Jets bensin dålig?

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

Re: Jets bensin dålig?

#46 Inlägg av TG »

adrian_vg skrev: Det är en T4, ganska kul att köra som bilar går. :)

Nej den är inte kul, någonstans....

Det är:
1. En Volvo
2. En Volvo
3. En Volvo
4. En Volvo
5. En Volvo
osv osv

:roll:
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Jets bensin dålig?

#47 Inlägg av tersan »

TG skrev:
adrian_vg skrev: Det är en T4, ganska kul att köra som bilar går. :)

Nej den är inte kul, någonstans....
+1. Hustrun fick låna en när hennes tjänstebil var på verkstad, och det var ingen trevlig upplevelse. Totalt okänslig styrning och en trist motorgång.
Jag fattar överhuvudtaget inte hur V***o så totalt misslyckats med körglädjen, jämför de sig inte med konkurrenterna? Bränsleförbrukningen lyckades de ju faktiskt få ner till slut, men vägenskaperna... :roll:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
mikaeljohansson
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: ons apr 24, 2013 21:05
Ort: örebro

Re: Jets bensin dålig?

#48 Inlägg av mikaeljohansson »

Mycket snack om bensin. ÄR det någon som vet egentligen vad skillnaden består av mellan olika oktan.
Vad jag läst mig till så enda anledningen att ha olika oktan är tillsatser för att sänka förbränningshastigheten och därav dyrare pris, högre oktan = lägre förbränningshastighet!
Varför skall man sänka förbränningshastigheten då? jo för att förhindra okontrollerade antändningar "knackningar" som kan orsaka skador.
Ett dom enklaste sätten att öka effekten i en Otto-motor är att höja kompressionen ,(ger högre verkningsgrad ur bränslet och är förstås önskningsvärt) men det kan orsaka knackningar som motverkas av tillsatser som sänker förbränningshastigheten.
Så för att undvika knackning får man ställa tändläget tidigare, vilket ger sämre effekt, om man inte har modern motorstyrning med knacksensorer som justerar tändning upp till optimalt kontinuerligt,se http://sv.wikipedia.org/wiki/Knack och det är därför :idea: jag kan uppleva att min Volvo 850 (som har knacksensorer), går bättre på 98 än 95, så på min gamla viffer gör det absolut ingen skillnad. Energiinnehållet är det nog ingen skillnad på, allt annat borde vara inbillning. Jag vet ju själv hur det är när bilen är nyrekondad och rutan gnistrande klar, -går den inte ovanligt bra och fint, nu när jag känner efter? :)
Sen är det ett otyg med etanolinblandning, värsta är kan lösa upp en del känsliga gummidetaljer, förgasarmembran på Briggs motorer är känt.

Har nyare insprutade viffers knacksensorer? skulle vara intressant att få veta!
Honda spec. motorkonstruktionen med minst 91 oktan upp till -97 vet jag. så mer oktan skulle inte få den att gå bättre, då det inte går att ändra tändläget
men det kan troligen vara annat i blandningen som ger ojämn motorgång.

Ja det här med bensin verkar fyllt av myter hokus V-pokus och lite fakta, närmare sig olja diskussioner av religiösa mått :roll:

man kan ju undra om raffinaderierna (det finns 5 i Sverige) raffinerar ock krackar ur sig så olika produkter vad gäller energiinnehåll, det ligger nog mer i hur motorn hanterar det, men bensin är en häxbrygd idag, som kan orsakar ojämn gång.

!en intressant sak historiskt är att oktan höjande tillsatsen bly uppfanns någon gång i motorns barndom i USA, av samma man som samtidigt kom på DDT! (vilket miljö snille)
Tetraetylbly som tillsattes då, är turligt nog förbjudet, då dom miljöförstörande effekterna är otvivelaktiga på bla.arvsanlagen, idag används alla möjliga konstiga sänkande tillsatser istället kalium, mangan, Järnpentakarbonyl, toulen, som också orsakar den ostabila lagringskvaliten nu. samt att bly smörjde också fint som en sidoeffekt och orsakar skador när det inte finns på en del gamla motorkonstruktioners ventilstyrningar.

(för dom som är intresserade av kemi-lektion :shock: 2,2,4-trimetylpentan är ett ämne som som kallas iso-oktan och gett namnet, 100% har lika låg förbränningshastighet som som 100 oktan bensinblandning, 95 oktan har förbränningshastighet som blandningen 95% iso-oktan och 5% heptan, en alkohol som har hög förbränningshastighet, alltså snabbare)
Senast redigerad av mikaeljohansson den fre apr 18, 2014 07:45, redigerad totalt 1 gånger.
1991 VFR750 vit "Blondie"

--- "Om någonting fungerar, plocka isär för att ta reda på varför" ---- ;-)

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

Re: Jets bensin dålig?

#49 Inlägg av TG »

Ja detta börjar likna en oljetråd :roll:

Men intressant är det.

Här är en text som KO har skrivit:
"Konsumentombudsmannen anser om att reklamen för Shells V-Power lovar otillbörligt mer än den håller:

För 18 av 31 testade bilar konstaterades en accelerationsförbättring med knappt 1,5 procent i jämförelse med 95-oktanig eller 98-oktanig bensin. Som mest uppmättes en effekthöjning med 5 procent.
[...]
Även om Svenska Shell kan styrka en viss accelerationsförbättring med V-Power så motsvarar den inte reklambudskapet, "som adrenalin för din motor", anser KO. Nu förbjuds därför bensinbolaget att fortsätta använda påståendet i sin marknadsföring. Annars hotar böter på 400 000 kronor.

Pressmedd. 2007-06-18"

Jag kan dock tycka att 1,5-5 % effektökning är ganska så tydlig.
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Jets bensin dålig?

#50 Inlägg av tersan »

TG skrev:Ja detta börjar likna en oljetråd :roll:

Men intressant är det.

Här är en text som KO har skrivit:
"Konsumentombudsmannen anser om att reklamen för Shells V-Power lovar otillbörligt mer än den håller:

För 18 av 31 testade bilar konstaterades en accelerationsförbättring med knappt 1,5 procent i jämförelse med 95-oktanig eller 98-oktanig bensin. Som mest uppmättes en effekthöjning med 5 procent.
[...]
Även om Svenska Shell kan styrka en viss accelerationsförbättring med V-Power så motsvarar den inte reklambudskapet, "som adrenalin för din motor", anser KO. Nu förbjuds därför bensinbolaget att fortsätta använda påståendet i sin marknadsföring. Annars hotar böter på 400 000 kronor.

Pressmedd. 2007-06-18"

Jag kan dock tycka att 1,5-5 % effektökning är ganska så tydlig.
Notera att KOs pressmeddelande avser "gamla" V-power, innnan ST1 köpte alla svenska Shellstationer och började sälja nåt som i princip är vanlig 98 under V-Powers namn.

För övrigt håller jag med om att det börjar likna oljediskussion nu, så jag lämnar tråden. :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

Re: Jets bensin dålig?

#51 Inlägg av TG »

tersan skrev:
För övrigt håller jag med om att det börjar likna oljediskussion nu, så jag lämnar tråden. :wink:

Nu när det börjar bli riktigt sköj :wink:
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Jets bensin dålig?

#52 Inlägg av adrian_vg »

mikaeljohansson skrev:Mycket snack om bensin. ÄR det någon som vet egentligen vad skillnaden består av mellan olika oktan.
Från Jet:

BF95 BF98
Oktantal, Motor min 85,0 min 87,5

Känns lite sådär. Men vad är "oktantal, motor"??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Jets bensin dålig?

#53 Inlägg av Tyrannosaurus »

TG skrev:
adrian_vg skrev: Det är en T4, ganska kul att köra som bilar går. :)
Nej den är inte kul, någonstans....

Det är:
1. En Volvo
2. En Volvo
3. En Volvo
4. En Volvo
5. En Volvo
osv osv

:roll:
Volvo Volvo,
gammal jävla Volvo,
körde om min fina bmweeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee! :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

Re: Jets bensin dålig?

#54 Inlägg av TG »

Tyrannosaurus skrev:
TG skrev:
adrian_vg skrev: Det är en T4, ganska kul att köra som bilar går. :)
Nej den är inte kul, någonstans....

Det är:
1. En Volvo
2. En Volvo
3. En Volvo
4. En Volvo
5. En Volvo
osv osv

:roll:
Volvo Volvo,
gammal jävla Volvo,
körde om min fina bmweeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee! :lol:
Även om det kanske kanske finns en volvo som kan köra om min bmwä så är det ändå tråkigt att köra volvo :twisted:
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Jets bensin dålig?

#55 Inlägg av adrian_vg »

Tillbaka till ämnet nu!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

Re: Jets bensin dålig?

#56 Inlägg av TG »

adrian_vg skrev:Tillbaka till ämnet nu!
Tycker ändå vi höll oss rätt länge :roll:
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Jets bensin dålig?

#57 Inlägg av adrian_vg »

TG skrev:
adrian_vg skrev:Tillbaka till ämnet nu!
Tycker ändå vi höll oss rätt länge :roll:
Jo. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
andreas
Donator 2015
Inlägg: 137
Blev medlem: lör apr 05, 2014 19:35
Ort: Uppsala

Re: Jets bensin dålig?

#58 Inlägg av andreas »

Rydh skrev:OT men är det att rekommendera att köra 98 emellanåt? Bara på vissa modeller eller generellt?
Eftersom jag är alldeles nybliven VFR1200-ägare har jag precis läst instruktionsboken och där står följande:
Honda VFR1200F/FD instruktionsbok, sid 38 skrev:Motorcykeln är avsedd att köras på 98 oktan eller högre för bästa prestanda. Om 98-oktanig bensin inte finns kan 95-oktanig bensin eller högre också användas.
På sidan 106 förtydligas sedan att bensin som innehåller mer än 10 % etanol eller 5 % metanol kan skada lacken, gummislangarna, orsaka rost i bensintanken och försämra köregenskaperna. Vilken är standardinblandningen i svensk vanlig fulbensin?
VFR1200F DCT -10

Användarvisningsbild
andreas
Donator 2015
Inlägg: 137
Blev medlem: lör apr 05, 2014 19:35
Ort: Uppsala

Re: Jets bensin dålig?

#59 Inlägg av andreas »

Lite snabbgoogling visar att den 95-oktaniga bensinen får vara E10 men inte nödvändigtvis är det. Den 98-oktaniga är max E5 med 5 % etanol. Bensinbolagen är ganska luddiga i den information några minuters letande fick fram.

Jag kommer att övergå till 98 oktan till hojen när det finns tillgängligt.
VFR1200F DCT -10

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Jets bensin dålig?

#60 Inlägg av adrian_vg »

andreas skrev:Lite snabbgoogling visar att den 95-oktaniga bensinen får vara E10 men inte nödvändigtvis är det. Den 98-oktaniga är max E5 med 5 % etanol. Bensinbolagen är ganska luddiga i den information några minuters letande fick fram.

Jag kommer att övergå till 98 oktan till hojen när det finns tillgängligt.
Jag tror du gör rätt i det.
Sen kan man ju prova om hojen går bättre på 98 oktan, om man i vanliga fall kör på 95. Går den verkligen bättre på det högre oktantalet, är ju valet lätt. För våra små tankar spelar merkostnaden inte så stor roll.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar