Sida 1 av 52

Off-topic tråden del7

Postat: tis okt 11, 2011 18:44
av Conseal
Över 50 sidor igen så nystart för att hålla databasen i trim ..

Re: Off-topic tråden del7

Postat: tis okt 11, 2011 19:34
av Seth
Då kan man väl börja.

På fredag kommer mitt Limited Edition Forza 4. då blir man upptagen den helgen :P
sen i mitten av november kommmer min limited edition Batman arkam city.

Mitten av december är Deadline för gamla ägaren ska ha ut sina saker.

Jobbet har fått pris av volvo.

Jag har tonvis med planer för MITT hem sen :D

Re: Off-topic tråden del7

Postat: tis okt 11, 2011 20:59
av blacken
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=w9AOhPgCNJs :lol: :lol: Det verkar som att hojarna blir annorlunda om några år.. :lol: :lol: ..

Re: Off-topic tråden del7

Postat: tis okt 11, 2011 21:19
av blacken

Re: Off-topic tråden del7

Postat: tor okt 13, 2011 14:08
av blacken

Re: Off-topic tråden del7

Postat: tor okt 13, 2011 14:54
av adrian_vg
blacken skrev:Månadens bästa nyhet.. :D
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13774899.ab :lol:
"Fortböter"? Verkligen? :D

Re: Off-topic tråden del7

Postat: fre okt 14, 2011 22:15
av blacken
En del kan konsten att demonstrera och få sitt budskap framfört...Mycket civiliserat..

http://www.youtube.com/watch?v=EEP35DIP ... re=related

När ska vi få en liknande "stake" i oss??

Re: Off-topic tråden del7

Postat: lör okt 15, 2011 09:10
av adrian_vg
Hells bells, vad motorcyklar!!

Vad var budskapet? Min franska är obefintlig...

Re: Off-topic tråden del7

Postat: lör okt 15, 2011 12:04
av blacken
adrian_vg skrev:
Hells bells, vad motorcyklar!!

Vad var budskapet? Min franska är obefintlig...
Tja säg det? Det är ju Fransoser, kan ha varit att någon tappade sin baguette på någons stortå kanske. :lol: Liasom dom gnölar ju på allt och inget, men deras vilja att höras och få uppmärksamheten på aktuellt missnöje, är det inget fel på. Där så har vi snöpta vikingar mycket att lära hur demokrati ska utövas.. :D

Re: Off-topic tråden del7

Postat: sön okt 16, 2011 10:25
av blacken
Nu så börjas det att tjatas om att smacka på vintersulorna på bilen. Och alltid samma tjafs om var sätta dom bästa däcken. Jag sätter dom med bäst grepp på framhjulen, vad gör ni?..

Re: Off-topic tråden del7

Postat: sön okt 16, 2011 10:43
av Tommy Gsson
Jag sätter mina bak, för att få bästa driven och jämt slitage. Sen försöker jag att aldrig ha så dåliga däck , att det gör någon större skillnad. Jag förstår tankesättet med att ha dom bästa bak på en framhjulsdriven bil så att det inte släpper bak först med okontrollerad sladd som följd, det råkade min svågers bror ut för, han finns inte längre med oss då han träffades i sidan av en mötande bil. Till syvende och sist är det ju alltid hur man nyttjar eventuellt extra grepp som avgör.
T.

Re: Off-topic tråden del7

Postat: sön okt 16, 2011 11:07
av blacken
Tommy Gsson skrev:Jag sätter mina bak, för att få bästa driven och jämt slitage. Sen försöker jag att aldrig ha så dåliga däck , att det gör någon större skillnad. Jag förstår tankesättet med att ha dom bästa bak på en framhjulsdriven bil så att det inte släpper bak först med okontrollerad sladd som följd, det råkade min svågers bror ut för, han finns inte längre med oss då han träffades i sidan av en mötande bil. Till syvende och sist är det ju alltid hur man nyttjar eventuellt extra grepp som avgör.
T.
Det gamla vanliga argumentet då. Men vad anses om broms och styrförmågan då? och vad är lättast att häva en bakvagnssladd eller framhjulssladd?

Och vad för däck är att föredra dubb eller friktions?..

Re: Off-topic tråden del7

Postat: sön okt 16, 2011 11:44
av Tommy Gsson
Hade jag haft en framhjulsdriven bil så skulle jag nog haft bästa däcken fram, av samma anledning som jag har dom bak idag, alltså för att få ett jämnt slitage. Häva en sladd är inte så lätt om det inte greppar bak, då får man gasa sig ur sladden och det kräver ju en del träning och mod, men om man har så mycket bättre grepp bak att det gör skillnad i bromsverkan så får man motsatt effekt då den axel som bromsar mest strävar efter att vara först.
Av gammal vana kör jag med dubbdäck, skulle kanske inte behöva det idag då jag mer sällan kör på isiga vägar. dock så har jag en backe upp från garaget som inte är att leka med när det är istider, går åt en hel del sand att få upp dubbfria bilar.
T.

Re: Off-topic tråden del7

Postat: sön okt 16, 2011 12:02
av blacken
Jag har ju Volvo så det spelar ingen roll ifall man har sågklingor eller Afrikanska vinterdäck bak. Det spinner lika mycket för det :D men däremot så prioriterar jag broms och styrförmågan för en "vanlig" sladd kan man ganska enkelt häva med lite träning, men en framvagns dito, då är man rökt har jag märkt. och föredrar friska Hakkadubb framför allt vad friktionsdäck heter.
Men det är kul varje vinter alla diskutioner om vinterväglag och däck man hör i media.. :D

Man minns i "begynnelsen" av ens fordonsframförande på allmän väg under vintersäsongen, och undrar hur farao man ens kunde köra bil på vinter då, om man får tro alla "experter" i media i dag. Det var ju sommardäck året runt, diagonal dito ibland. och ibland så ryckte man dubben på vinterdäcken och körde med dom på sommaren. Lägg även till att snö fanns det gott om och plogningen av vägarna var inte alltid "på topp" som det heter. Hur faan klarade man sig på den tiden?..

Re: Off-topic tråden del7

Postat: sön okt 16, 2011 12:38
av adrian_vg
blacken skrev:Nu så börjas det att tjatas om att smacka på vintersulorna på bilen. Och alltid samma tjafs om var sätta dom bästa däcken. Jag sätter dom med bäst grepp på framhjulen, vad gör ni?..
Bästa bak om det går. Vanan är annars att skifta däcken fram och bak vartannat år för att utjämna slitaget. Framhjulsdriven bil utan sladdhämmare. Bilen har bara antispinn, som inte gör nåt för sladdarna, bara spinnarna.

Däcken är dubbfria Gislaved Frost. Bara nordmän kan göra riktiga vinterdäck för riktiga vintrar. Blir antagligen Nokian till nästa vintersäsong då Gislavedsulorna börjar sjunga på sista versen.
blacken skrev: Det var ju sommardäck året runt, diagonal dito ibland. och ibland så ryckte man dubben på vinterdäcken och körde med dom på sommaren. Lägg även till att snö fanns det gott om och plogningen av vägarna var inte alltid "på topp" som det heter. Hur faan klarade man sig på den tiden?..
Fadren skaffade inte riktiga vinterdäck till bilen innan det blev lag på det. Sommardäck året om var da sh!t. Och ändå satt man inte närmaste snövall...
Misstänker att det har nåt med attityd att göra, och vetskap om underlaget. Man har ju jämrans bråttom i dag att man utnyttjar det bättre greppet till att köra snabbare, inte för att skaffa sig större marginaler och därmed säkerhet. Av den anledningen tror jag att det aldrig kommer att bli nåt annat än dubbfria däck på familjens bil.

I bland börjar jag tvivla på om det verkligen är så bra med alla dessa hjälpsystem på bilar; föraren behöver ju inte tänka själv i en krissituation, bilen fixar ju det... :?