tills jag testade en VFR.

Med facit i hand skulle jag nog köpt en några år gammal XJ6 (eller ER6, men den har jag inte kört) med ABS och sedan sålt den igen så snart den kändes för liten.
VFR1200F DCT -10

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Övningshoj, Honda, Yamaha??

#5 Inlägg av Mister »

Donner skrev:Edit: Hittade Suzuki GSR 600 typ 2008 för samma pengar. 92hk med abs och ser vettig ut.

Honda är dyrast :roll:
Hade en övningskörningselev som hade en sån. Så har testat den några gånger, den har komponenter från GSXR och är riktigt lättkörd, en lite udda hoj som inte är så vanlig och har len motorkaraktär.

Personligen så gillar jag twinnar över radfyror. Där har suzuki Gladius som kom 09. Men ligger nog snäppet utanför budget.

"Klara färger och nya hjälpmedel ska locka kvinnor och nybörjare" :D
http://www.bike.se/test/mc-test/suzuki-gladius-77
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Övningshoj, Honda, Yamaha??

#6 Inlägg av adrian_vg »

Såg nånstans att marknaden för Triumph tvärdog iom att Ifs märkesförsäkring upphörde. Relevant eller inte, men nåt att hålla ett öga på oavsett märke och modell.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Övningshoj, Honda, Yamaha??

#7 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:
Donner skrev:Edit: Hittade Suzuki GSR 600 typ 2008 för samma pengar. 92hk med abs och ser vettig ut.

Honda är dyrast :roll:
Hade en övningskörningselev som hade en sån. Så har testat den några gånger, den har komponenter från GSXR och är riktigt lättkörd, en lite udda hoj som inte är så vanlig och har len motorkaraktär.

Personligen så gillar jag twinnar över radfyror. Där har suzuki Gladius som kom 09. Men ligger nog snäppet utanför budget.

"Klara färger och nya hjälpmedel ska locka kvinnor och nybörjare" :D
http://www.bike.se/test/mc-test/suzuki-gladius-77
Lustigt, mckollegan jag nämde verkade ganska förtjust i gladiusen efter en provkörning. Jag var det inte. När man kört VFR ett tag är måttstocken klar och ett nytt intresseobjekt får jobba hårt för att glänsa. :roll: :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
andreas
Donator 2015
Inlägg: 137
Blev medlem: lör apr 05, 2014 19:35
Ort: Uppsala

Re: Övningshoj, Honda, Yamaha??

#8 Inlägg av andreas »

Mister skrev:Personligen så gillar jag twinnar över radfyror. Där har suzuki Gladius som kom 09. Men ligger nog snäppet utanför budget.
Gladius kan vara en idé och även om jag inte har koll på vad de kostar begagnade borde det gå att hitta väldigt nära om inte inom budget. Jag får väl läsa på.

Nya verkar kosta 60 och om jag inte missminner mig hade Sulas en -12 eller -13 med 0 mil för 53 för någon månad sedan. Just nu finns det flera nya -13 för 55 på Blocket. Med de nypriserna skulle jag definitivt överväga en fabriksny med (fem års?) garanti. Å andra sidan är billigast på Blocket just nu en -10 med fyra års kvarvarande garanti för 45.
VFR1200F DCT -10

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Övningshoj, Honda, Yamaha??

#9 Inlägg av Donner »

Tack för era svar :D

Ja jag har kollat lite youtube och precis som ni säger verkar XJ6 väldigt surrig i lite högre fart.

Har hittat Hornet med ABS nu men i fel del av landet.

Suzuki ja det är allt lite mer intressant än Yamaha just nu faktiskt.

Faktum är också att vissa hojar med ABS är riktigt billiga att försäkra, en Yamaha kostar Hel/Hel 1589kr men en Hornet kostar 3155kr
Suzuki kostar 2218kr alla kollade på Svedea.

Nackdel Honda där och fördel för dom andra.

Tycker radfyror går väldigt jämnt faktiskt men det kan ju skilja från olika märken, alla dom jag tittar på har insprutning.

Sitthöjd kollar jag också på då tanten tycker det känns tryggare ju lägre det är, alla dom 3 sorter jag tittar på är likvärdiga på det och ligger runt 790mm.

Gladius får kollas in genast :D
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Övningshoj, Honda, Yamaha??

#10 Inlägg av Donner »

FZ6 hittade jag nu också.....spännande, ca 98hk med halvkåpa kan den bli trevlig fast jag egentligen var ute efter en naken.
Abs har den också.

http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha ... 2_2008.php

Länk på blocket till ett lämpligt objekt http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_F ... a=23_9&w=3
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Övningshoj, Honda, Yamaha??

#11 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:FZ6 hittade jag nu också.....spännande, ca 98hk med halvkåpa kan den bli trevlig fast jag egentligen var ute efter en naken.
Abs har den också.

http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha ... 2_2008.php

Länk på blocket till ett lämpligt objekt http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_F ... a=23_9&w=3
Den med halvkåpan? Montera kraschpuckar på direkt isf, eller välj annan hoj utan kåpa. Byta av plast kan bli dyrt efter en vältning - för det kommer att ske...

Edit: blir förresten inte en v-twin jobbigt att krypköra pga motorgången?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Övningshoj, Honda, Yamaha??

#12 Inlägg av Donner »

Jo det vill väl gärna bli lite ryckigt med en V twin, FZ6 är en radfyra strypt R6 motor....med kåpa ja. Kraschpuckar är nog inte fel nej. Kostar 2218kr i försäkring så det är ju vettigt. Mest intressant än så länge.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
SportTourer
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: sön sep 01, 2013 20:04

Re: Övningshoj, Honda, Yamaha??

#13 Inlägg av SportTourer »

Donner skrev:Jo det vill väl gärna bli lite ryckigt med en V twin, FZ6 är en radfyra strypt R6 motor....med kåpa ja. Kraschpuckar är nog inte fel nej. Kostar 2218kr i försäkring så det är ju vettigt. Mest intressant än så länge.
Hade en FZ6 (2004) som förstahoj. Gravt oinspirerande motor, behövde mycket varv. Men även på höga varv funderade man på vart i stallet hästarna hade gömt sig. Har också ägt en Suzuki SV650S (2006) och den gillade jag mycket bättre än FZ6 trots en på pappret underlägsen motor. Verkligen en kul, smidig och lättkörd hoj som var billig och drog lite bensin. Gladius är ju samma motor men det vet du säkert.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Övningshoj, Honda, Yamaha??

#14 Inlägg av blacken »

Suzuki LS 650 är ju den absolut lättaste knarren att börja med. Om man är nybörjare dvs, kul som få och otroligt lättkörd.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Övningshoj, Honda, Yamaha??

#15 Inlägg av Donner »

Var och kollade på en ny Gladius idag, kändes bra att sitta på och vettigt pris på 59900kr. Över min budget men Transalpen skall ju säljas också och då inbringar den lite stålar.....mm....tål att tänkas på det här.

Jaså FZ6:an är lite trist att köra...ja jag får väl ut och testa lite här o där.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Skriv svar