Bilprovningsproblem vid bokning och vägning

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
janebrink
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: mån nov 14, 2011 12:06

Bilprovningsproblem vid bokning och vägning

#1 Inlägg av janebrink »

Hittade ingen forumsdel avsedd för att avreagera sig, så det får bli en kort notis här!

Dagens ris skall ju helt klart gå till Bilprovningens IT-avdelning som inte väljer serverleverantör med större försiktighet! Äntligen hade ja kommit fram till dagen då ja skulle få registreringsbesiktiga min viffer, å då får jag till svar att dom har dataproblem?! :cCry:

MEN då får ju dagens ros gå till DEKRA som ordnade en tid till mig imorgon istället. :D

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Gaaaah!!! Förbenade Bilprovningen!!!

#2 Inlägg av tersan »

janebrink skrev:Hittade ingen forumsdel avsedd för att avreagera sig, så det får bli en kort notis här!

Dagens ris skall ju helt klart gå till Bilprovningens IT-avdelning som inte väljer serverleverantör med större försiktighet! Äntligen hade ja kommit fram till dagen då ja skulle få registreringsbesiktiga min viffer, å då får jag till svar att dom har dataproblem?! :cCry:

MEN då får ju dagens ros gå till DEKRA som ordnade en tid till mig imorgon istället. :D
Under off-topic har du "Idag hatar jag"-tråden...

Men jag instämmer i din ilska, jag har några bilar jag försöker få bestider till...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Gaaaah!!! Förbenade Bilprovningen!!!

#3 Inlägg av adrian_vg »

Flyttat till Off topic-subforumet. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

janebrink
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: mån nov 14, 2011 12:06

Re: Gaaaah!!! Förbenade Bilprovningen!!!

#4 Inlägg av janebrink »

Tack tack. :)

För att inte allt skulle gå helt smidigt så jävlades dessutom besiktningsingenjören på Dekra med mig när han tyckte att Viffern vägde 242kg med tom tank. Jooorå serrö! För deras våg (fyra plattor kopplade till nån dator) va krönt så den stämmer allt! I h**vete heller sa jag. Men jag hade inget att sätta emot tyvärr... Färutom att jag efteråt åkte bort till Svensk Bilprovning och deras våg visade 220-230kg. (läser bara jämna 10kg intervall).
Åkte tillbaka och Dekratomten sa att den går inte att lita på när det regnar och blåser så ute.

Fullständigt förbannad är jag. För med hans "uträkning" så fick jag en tjänste/skattevikt på 260kg, och en totalt tillåten lastvikt på 184kg.

Snabbt räknat innebär det att om jag som väger 95kg, tar med en passagerare som väger 75kg, så får inte skinnställ, hjälmar, handskar, boots, packväskor och packning överstiga 14kg. Jo man tackar ja!

Så den här vikten kommer han få så långt upp i stolgången att han ser rött när jag väl hittat ett institut som kan väga hojen ordentligt.

Inte för att det EGENTLIGEN spelar någon roll om man nu skulle bli stannad vid en flygande inspektion och man råkar va fullastad, för totalvikten är ändå 444kg på pappret och det är ju det som räknas. Men det är principen att rätt ska va rätt!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Gaaaah!!! Förbenade Bilprovningen!!!

#5 Inlägg av adrian_vg »

Gjorde du en registreringsbesiktning?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

janebrink
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: mån nov 14, 2011 12:06

Re: Bilprovningsproblem vid bokning och vägning

#6 Inlägg av janebrink »

Japp, det va registreringsbesiktning. Va nere i Polen för några veckor sedan och hämtade en '05:a. :)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bilprovningsproblem vid bokning och vägning

#7 Inlägg av adrian_vg »

janebrink skrev:Japp, det va registreringsbesiktning. Va nere i Polen för några veckor sedan och hämtade en '05:a. :)
Brukar inte regbesiktarna kolla på exvis http://www.bikez.com eller http://www.motorcyclespecs.co.za för att se om vikten är rimlig? Om det diffar på mer än 20 kg skulle åtminstone jag bli misstänksam och kolla saker och ting lite extra.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

janebrink
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: mån nov 14, 2011 12:06

Re: Bilprovningsproblem vid bokning och vägning

#8 Inlägg av janebrink »

Tack för länkarna! :) Alltid kul med lite sån läsning.

Tyvärr så är väl den typen av länkar alldeles för "obekräftade källor" för ett statligt organ eller vad man nu ska kalla dom... Jag visade upp infon som finns under modellguiden på MC-poolen men det kvittade ju... Iof så skiljer sig infon från MC-poolen med infon från t.ex. http://www.motorcyclespecs.co.za om man kollar på torrvikten... Så man vet ju inte riktigt vad man ska gå på. Men om man då går på torrvikten på http://www.motorcyclespecs.co.za, 218kg, och lägger till olja 3.12 liter, bromsvätska typ 0,5 liter?, glykol 3.6 liter och 22 liter bränsle så inte f*n kan väl det bli 42kg till?! Om man räknar på att 1 liter är 1kg för att generalisera så "borde" tjänstevikten bli 247,2kg. Och på det franska regbeviset fanns det en viktangivelse som han inte riktigt kunde tyda där det stog 249kg. Så det måste ju va den då...

Men i de flesta slagningar jag gjort på Bilregistret så har tjänstevikten legat på 230kg...

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bilprovningsproblem vid bokning och vägning

#9 Inlägg av adrian_vg »

janebrink skrev:Men i de flesta slagningar jag gjort på Bilregistret så har tjänstevikten legat på 230kg...
Jepp, det är vad jag tänker också. Viffern har en ganska låg torrvikt jämförelsevis, för att vara en sån typ av hoj som det är.

Nå väl, om bilbesiktarna normalt sett mest kollar på siffror i storleksordningen 1500 kg eller mer, kan de nog tycka att 20 kg mer eller mindre inte spelar någon roll. Slentrian...

Kolla upp en annan vägare, väg där och be sen besiktarna väga om - denna gången på ett korrekt sätt. 8->
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

janebrink
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: mån nov 14, 2011 12:06

Re: Bilprovningsproblem vid bokning och vägning

#10 Inlägg av janebrink »

Japp japp...
Han sa själv att ja skulle åka bort till SBP och väga den med full tank, och sedan komma tillbaka. Men det skulle varken blåsa eller regna vid det tillfället. Då kunde han tänka sig att ändra.

Skriv svar