Någon som har Window Home Server stående där hemma?

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1219
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Någon som har Window Home Server stående där hemma?

#1 Inlägg av Maciver »

Någon mer på detta forum som har en WHS stående där hemma??

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Windows home server - någon mer???

#2 Inlägg av adrian_vg »

Maciver skrev:Någon mer på detta forum som har en WHS stående där hemma??
Ska du skaffa det?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1219
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

#3 Inlägg av Maciver »

Nej jag har. Jag ska skaffa en ny disk. en wd green 2 tb.
Har hört något om dessa diskar och ears 64mb cache (?) versionen och xp/2003?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#4 Inlägg av adrian_vg »

Maciver skrev:Nej jag har. Jag ska skaffa en ny disk. en wd green 2 tb.
Har hört något om dessa diskar och ears 64mb cache (?) versionen och xp/2003?
Inget speciellt. Förutom att jag är lite allergisk mot så stora och nya diskar. Det tar ett tag innan alla barnsjukdomar är borta. Se till att du har backupper!
Senast redigerad av adrian_vg den ons jul 21, 2010 20:05, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#5 Inlägg av marinmo »

Word on the street är att 2tb diskar ska vara ganska opålitliga när det kommer till driftsäkerheten. Skulle nog hellre gå för 2x1tb om du värderar din data högt. Men är det bara en download-disk du söker så är det bara att köra på.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#6 Inlägg av adrian_vg »

marinmo skrev:Word on the street är att 2tb diskar ska vara ganska opålitliga när det kommer till driftsäkerheten. Skulle nog hellre gå för 2x1tb om du värderar din data högt. Men är det bara en download-disk du söker så är det bara att köra på.
Eller 4x500MB, om du har plats i chassiet. Dessa storlekar är gamla som gatan, och ganska driftsäkra numera.

Edit: Som Marinmo skriver, om det är en nerladdningsdisk du är ute efter kör med nåt äldre. Fördelen med 2x1TB, eller ännu hellre 4x500MB, är att du kan köra raid0 på dessa diskar och få en fasligt snabb diskåtkomst.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1219
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

#7 Inlägg av Maciver »

Raid, vad jag har förstått, funkar inte på WHS. Den gör så att alla diskarna blir en gigantisk disk.
Det kanske får bli 2 1 tb diskar. Jag får se.

Tack ändå.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#8 Inlägg av adrian_vg »

Maciver skrev:Raid, vad jag har förstått, funkar inte på WHS. Den gör så att alla diskarna blir en gigantisk disk.
Det kanske får bli 2 1 tb diskar. Jag får se.

Tack ändå.
Har de slagit av raid-funktionen WHS??! :shock:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#9 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev: Eller 4x500MB, om du har plats i chassiet. Dessa storlekar är gamla som gatan, och ganska driftsäkra numera.

Edit: Som Marinmo skriver, om det är en nerladdningsdisk du är ute efter kör med nåt äldre. Fördelen med 2x1TB, eller ännu hellre 4x500MB, är att du kan köra raid0 på dessa diskar och få en fasligt snabb diskåtkomst.
Förlåt trådkapningen, men eftersom jag själv börjat planlägga en liten hemmaserver så... varför är 4x500 bättre än 2x1? Platsproblem har jag inga, men jag är intresserad av hyfsad inköpskostnad och låg driftskostnad (dvs ström och underhåll...).
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Dharus
Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: tis apr 06, 2010 11:57
Ort: Åsa - Kungsbacka

#10 Inlägg av Dharus »

All RAID som operativsystemet är medvetet om är av ondo (läs mjukvaru RAID) i övrigt håller jag med föregående talare om att 2tb behöver ett par månader till innan man kör dom i produktions miljöer.
adrian_vg skrev:
Maciver skrev:Raid, vad jag har förstått, funkar inte på WHS. Den gör så att alla diskarna blir en gigantisk disk.
Det kanske får bli 2 1 tb diskar. Jag får se.

Tack ändå.
Har de slagit av raid-funktionen WHS??! :shock:
Micke
VFR -06
Svartare än synden

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Förlåt trådkapningen, men eftersom jag själv börjat planlägga en liten hemmaserver så... varför är 4x500 bättre än 2x1? Platsproblem har jag inga, men jag är intresserad av hyfsad inköpskostnad och låg driftskostnad (dvs ström och underhåll...).
Säg att du ska skriva ner en fil som är en MB stor. Det går då snabbare att paralellt skriva ner fyra st bitar om vardera 0,25MB än två st bitar om 0,5MB. Samma sak gäller läsningen. Raid0 blir snabbare ju fler diskar du fördelar "arrayen" på. Förenklat alltså.

Köp ett enkelt kabinett med plats för tre-fyra diskar och som du kopplar in antingen via nätverket eller via en usb-kabel till befintlig server. Tror att för din del är det nog smidigast.
Dharus skrev:All RAID som operativsystemet är medvetet om är av ondo (läs mjukvaru RAID) i övrigt håller jag med föregående talare om att 2tb behöver ett par månader till innan man kör dom i produktions miljöer.
Lite kategoriskt kanske? ;-)

Mjukvaruvarianterna av raid ger bra pang för pengarna om det inte handlar om kritiska lösningar för företag. Själv kör jag raid0 och 5 på några servrar på jobbet, i både Microsofts tappning samt även i linux. Hemma har jag min webbservers fotoarea på en raid0-array. Denna kör linux. Finns ingen anledning att dissa mjukvaruraid i mitt tycke. Dagens processorer och diskar är snabba nog med råge för att hantera mjukvaruraid utan problem.

Varför tycker du att mjukvaruraid är dåligt? Eller är det bara dåligt i vissa lösningar?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#12 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Förlåt trådkapningen, men eftersom jag själv börjat planlägga en liten hemmaserver så... varför är 4x500 bättre än 2x1? Platsproblem har jag inga, men jag är intresserad av hyfsad inköpskostnad och låg driftskostnad (dvs ström och underhåll...).
Säg att du ska skriva ner en fil som är en MB stor. Det går då snabbare att paralellt skriva ner fyra st bitar om vardera 0,25MB än två st bitar om 0,5MB. Samma sak gäller läsningen. Raid0 blir snabbare ju fler diskar du fördelar "arrayen" på. Förenklat alltså.

Köp ett enkelt kabinett med plats för tre-fyra diskar och som du kopplar in antingen via nätverket eller via en usb-kabel till befintlig server. Tror att för din del är det nog smidigast.
Hmm... såna där kabinett är lite dyra. Hade snarare tänkt mig en vanlig dator med några diskar (blir nog 2 ändå, har inte behov av superprestanda och 2 blir billigare i inköp och drift) och sen FreeNAS på det. Det går i och för sig att koppla en NAS med USB till min nya router, men jag har läst lite blandade erfarenheter av det.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#13 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Hmm... såna där kabinett är lite dyra. Hade snarare tänkt mig en vanlig dator med några diskar (blir nog 2 ändå, har inte behov av superprestanda och 2 blir billigare i inköp och drift) och sen FreeNAS på det. Det går i och för sig att koppla en NAS med USB till min nya router, men jag har läst lite blandade erfarenheter av det.
Jo, de kan vara lite dyra, men frågan är hur mycket jobb du vill lägga ner på att få FreeNAS att lira med hårdvaran?

Har du pysslat nåt med *nix tidigare?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#14 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Hmm... såna där kabinett är lite dyra. Hade snarare tänkt mig en vanlig dator med några diskar (blir nog 2 ändå, har inte behov av superprestanda och 2 blir billigare i inköp och drift) och sen FreeNAS på det. Det går i och för sig att koppla en NAS med USB till min nya router, men jag har läst lite blandade erfarenheter av det.
Jo, de kan vara lite dyra, men frågan är hur mycket jobb du vill lägga ner på att få FreeNAS att lira med hårdvaran?

Har du pysslat nåt med *nix tidigare?
Har inte sysslat med nåt annat än MacOs och Windows/DOS tidigare, men nån gång måste man ju lära sig nåt nytt... tänkte att det vore ett kul projekt.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#15 Inlägg av Conseal »

adrian_vg skrev:Raid0 blir snabbare ju fler diskar du fördelar "arrayen" på. Förenklat alltså.
Måste bara fråga .. varför i hela världen skulle man använda Raid0 som enbart är striping av diskar .. visst prestanda och mer yta men pajjar 1 disk så är allt trasigt, inte bara datat som ligger på den disk som går sönder.

Raid1 för säkerhet eller Raid 5 för säkerhet & prestanda (Raid6 om man så vill och har gott om diskar)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Skriv svar