Skånekrocken
Moderator: adrian_vg
Re: Skånekrocken
Hej!
Det var roligt att köra halkbanan när man skulle ta bilkortet, men det var ännu roligare med militärens halkbana (var på civilbana) och minibussar.
Skillnaden är inte mycket mer än att man hade haft körkortet ett antal år och man vågade att ta ut svängarna mer, vilken man fick höra över komradion.
"Det är inte terrängbil du kör....."
Jag fick mig en rejäl tankeställare efter den utbildninge, hornen sågades ner en hel del trots att dom har börjat växa ut igen liiiiite.....
/Råttis
Det var roligt att köra halkbanan när man skulle ta bilkortet, men det var ännu roligare med militärens halkbana (var på civilbana) och minibussar.
Skillnaden är inte mycket mer än att man hade haft körkortet ett antal år och man vågade att ta ut svängarna mer, vilken man fick höra över komradion.
"Det är inte terrängbil du kör....."
Jag fick mig en rejäl tankeställare efter den utbildninge, hornen sågades ner en hel del trots att dom har börjat växa ut igen liiiiite.....
/Råttis
Re: Skånekrocken
Nja en del av bilisterna kanske har övertro men jag kan säga att jag är glad för alla tekniska hjälpmedel som finns i bilarna. Trafiken är inte som på 30-talet längre, tekniken räddar liv men visst....folk kör fortare och mer vårdslöst för dom tror att bilen fixar allt.adrian_vg skrev: Övertro på tekniska hjälpmedel och dubbdäck... Förbjud båda och man tvingar förarna att faktiskt *köra* sina fordon istf att bara åka med.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Skånekrocken
Det är just den biten jag hänger upp mig på!Donner skrev:[...]folk kör fortare och mer vårdslöst för dom tror att bilen fixar allt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Skånekrocken
+1adrian_vg skrev:Det är just den biten jag hänger upp mig på!Donner skrev:[...]folk kör fortare och mer vårdslöst för dom tror att bilen fixar allt.
VFR750F -92, grön
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Skånekrocken
Jag har diverse s.k. tekniska hjälpmedel på bilen som antsladd, antihalk, antispinn, antislir och antiskoj även kallat DSC (Dynamic Stability Control). Men förutom att jag inte litar ett spår på det systemet (visst hjälper det, men jag kör fan inte i 140 på isigt vinterväglag ändå) så finns det en underbar liten knapp på instrumentplanelen och om man trycker på den så blir bilen jätteskojadrian_vg skrev:Övertro på tekniska hjälpmedel och dubbdäck... Förbjud båda och man tvingar förarna att faktiskt *köra* sina fordon istf att bara åka med.
Jag skulle gärna vilja testa systemet fullt ut nån gång på t.ex. ett flygfält där man inte riskerar att skrynkla till varken bilen eller sig själv mot hårda hinder eller andra fordon och se hur mycket provokation det klarar i både läge 1 = antiallt, 2 = antibaralite och 3 = antiingenting (typ gammal Volvo, men ABS:n tror jag inte kopplas ur ändå).
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Skånekrocken
Lite urspårning från TS ämne, men fruns V40 har DSC - antispinn. Den är totalt oanvändbar under vintern när det är halt. Det är betydligt mer användbart att lägga in W-läget i automaten, starta på två eller trean och ha ett ägg under gaspedalen. Finns inga elektroniska ersättningar för att köra med insidan av skallen.Tyrannosaurus skrev:Jag har diverse s.k. tekniska hjälpmedel på bilen som antsladd, antihalk, antispinn, antislir och antiskoj även kallat DSC (Dynamic Stability Control). Men förutom att jag inte litar ett spår på det systemet (visst hjälper det, men jag kör fan inte i 140 på isigt vinterväglag ändå) så finns det en underbar liten knapp på instrumentplanelen och om man trycker på den så blir bilen jätteskoj
För att återgå till ämnet, hade man analyserat klart olyckan nu? Var det bara mänskliga faktorn eller för hög hastighet i förhållande till underlaget? Vems huvuden ska rulla typ?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Skånekrocken
Enligt senaste beskedet från polisen (källa: Sydsvenskan) så var det en lastbil som körde för fort och började sladda. Den blev sen påkörd av två andra lastbilar, och sen var det igång...adrian_vg skrev:För att återgå till ämnet, hade man analyserat klart olyckan nu? Var det bara mänskliga faktorn eller för hög hastighet i förhållande till underlaget? Vems huvuden ska rulla typ?
Tydligen hade alla fordon lagliga däck, men det var för hög fart hos flertalet lastbilar. Kör- och vilotider hade det visst syndats lite med också...
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Skånekrocken
Vad innebär lagliga däck för lastbilar? Inte dubbäck väl?tersan skrev:Enligt senaste beskedet från polisen (källa: Sydsvenskan) så var det en lastbil som körde för fort och började sladda. Den blev sen påkörd av två andra lastbilar, och sen var det igång...
Tydligen hade alla fordon lagliga däck, men det var för hög fart hos flertalet lastbilar. Kör- och vilotider hade det visst syndats lite med också...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- HondaHasse
- Donator 2018
- Inlägg: 2245
- Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: Skånekrocken
M+S på drivaxeln, de andra hjulen är det bara krav på mönsterdjupet, så man kan ha halvslitna sommardäck på samtliga axlar förutom på drivaxeln!adrian_vg skrev: Vad innebär lagliga däck för lastbilar? Inte dubbäck väl?
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Skånekrocken
Till och med hr Tingvall medger att detta inte har nåt med trafiksäkerhet att göra, utan det handlar om att komma uppför backar o liknande.HondaHasse skrev:M+S på drivaxeln, de andra hjulen är det bara krav på mönsterdjupet, så man kan ha halvslitna sommardäck på samtliga axlar förutom på drivaxeln!adrian_vg skrev: Vad innebär lagliga däck för lastbilar? Inte dubbäck väl?
60 ton tradare på glansis i 100 km/tim...
VFR750F -92, grön
- StigH
- Donator 2014
- Inlägg: 450
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
- Ort: Jönköping (utanför)
- Kontakt:
Re: Skånekrocken
Inkl på släpvagnen som började sladda....HondaHasse skrev: M+S på drivaxeln, de andra hjulen är det bara krav på mönsterdjupet, så man kan ha halvslitna sommardäck på samtliga axlar förutom på drivaxeln!
favoritsajten för "hur inte sladda"
http://bildrullen.se/
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83
VF750C --82-83
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Skånekrocken
Tack.HondaHasse skrev:M+S på drivaxeln, de andra hjulen är det bara krav på mönsterdjupet, så man kan ha halvslitna sommardäck på samtliga axlar förutom på drivaxeln!
Känns som om man inte riktigt tänk hela vägen.tersan skrev:Till och med hr Tingvall medger att detta inte har nåt med trafiksäkerhet att göra, utan det handlar om att komma uppför backar o liknande.
Jag antar att M+S-däcken för lastbil är nån sorts friktionsdäck, men med vikterna det handlar om, kan de fungera på samma sätt som på exvis bil?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Skånekrocken
Alldeles riktigt, nästan. På fram(fel)hjulsdrivna bilar oavsett märke, V40 m.fl. är DSC och liknande system är fullständigt värdelösa, det bara rycker och sliter i ratten, det är allt.adrian_vg skrev:Lite urspårning från TS ämne, men fruns V40 har DSC - antispinn. Den är totalt oanvändbar under vintern när det är halt.
Jag har inget W-läge, den biten sköter min "tänkande" låda själv, däremot har jag ett S-läge och ett M-lägeDet är betydligt mer användbart att lägga in W-läget i automaten, starta på två eller trean och ha ett ägg under gaspedalen. Finns inga elektroniska ersättningar för att köra med insidan av skallen.
Kanske vägplanerarnas med anledning av vad Hasse och Tersan nämnde om vägsträckan tidigare i tråden? Men politiker, myndigheter och beslutsfattare är mästerliga på att skylla ifrån sig, det är nog vad dom är bäst på.För att återgå till ämnet, hade man analyserat klart olyckan nu? Var det bara mänskliga faktorn eller för hög hastighet i förhållande till underlaget? Vems huvuden ska rulla typ?
Underbart! Man ska kunna ta sig fram, men man behöver inte kunna styra och bromsaHondaHasse skrev:M+S på drivaxeln, de andra hjulen är det bara krav på mönsterdjupet, så man kan ha halvslitna sommardäck på samtliga axlar förutom på drivaxeln!adrian_vg skrev:Vad innebär lagliga däck för lastbilar? Inte dubbäck väl?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Skånekrocken
Off-topic igen: Jag monterade på ett fjäderbensstag kort efter köpet av bilen. 200 hk i V40-chassit är alldeles för mycket utan lite extra hjälp... Det blev bättre efter stagmonteringen, men inte helt bra. Gasar man fullt rycker och sliter det nåt ruskigt i ratten, däremot slingrar den sig lite mindre nu vid kraftigt gaspådrag.Tyrannosaurus skrev:Alldeles riktigt, nästan. På fram(fel)hjulsdrivna bilar oavsett märke, V40 m.fl. är DSC och liknande system är fullständigt värdelösa, det bara rycker och sliter i ratten, det är allt.
Jag är inte helt säker på vad Volvo menade med att plocka i antispinn, eller om det kanske mest var en image-grej eftersom motorn är så himla stark att man måste ju ha antispinn.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Skånekrocken
Enligt lokalblaskan är polisen färdiga med sin utredning nu: en tysk tradare körde i 90 km/t (i tät dimma och halka) och fick sladd på bron. Ekipaget vek sig och blev stående, varpå två andra tyska lastbilar som också körde i 90 körde in i den första lastbilen. Sen kom resten...
VFR750F -92, grön