Sida 1 av 1

Bilprovningsproblem vid bokning och vägning

Postat: ons nov 30, 2011 17:46
av janebrink
Hittade ingen forumsdel avsedd för att avreagera sig, så det får bli en kort notis här!

Dagens ris skall ju helt klart gå till Bilprovningens IT-avdelning som inte väljer serverleverantör med större försiktighet! Äntligen hade ja kommit fram till dagen då ja skulle få registreringsbesiktiga min viffer, å då får jag till svar att dom har dataproblem?! :cCry:

MEN då får ju dagens ros gå till DEKRA som ordnade en tid till mig imorgon istället. :D

Re: Gaaaah!!! Förbenade Bilprovningen!!!

Postat: ons nov 30, 2011 18:50
av tersan
janebrink skrev:Hittade ingen forumsdel avsedd för att avreagera sig, så det får bli en kort notis här!

Dagens ris skall ju helt klart gå till Bilprovningens IT-avdelning som inte väljer serverleverantör med större försiktighet! Äntligen hade ja kommit fram till dagen då ja skulle få registreringsbesiktiga min viffer, å då får jag till svar att dom har dataproblem?! :cCry:

MEN då får ju dagens ros gå till DEKRA som ordnade en tid till mig imorgon istället. :D
Under off-topic har du "Idag hatar jag"-tråden...

Men jag instämmer i din ilska, jag har några bilar jag försöker få bestider till...

Re: Gaaaah!!! Förbenade Bilprovningen!!!

Postat: tor dec 01, 2011 15:56
av adrian_vg
Flyttat till Off topic-subforumet. :)

Re: Gaaaah!!! Förbenade Bilprovningen!!!

Postat: tor dec 01, 2011 17:10
av janebrink
Tack tack. :)

För att inte allt skulle gå helt smidigt så jävlades dessutom besiktningsingenjören på Dekra med mig när han tyckte att Viffern vägde 242kg med tom tank. Jooorå serrö! För deras våg (fyra plattor kopplade till nån dator) va krönt så den stämmer allt! I h**vete heller sa jag. Men jag hade inget att sätta emot tyvärr... Färutom att jag efteråt åkte bort till Svensk Bilprovning och deras våg visade 220-230kg. (läser bara jämna 10kg intervall).
Åkte tillbaka och Dekratomten sa att den går inte att lita på när det regnar och blåser så ute.

Fullständigt förbannad är jag. För med hans "uträkning" så fick jag en tjänste/skattevikt på 260kg, och en totalt tillåten lastvikt på 184kg.

Snabbt räknat innebär det att om jag som väger 95kg, tar med en passagerare som väger 75kg, så får inte skinnställ, hjälmar, handskar, boots, packväskor och packning överstiga 14kg. Jo man tackar ja!

Så den här vikten kommer han få så långt upp i stolgången att han ser rött när jag väl hittat ett institut som kan väga hojen ordentligt.

Inte för att det EGENTLIGEN spelar någon roll om man nu skulle bli stannad vid en flygande inspektion och man råkar va fullastad, för totalvikten är ändå 444kg på pappret och det är ju det som räknas. Men det är principen att rätt ska va rätt!

Re: Gaaaah!!! Förbenade Bilprovningen!!!

Postat: fre dec 02, 2011 09:05
av adrian_vg
Gjorde du en registreringsbesiktning?

Re: Bilprovningsproblem vid bokning och vägning

Postat: fre dec 02, 2011 09:48
av janebrink
Japp, det va registreringsbesiktning. Va nere i Polen för några veckor sedan och hämtade en '05:a. :)

Re: Bilprovningsproblem vid bokning och vägning

Postat: fre dec 02, 2011 09:56
av adrian_vg
janebrink skrev:Japp, det va registreringsbesiktning. Va nere i Polen för några veckor sedan och hämtade en '05:a. :)
Brukar inte regbesiktarna kolla på exvis http://www.bikez.com eller http://www.motorcyclespecs.co.za för att se om vikten är rimlig? Om det diffar på mer än 20 kg skulle åtminstone jag bli misstänksam och kolla saker och ting lite extra.

Re: Bilprovningsproblem vid bokning och vägning

Postat: fre dec 02, 2011 10:58
av janebrink
Tack för länkarna! :) Alltid kul med lite sån läsning.

Tyvärr så är väl den typen av länkar alldeles för "obekräftade källor" för ett statligt organ eller vad man nu ska kalla dom... Jag visade upp infon som finns under modellguiden på MC-poolen men det kvittade ju... Iof så skiljer sig infon från MC-poolen med infon från t.ex. http://www.motorcyclespecs.co.za om man kollar på torrvikten... Så man vet ju inte riktigt vad man ska gå på. Men om man då går på torrvikten på http://www.motorcyclespecs.co.za, 218kg, och lägger till olja 3.12 liter, bromsvätska typ 0,5 liter?, glykol 3.6 liter och 22 liter bränsle så inte f*n kan väl det bli 42kg till?! Om man räknar på att 1 liter är 1kg för att generalisera så "borde" tjänstevikten bli 247,2kg. Och på det franska regbeviset fanns det en viktangivelse som han inte riktigt kunde tyda där det stog 249kg. Så det måste ju va den då...

Men i de flesta slagningar jag gjort på Bilregistret så har tjänstevikten legat på 230kg...

Re: Bilprovningsproblem vid bokning och vägning

Postat: fre dec 02, 2011 11:04
av adrian_vg
janebrink skrev:Men i de flesta slagningar jag gjort på Bilregistret så har tjänstevikten legat på 230kg...
Jepp, det är vad jag tänker också. Viffern har en ganska låg torrvikt jämförelsevis, för att vara en sån typ av hoj som det är.

Nå väl, om bilbesiktarna normalt sett mest kollar på siffror i storleksordningen 1500 kg eller mer, kan de nog tycka att 20 kg mer eller mindre inte spelar någon roll. Slentrian...

Kolla upp en annan vägare, väg där och be sen besiktarna väga om - denna gången på ett korrekt sätt. 8->

Re: Bilprovningsproblem vid bokning och vägning

Postat: fre dec 02, 2011 12:04
av janebrink
Japp japp...
Han sa själv att ja skulle åka bort till SBP och väga den med full tank, och sedan komma tillbaka. Men det skulle varken blåsa eller regna vid det tillfället. Då kunde han tänka sig att ändra.