Jets bensin dålig?

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
HandLegger
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01

Re: Jets bensin dålig?

#31 Inlägg av HandLegger »

adrian_vg skrev:Shells 99 oktan verkar ok också.
Om du menar V-Power så är den dessvärre också kontaminerad med etanol :( sedan ett par år tillbaka.
vfr1200fd

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Jets bensin dålig?

#32 Inlägg av tersan »

HandLegger skrev:Om du menar V-Power så är den dessvärre också kontaminerad med etanol :( sedan ett par år tillbaka.
Jag vet inte om kontaminerad är rätt uttryck, men våra motorer är i regel inte optimerade för dagens bensin. Mappar man om ordentligt borde det gå att få en bra motorgång även med 10% etanolblandning. Problemet kommer för oss som kör med förgasare... och det hela förvärras ýtterligare av att kvaliteten på bensinen verkar vara lite väl ojämn numera. :(
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Jets bensin dålig?

#33 Inlägg av adrian_vg »

Fem procent är standard mig veterligen hos de flesta bolag. E10 (som innehåller 10 % EtOH) har väl inte börjat säljas i Sverige än?
Generellt antyds det att bolagen dock inte tillsätter lika mycket etanol till den högoktaniga som till den vanliga bensinen.

http://www.shellstationer.se/shell-v-power
"Shell V-Power är en unik högprestandaprodukt som uppfyller kraven för miljöklass 1. Shell V-Power är uppdaterad med max 5 procent etanolinnehåll som ett naturligt steg för att bidra till en miljömässigt hållbar utveckling."

http://www.statoil.se/sv_SE/pg133407672 ... les98.html
"Vår miles 98 är en bensin enligt svensk standard SS 15 54 22 och europeisk standard EN228. En blyfri bensin 98 oktan, miles 98, kostar mer att producera och har därför ett högre pris. Om du kör en bil med ultrahög motorprestanda rekommenderar vi att du använder denna produkt. Om din bil kan dra nytta av det högre oktantalet framgår av bilens manual. Låginblandning med 5 % etanol kan även finnas i vår miles 98."

"...ultrahög motorprestanda..." :roll:

http://www.statoil.se/sv_SE/pg133407246 ... ensin.html
"All vår miles 95 är en bensin enligt standard: svensk standard SS-EN 228:2013 och europeisk standard EN228. På Statoil tillsätter vi 5% etanol i vår 95-oktaniga bensin för att minska koldioxidutsläppen."
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Jets bensin dålig?

#34 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Fem procent är standard mig veterligen hos de flesta bolag. E10 (som innehåller 10 % EtOH) har väl inte börjat säljas i Sverige än?
Generellt antyds det att bolagen dock inte tillsätter lika mycket etanol till den högoktaniga som till den vanliga bensinen.
Rätt, det är max 5% än så länge. Fast det verkar kunna variera mellan 0 och 5% beroende på dagsformen...

Försäljningssnacket för svensk v-power och miles 98 (oj vad jag tycker att det namnet är fånigt...) är onekligen intressant. Men min gamla viffer går faktiskt snålare på 98 oktan, så den har ju bevisligen ultrahög motorprestanda. :wink: Vardags-Minin ska helst ha 98 enligt manualen, och såhär långt verkar även den gå lite snålare på den blandningen.

Är lite sugen på att testa i Land Rovern också, om den gamla stenåldersmotorn också reagerar positivt på högre oktantal finns en hel del pengar att spara.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Jets bensin dålig?

#35 Inlägg av adrian_vg »

Allt går bättre på högre oktan!

Kräver inte din Land Rover blyersättning? Eller var den inte *så* stenålders? Eller menar du att den tekniska konstruktionen är stenålders? :)

Min viffer är mappad med 98 oktan i tanken, och det är vad jag kommer att köra den på. Har inte testat med 95 oktan.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2142
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Jets bensin dålig?

#36 Inlägg av Tommy Gsson »

Har inte hunnit prova själv, men min arbetskamrat som har en likadan XC som mig sparar en deciliter/mil på att tanka 98.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Jets bensin dålig?

#37 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Har inte hunnit prova själv, men min arbetskamrat som har en likadan XC som mig sparar en deciliter/mil på att tanka 98.
Tommy.
Är det signifikant när bilen drar 1,5-2,0 liter/mil?

Beror iofs på hur mycket man kör...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Jets bensin dålig?

#38 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Allt går bättre på högre oktan!

Kräver inte din Land Rover blyersättning? Eller var den inte *så* stenålders? Eller menar du att den tekniska konstruktionen är stenålders? :)
Motorn är i alumjum, så den har ventilsäten som klarar blyfritt. Stenålders handlar om grundkonstruktionen, ja. Bilen i sig är från 2003 och har det mesta man kan tänka sig i "modern" elektronik, men lik f-bannat är det en ganska ineffektiv pjäs.

Allt går förresten inte bättre på högre oktan... :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Jets bensin dålig?

#39 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
Tommy Gsson skrev:Har inte hunnit prova själv, men min arbetskamrat som har en likadan XC som mig sparar en deciliter/mil på att tanka 98.
Tommy.
Är det signifikant när bilen drar 1,5-2,0 liter/mil?

Beror iofs på hur mycket man kör...
Ja, det är en klart lönsam besparing med dagens priser på 95/98. Oavsett körsträcka.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2142
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Jets bensin dålig?

#40 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev: Är det signifikant när bilen drar 1,5-2,0 liter/mil?
Beror iofs på hur mycket man kör...
Den drar "bara" 1.2 vid stadskörning!
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Jets bensin dålig?

#41 Inlägg av adrian_vg »

Inte mer?

Fruns V40 T4/automat drar runt 1,5 l/mil om vintrarna i stan...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Jets bensin dålig?

#42 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Inte mer?

Fruns V40 T4/automat drar runt 1,5 l/mil om vintrarna i stan...
:shock: Allvar? Nog för att V***o inte är kända för nån större snålhet, men det där är ju inte rimligt (fordonet i fråga är ju inte ens kul att köra).

Vår LR sörplar för övrigt vintertid närmare två liter milen, på sommaren 1.5, i princip oavsett körstil. Hustrun var nere på 1.2 när hon följde efter mig och jag hade pickis+släp, men det gick så långsamt att det inte räknas. :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Jets bensin dålig?

#43 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev::shock: Allvar? Nog för att V***o inte är kända för nån större snålhet, men det där är ju inte rimligt (fordonet i fråga är ju inte ens kul att köra).
Det är en T4, ganska kul att köra som bilar går. :)

Stark turbomotor, automat och stadskörning blir ju lite som det blir, trots adaptiv växellåda.

Senaste jag räknade på det gick det åt i snitt 1,5 l/mil i stan om vintrarna. Jag har inte färddatorn satt på momentanförbrukningen av det skälet, man blir så less av att se 2,55 l/mil så fort man ska accelerera upp till 50 km/h...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2142
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Jets bensin dålig?

#44 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:Inte mer?

Fruns V40 T4/automat drar runt 1,5 l/mil om vintrarna i stan...
Vi har alltid motorvärmare i hemma när vi ska åka. Har inte räknat snittet på bara statskörning, men det är vad datorn säger i snitt när det i "princip" bara är stadskörning, (adaptiv automat 5cyl turbo och fyrhjulsdrift).
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Jets bensin dålig?

#45 Inlägg av adrian_vg »

Jag tycker inte motorvärmaren spelar någon större roll om den är på eller inte, däremot är det ganska trevligt att komma in i en varm kupé. :-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar