MotoGP 2014
Postat: tor apr 03, 2014 20:20
Ny säsong igång sedan Qatars GP för två veckor sedan. Riktigt spännande race för er som har möjlighet att titta på det.
2014 blir säsongen då tidernas yngste mästare, Marc Marquez, ska försöka försvara titeln. Det har hänt lite sedan 2013. Vid sidan av factory- och satellitteam (fabriksstallen) körs nu en Open-specifikation där man tillåts ha 12 motorer över säsongen mot fabriksteamens fem, 24 l bränsle mot 20 och möjlighet till utveckling av motorer och ram under säsongen. Ducati har valt att lista team under open-specificeringen vilket kan ge dem fördelar.
I Qatar var open-teamen väl framme under tidsträningarna men under racet var factorystallen bäst vilket sannolikt har att göra med två andra skillnader mellan open spec och fabriksstallen. Open spec körs med en lättare programvara och de har möjlighet att köra på mjuka eller mellanhårda däck. Factory har vassare programvara och får köra på mellanhårda eller hårda däck. Open får alltså fördelar i tidsträningen när de kan sätta ett snabbt varv med sina mjuka däck. När det kommer till race så har factory ändå fördelar med sin möjlighet till hårda däck och programvara som underlättar för jämna varvtider.
Nästa helg, 10-13 april, blir det GP of the americas i Austin!
2014 blir säsongen då tidernas yngste mästare, Marc Marquez, ska försöka försvara titeln. Det har hänt lite sedan 2013. Vid sidan av factory- och satellitteam (fabriksstallen) körs nu en Open-specifikation där man tillåts ha 12 motorer över säsongen mot fabriksteamens fem, 24 l bränsle mot 20 och möjlighet till utveckling av motorer och ram under säsongen. Ducati har valt att lista team under open-specificeringen vilket kan ge dem fördelar.
I Qatar var open-teamen väl framme under tidsträningarna men under racet var factorystallen bäst vilket sannolikt har att göra med två andra skillnader mellan open spec och fabriksstallen. Open spec körs med en lättare programvara och de har möjlighet att köra på mjuka eller mellanhårda däck. Factory har vassare programvara och får köra på mellanhårda eller hårda däck. Open får alltså fördelar i tidsträningen när de kan sätta ett snabbt varv med sina mjuka däck. När det kommer till race så har factory ändå fördelar med sin möjlighet till hårda däck och programvara som underlättar för jämna varvtider.
Nästa helg, 10-13 april, blir det GP of the americas i Austin!