Är T4-motorn också Volvos, eller är den nåt samarbete med?Donner skrev:Kollar du på S/V40 så är det GDI motorn som kommer från mitsubishi dom andra motorerna kommer från volvo. Därav likheten mellan motorn i tex V40 och S70, samma motor fast en cyl mindre.
Bränslesnåla bilar
Moderator: adrian_vg
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Det är Volvos motor ja. Som sagt den enda motorn som kommer från japan är GDI motorn och den ser helt annorlunda ut om man jämför med dom andra.adrian_vg skrev:Är T4-motorn också Volvos, eller är den nåt samarbete med?Donner skrev:Kollar du på S/V40 så är det GDI motorn som kommer från mitsubishi dom andra motorerna kommer från volvo. Därav likheten mellan motorn i tex V40 och S70, samma motor fast en cyl mindre.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Jepp, ville bara få det bekräftat.Donner skrev:Det är Volvos motor ja. Som sagt den enda motorn som kommer från japan är GDI motorn och den ser helt annorlunda ut om man jämför med dom andra.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Dieseln D4192T är dock en variant som har ett samarbete med Renault.adrian_vg skrev:Jepp, ville bara få det bekräftat.Donner skrev:Det är Volvos motor ja. Som sagt den enda motorn som kommer från japan är GDI motorn och den ser helt annorlunda ut om man jämför med dom andra.
Du har den bästa växellådan på dom modellerna (T4) M56, den tåler ganska mycket stryk
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Fan vad nostalgisk man blir... Farsan hade först en tvåfärgad Amazon Blå med vitt tak och sen en nyare pissgul.blacken skrev:Nej det går att komma längre, så att säga
http://www.youtube.com/watch?v=-CAY4Acgp7o
Nej det var väl i grunden samma skitRenaultmotor som satt i 760.Donner skrev:Har volvo haft en rak sexa i 260 serien menar du? Eller bara en prototyp?
164 hade däremot en rak 6:a från Volvo som var baserad på B18/B20 med två cylindrar till. Har för mig att den kallades B30.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Kanske det är, men i vår T4:a är det en femstegad adaptiv automatlåda.Donner skrev:Du har den bästa växellådan på dom modellerna (T4) M56, den tåler ganska mycket stryk
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Det har jag ocksåadrian_vg skrev:Kanske det är, men i vår T4:a är det en femstegad adaptiv automatlåda.Donner skrev:Du har den bästa växellådan på dom modellerna (T4) M56, den tåler ganska mycket stryk
Adaptiv på Volvospråk är väl samma som Steptronic d.v.s. en vanlig automat som tänker och med olika program som man även kan växla manuellt om man känner för det.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2140
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
PÅ tal om volvo fyror. Med tanke på vad ni haft i eran familj ...adrian_vg skrev:Är T4-motorn också Volvos, eller är den nåt samarbete med?
http://www.blocket.se/sodermanland/Volv ... ?ca=10&w=3
(nu kommer väl xxxxxx och säger att det här är en skoda egentligen )
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Ja B30 hette den i 164, bensinslukare kan man säga.Tyrannosaurus skrev:Nej det var väl i grunden samma skitRenaultmotor som satt i 760.Donner skrev:Har volvo haft en rak sexa i 260 serien menar du? Eller bara en prototyp?
164 hade däremot en rak 6:a från Volvo som var baserad på B18/B20 med två cylindrar till. Har för mig att den kallades B30.
PRV sexan som låg i 260/760 var en V6 helt i aluminium och dom första (B27) var dom sämsta. Volvo förbättrade senare denna motor som blev B280F och höll lite bättre. Tanken med motorn var från början att det skulle vara en V8. Låg även i Renault R30 och i DeLorean tillbaka till framtiden bilen.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Inte samma. T4:ans automatlåda kan inte växlas manuellt. Iaf inte annat än om man väljer L, 2 eller 3 eller vad nu de där lågväxellägena kallas som man aldrig använder.Tyrannosaurus skrev:Det har jag också
Adaptiv på Volvospråk är väl samma som Steptronic d.v.s. en vanlig automat som tänker och med olika program som man även kan växla manuellt om man känner för det.
Min första bil var en tvådörrars Volvo 240-nånting med automatlåda och en insprutad fyra, som drog två liter bensin milen och ungefär en flaska automatlådeolja i veckan. Den var dessutom livsfarlig i vinterföre... Men bromsarna var suveräna! Med tanke på beteendet i vinterföret, skulle jag inte bli förvånad om Skoda varit inblandade på något stadium.Tommy Gsson skrev:PÅ tal om volvo fyror. Med tanke på vad ni haft i eran familj ...
http://www.blocket.se/sodermanland/Volv ... ?ca=10&w=3
(nu kommer väl xxxxxx och säger att det här är en skoda egentligen )
T.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Adaptiv betyder självlärande, med det menas att lådan lär sej hur du kör och växlar så bra som möjligt med tanke på förarens gasfot. Motorns styrenhet är också adaptiv.Tyrannosaurus skrev: Adaptiv på Volvospråk är väl samma som Steptronic d.v.s. en vanlig automat som tänker och med olika program som man även kan växla manuellt om man känner för det.
Steptronic är Bmw:s benämning på en automatlåda du kan växla manuellt.
I Volvos värld heter en sån låda Geartronic och givetvis är dom adaptiva.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Jodå, det är en helt vanlig Volvo 242 med silvermetallic lack och lite påklistrade fartränder som man tog extra bra betalt för. Den har inte mer pulver i motorn, ingen ballare inredning och ingenting sånt, så i princip kan man göra vilket siverfärgad 242:a som helst till "GT" genom att köpa dekalsetetTommy Gsson skrev:PÅ tal om volvo fyror. Med tanke på vad ni haft i eran familj ...adrian_vg skrev:Är T4-motorn också Volvos, eller är den nåt samarbete med?
http://www.blocket.se/sodermanland/Volv ... ?ca=10&w=3
(nu kommer väl xxxxxx och säger att det här är en skoda egentligen )
T.
Men 190 papp för den bilen
Då ska jag fan ha 290 för min 325 ti
Det finns ju även en specialversion av 760 som heter 780 som bl.a. har lägre tak med vinylbeläggning. Modellbeteckningen till trots så har den inte en V8 utan samma omnämnda V6:a som sitter i 260/760.
Idag har ju Volvo en V8 i toppversionen av S80 och XC90. Men den har jag för mig att dom har köpt av Yamaha.Donner skrev:Ja B30 hette den i 164, bensinslukare kan man säga.Tyrannosaurus skrev:Nej det var väl i grunden samma skitRenaultmotor som satt i 760.Donner skrev:Har volvo haft en rak sexa i 260 serien menar du? Eller bara en prototyp?
164 hade däremot en rak 6:a från Volvo som var baserad på B18/B20 med två cylindrar till. Har för mig att den kallades B30.
PRV sexan som låg i 260/760 var en V6 helt i aluminium och dom första (B27) var dom sämsta. Volvo förbättrade senare denna motor som blev B280F och höll lite bättre. Tanken med motorn var från början att det skulle vara en V8. Låg även i Renault R30 och i DeLorean tillbaka till framtiden bilen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Så Volvo hade en egen motor i V40 innan GDI motorn? lattjo med tanke på att V/S 40 är en Mitshubishi design/konstruktion?. Det fanns ett kort tag raka sexor både bensin och diesel (D6) i 240 serien mot slutet av serien så att säga, som ersättare för skitmotorn (PRV) om jag inte minns helt fel..Donner skrev:Kollar du på S/V40 så är det GDI motorn som kommer från mitsubishi dom andra motorerna kommer från volvo. Därav likheten mellan motorn i tex V40 och S70, samma motor fast en cyl mindre.blacken skrev:Ingen, men dom experimenterade med sexor innan den femcylindriga. och en av dom" experimenten" "fick" Volvo att dunka in i 260 serien i ställer för PRV skiten..tersan skrev: Vilka Audisar har haft rak sexa?
blir även lite "brydd" över tillförlitliga data om Volvos motorer på senare år. Liasom v 40 har ju mitshubishimotor i sig, och v70 ska ha en helt Svensktillverkad, men blänger man på dom så är du ju identiska i designen och detaljerna, samma tändspolar,vattenpump, kamrem, spännare,mm,mm, bara det att v 70:n har en burk till och mera kubik..
Har volvo haft en rak sexa i 260 serien menar du? Eller bara en prototyp?
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Inte för att jag är Volvo-fan, men nu är du lite väl hård... 242 GT var speciell, det skiljer mycket från en vanlig 242. Motor, låda, bakaxel, kaross, inredning, t ex. Tyvärr har de flesta använts till rally och racing, så en fin originalbil har ett visst värde. Fast 190 tusen känns lite i överkant...Tyrannosaurus skrev:Jodå, det är en helt vanlig Volvo 242 med silvermetallic lack och lite påklistrade fartränder som man tog extra bra betalt för. Den har inte mer pulver i motorn, ingen ballare inredning och ingenting sånt, så i princip kan man göra vilket siverfärgad 242:a som helst till "GT" genom att köpa dekalsetetTommy Gsson skrev:PÅ tal om volvo fyror. Med tanke på vad ni haft i eran familj ...adrian_vg skrev:Är T4-motorn också Volvos, eller är den nåt samarbete med?
http://www.blocket.se/sodermanland/Volv ... ?ca=10&w=3
(nu kommer väl xxxxxx och säger att det här är en skoda egentligen )
T.
Men 190 papp för den bilen
Då ska jag fan ha 290 för min 325 ti
VFR750F -92, grön
Min första bil var en tvådörrars Volvo 240-nånting med automatlåda och en insprutad fyra, som drog två liter bensin milen och ungefär en flaska automatlådeolja i veckan. Den
En riktig "kultracer" men du skulle ha kollat /justerat mängdmätaren samt bytt utgående packboxen på lådan, så hade din ekonomi varit lite bättre. Men en av Volvos "mesta och bästa" slitvargar var dom..
Ps: så dåliga på vinterväg var dom inte, utan snarare "underhållande" och "fostrande"..