Slaktat min bärbara dator

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Slaktat min bärbara dator

#1 Inlägg av Rydh »

I jakt på varför datorn slutat fungera så har jag slaktat den. Kul att se hur en bärbar dator ser ut inuti. Slutledning ger att det är strömkontakten som är paj. Nästa steg är moderkortet och det är inte datorjäveln värd. En ny kabel beställd från fee-bay och sedan återstår bara att se hur många skruvar som blir över när jag försöker montera ihop den igen :-)

Funkar det inte så får jag i alla fall shoppa hemelektronik, bland det roligaste som finns.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Slaktat min bärbara dator

#2 Inlägg av Donner »

Ta i trä men min bärbara har funkat så jäkla bra(1,5år) men på frugans dator som vi köpte samtidigt har batteriet dött, tar hon ut laddsladden så slocknar datorn bums. Hennes är en HP min är en Packard Bell. Men ibland kan det vara värt att skruva sönder för att se om man kan hitta felet :D
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Slaktat min bärbara dator

#3 Inlägg av tersan »

Jodå, skruvat isär datorn har man ju gjort några gånger... just nu har jag en reservdator som funkar utmärkt så länge man inte stoppar i batteriet (nånting på moderkortet glappar... inte värt att fixa). En annan blev dock reservdelar, summan av alla småfel var lite ohanterbar. Dessutom var den stor som ett mindre hus, och när det dök upp en liten 13-tummare att ha som verkstadsdator (ganska praktiskt att ha alla manualer på en egen dator, dessutom kan jag koppla upp den mot bilen för att läsa felkoder) så var bytet lätt motiverat.

Hmm... nu blev jag påmind om den stoora högen med bra-att-ha-datorprylar hemma. Dags för en rensning, tror jag. :roll:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Slaktat min bärbara dator

#4 Inlägg av Rydh »

Donner, om jag inte får igång min så har jag ett sprillans batteri (8800 mAh) om det passar hennes dator. Min höll i alla fall i tre, vilket brukar vara normal avskrivningstid på elektronik. Inte för att jag ville att den skulle pajja...

Teresan: Risken är ju överhängande att det är något med moderkortet... Men en hundring kan det vara värt att byta strömkontakten. Tyvärr har jag redan lagt 1200 på en ny laddare och ett nytt batteri så sedan får det nog vara stopp.


Edit: tätat informationsluckor.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Slaktat min bärbara dator

#5 Inlägg av Donner »

Rydh skrev:Donner, om jag inte får igång min så har jag ett sprillans batteri (8800 mAh) om det passar hennes dator. Min höll i alla fall i tre, vilket brukar vara normal avskrivningstid på elektronik. Inte för att jag ville att den skulle pajja...

Teresan: Risken är ju överhängande att det är något med moderkortet... Men en hundring kan det vara värt att byta strömkontakten. Tyvärr har jag redan lagt 1200 på en ny laddare och ett nytt batteri så sedan får det nog vara stopp.


Edit: tätat informationsluckor.
Ja jag kan kolla vad hennes heter om du inte får igång den. :D
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Slaktat min bärbara dator

#6 Inlägg av blacken »

Bärbara (LapTops) är lär tydligen inte så hållbara, mitt ex jobbade på en numera död och känd elektronikkedja i många år. Och hon sade att enligt HP:s säljare (tydligen väldans inofficiellt) så var statistiken på bärbara att minst 60% av dom går sönder och att efter två år så hade 80% pajjat totalt.
Om det är sant eller ej vet jag inte, men exet var ingen person som for med osanningar bara för att, så att säga..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Slaktat min bärbara dator

#7 Inlägg av Rydh »

Tittar man på chassit till min laptop så är det bara plast. Med barn i familjen och faktumet att man hasar runt med datorn överallt och att den står på golvet så är det kanske inte så konstigt att kretsarna går sönder.
Strömkontakten verkar ha fastnat i tullen, hoppas att den kommer i veckan.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Råttis
Donator 2016
Inlägg: 944
Blev medlem: lör jun 19, 2010 18:16
Ort: Eslöv

Re: Slaktat min bärbara dator

#8 Inlägg av Råttis »

Då tillhörde min gamla lapptop undantagen, en Hp för den delen. Dog efter ca 7-8år av hårt spelande och lyckdes förbruka 2st batterier under den tiden.

/Råttis

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Slaktat min bärbara dator

#9 Inlägg av StigH »

Rydh skrev:Tittar man på chassit till min laptop så är det bara plast. Med barn i familjen och faktumet att man hasar runt med datorn överallt och att den står på golvet så är det kanske inte så konstigt att kretsarna går sönder.
Strömkontakten verkar ha fastnat i tullen, hoppas att den kommer i veckan.
Eftresom jag varit i branschen så..
Nej laptops är nog en produkt med synnerligen begränsad och sannolikt förutsägbar livslängd, dvs en god affär.
Ett stort mönsterkort omgivet av lite tunga prylar utan något direkt stödjande chassi skapar en kort livslängd. Externa kontaktdon monterade direkt på kort , ibl t o m utan stöd skap snabbt glabb, lösa ledare på mönsterkortet => snart skrot..
Lär ju finnas laptops med riktigt Al-chassi (militärbruk..) men då är man ju långt från ffa "fruktbranschens" jakt på gram för att få en häftig laptop - som aldrig lämnar skrivbordet...
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Slaktat min bärbara dator

#10 Inlägg av Rydh »

StigH skrev: - som aldrig lämnar skrivbordet...
Det har min i alla fall gjort och det är bra, mindre bra att ha en 12-kilos ettochetthalvtåring ståendes på den när den hamnat på golvet...
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Slaktat min bärbara dator

#11 Inlägg av StigH »

Rydh skrev:
StigH skrev: - som aldrig lämnar skrivbordet...
Det har min i alla fall gjort och det är bra, mindre bra att ha en 12-kilos ettochetthalvtåring ståendes på den när den hamnat på golvet...
Se det positiva, ettåringen visar redan sitt datorintresse...
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Skriv svar