Köpa svets, vilken sort?

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Köpa svets, vilken sort?

#46 Inlägg av Tyrannosaurus »

HondaHasse skrev:Ser ju som jag hade gjort det!
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
När jag lärde mig svetsa ;-)
Som min lärare sa när jag gick i 9an
Samma här, min lärare kallade sånt för "hönsskit", men jag värmde mer (vanligt hederlig gassvets) och då blev det inte så, däremot kunde det gå hål då :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Köpa svets, vilken sort?

#47 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Ramen är 2-3 mm, så det klarar nog din också om man förbereder rätt. Men farsan har en Kemppi på 320A i gårdsverkstan. Den orkar med betydligt tjockare saker än så, och skulle den inte räcka så finns en pinnsvets också.

Dessutom får du svetsa inomhus i uppvärmd lokal med fri tillgång på kaffe, och som extra bonus hänger jag över din axel och kommer med spydiga kommentarer så fort du gör fel.

Sugen? :wink:
Åka ändå till Östergötland bara för att få en massa spydiga kommentarer. Nja. ;-)
Helt rätt tänkt, dylika behöver du inte åka så värst långt för att få uppleva.. :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Ronny
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: ons apr 01, 2009 18:31
Ort: Bengtsfors/Dalsland

Re: Köpa svets, vilken sort?

#48 Inlägg av Ronny »

kan inte låta bli att bumpa upp en gammal tråd lite.

förr i tiden så gällde devisen mig för tunt,pinne för grovt-detta är dock helt borta idag,de absolut flesta grävfirmor till exempel svetsar uteslutande sina skopor med mig-rejäla doningar på 400+ amp

däremot att svetsa just avgasrör med mig är en duktigt dålig ide,då miggen ger en alldeles för hög temperatur i fogen och gör att materialet krymper ihop för mycke när det kallnar=sprickor i fog/mtrl efter en tid..på tunnväggiga rör skall tig användas i 1:a hand,sedan gas,sedan en pinne typ 43 eller absolut högst 46,men dock ej 48-pinnar,sist kommer miggen

själv har jag en esab lka 170 för de flesta arbeten,men just till rör så kör jag med en inverter(pinnsvets) med tig-tillsats, esab buddy 180,som även klarar 4mm 48-pinnar,har v-fogat ihop 20mm stål på 3-punktslyften på traktorn med den,inga problem-20 mm godstjocklek klarar nog dom flesta hemmapulare sej med

men visst..bränna ihop ett rör så det blir tätt på en kinesmaskin med miggen...funkar,men man lär få göra om det med tiden
Nuvarande 2-hjulingar
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Köpa svets, vilken sort?

#49 Inlägg av adrian_vg »

Kinakvadden är såld sen länge, och är någon annans problem numera. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar