kollar F1
verkligen trist ljud nu,,,besviken
turboljud är ok,, men inte i F1
min åsikt!
vad tycker ni?
mvh
F1 2014 mesljud
Moderator: adrian_vg
F1 2014 mesljud
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: F1 2014 mesljud
Jag tycker i och för sig att F1 rent generellt är ganska trist, men visst lät det bättre förr! En rejäl italiensk V12 utan ljuddämpare på astronomiska varvtal, det tröttnar jag aldrig på.
Turbo må vara effektivt, men kul är det f-n inte.
Turbo må vara effektivt, men kul är det f-n inte.
VFR750F -92, grön
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: F1 2014 mesljud
+1. F1 har fyra fel:tersan skrev:Jag tycker i och för sig att F1 rent generellt är ganska trist, men visst lät det bättre förr! En rejäl italiensk V12 utan ljuddämpare på astronomiska varvtal, det tröttnar jag aldrig på.
Turbo må vara effektivt, men kul är det f-n inte.
1. Åt helvete för långa lopp.
2. För lite action med få omkörningar, närfighter mm.
3. Jag älskar ljudet av en italiensk V12:a, men F1 bara ylar, svår att höra vad det är.
4. Stroppiga förare.
Då är andra bilrace, men framför allt MotoGP betydligt roligare. Det har allt som F1 inte har. Det enda som är synd är:
1. Att de friare motorkonstruktionerna med V5, V6, V8 (t.ex. Drysdales V8 http://www.22000rpm.com ) mm. försvann (ok den senare var aldrig med, men det hade kunnat komma en massa kul grejer från diverse tillverkare).
2. Att man införde traction-control. Jag fattar att det är säkrare för förarna, men få saker kan göra det så vått i brallan som en MotoGP-hoj i ca. 200 med nerlägg, näst intill speedway-ställ och rykande bakdäck följt av ett långt svart rykande gummistreck på asfalten, åså förstås ljudet - jag får gåshud bara jag tänker på det
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: F1 2014 mesljud
Well, jag ifrågasätter hur många F1 GP du kollat på den sista tiden. För är det något de nya V6 turbo-motorerna inte gör så är det att "yla" iallafall. Hade du sagt "morra" hade jag kunnat hålla med. Och sedan KERS och DRS infördes kan man knappast säga att det inte förekommer omkörningar i ett lopp.
Till saken, jag ur kluven till utvecklingen. Å ena sidan var V8-ljudet inte jävligt högt, utan hörselskydd överlevde man inte ett lopp. Men man fick rysningar i kroppen, varje växling kändes som en spark i bröstkorgen - mäktig känsla. Farten förstärktes av ljudet såsom kungaklassen ska vara.
Jag var inte i Melbourne men har läst kritiken från folk som var där. Ljudet i TV-produktionen lät annorlunda och visst hörs att motorerna är kraftfulla och plötsligt hörs både däckskrik och publikjubel... Det hörde man inte förr, inte en chans.
En del säger att man på plats kunde höra fågelkvitter under pågående race och det låga ljudet har ju även överraskat förarna också.
Bernie själv är rasande, vilket förvånar mig. Han är ju delaktig i det nya reglementets utformning.
Jag är positiv till utvecklingen och det nya reglementet men om jag inte ska skrinlägga planerna att åka på ett eller par race i år, ja då vill jag faktiskt inte höra fågelkvitter under racet. Jag vill känna kraften i kroppen, jag vill att nackhåren ska resa sig när lamporna släcks och fältet drar iväg. Annars kan jag åka och kika på något betydligt prisvärdare sportvagnsevenemang.
Till saken, jag ur kluven till utvecklingen. Å ena sidan var V8-ljudet inte jävligt högt, utan hörselskydd överlevde man inte ett lopp. Men man fick rysningar i kroppen, varje växling kändes som en spark i bröstkorgen - mäktig känsla. Farten förstärktes av ljudet såsom kungaklassen ska vara.
Jag var inte i Melbourne men har läst kritiken från folk som var där. Ljudet i TV-produktionen lät annorlunda och visst hörs att motorerna är kraftfulla och plötsligt hörs både däckskrik och publikjubel... Det hörde man inte förr, inte en chans.
En del säger att man på plats kunde höra fågelkvitter under pågående race och det låga ljudet har ju även överraskat förarna också.
Bernie själv är rasande, vilket förvånar mig. Han är ju delaktig i det nya reglementets utformning.
Jag är positiv till utvecklingen och det nya reglementet men om jag inte ska skrinlägga planerna att åka på ett eller par race i år, ja då vill jag faktiskt inte höra fågelkvitter under racet. Jag vill känna kraften i kroppen, jag vill att nackhåren ska resa sig när lamporna släcks och fältet drar iväg. Annars kan jag åka och kika på något betydligt prisvärdare sportvagnsevenemang.
If they don't have motorcycles in heaven, I'm not going......
Kör en VFR800A, 2012
(och ibland hustruns CB600FA Hornet)
Kör en VFR800A, 2012
(och ibland hustruns CB600FA Hornet)
Re: F1 2014 mesljud
http://www.youtube.com/watch?v=0mTBcwdW_sU så ska de låta!!!! man får rysningar så underbart!!! (innan 2014)
ylande v8 och smälla i växlarna
bara min åsikt
http://www.youtube.com/watch?v=BFgEHg4bzd8 nuvarande....hmmm
ylande v8 och smälla i växlarna
bara min åsikt
http://www.youtube.com/watch?v=BFgEHg4bzd8 nuvarande....hmmm
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2140
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: F1 2014 mesljud
https://www.youtube.com/watch?v=EctHizz_yNo
Lite jämförelse med 12 10 8 och 6 cyl.
Tänker man lite vidare vad som komma skall.......
V4 kan det bli bättre!
Tommy.
Lite jämförelse med 12 10 8 och 6 cyl.
Tänker man lite vidare vad som komma skall.......
V4 kan det bli bättre!
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Re: F1 2014 mesljud
Jag tycker ändå att v12orna låter bäst.. Det är något lite extra med det ljudet. Sen var det lite kul att Senna var drn enda med växelspak och inte knappar/paddlar. Lite mer sport när man måste släppa ratten
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.